Іван Сікора
експерт з питань антикорупційної та бюджетної політики, директор Фундації "Відкрите суспільство" www.osf.org.ua
18.03.2015

Чому політики забули про зміну порядку сплати ПДФО?

ЗАБУТА ОБІЦЯНКА В СФЕРІ ФІСКАЛЬНОЇ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ

Децентралізація разом із боротьбою з корупцією була найпопулярнішою обіцянкою політичних сил, які пройшли до парламенту України. Виборців цікавить, що з обіцяного в сфері фіскальної децентралізації виконала нинішня парламентська коаліція та уряд після ста днів його роботи. Саме на перший квартал 2015 р. згідно з коаліційною угодою було заплановано заходи з фінансової децентралізації. Чи стало більше фінансових можливостей у місцевих бюджетів, що несуть зміни міжбюджетних відносин і що забули виконати політики?

Брак конкретності та вимірюваності в обіцянках політичних сил під час парламентських виборів 2014 р. логічно привів до необхідності конкретизувати їх у коаліційній угоді. Саме цей документ було покладено в основу діяльності уряду Арсенія Яценюка. Коаліційна угода закріпила політичні обіцянки Блоку Петра Порошенка, "Народного фронту", "Самопомочі", Радикальної партії та "Батьківщини". Саме децентралізація фінансових ресурсів стала першим кроком проурядової коаліції. Через сто днів після її створення можемо підбити деякі підсумки.

ПДФО як камінь спотикання, або Коли змінимо порядок сплати?

Традиційно ПДФО є основним джерелом надходжень місцевих бюджетів. На жаль, нинішня система сплати податку не стимулює на місцях зростання економічної активності та детінізацію цього податку. Парламентські політичні сили не поспішають виконувати п. 1.2.5 коаліційної угоди, який чітко говорить про "забезпечення сплати податку на доходи фізичних осіб виключно за місцем здійснення діяльності працівника, податок з доходів якого сплачується".

Найбільші платники ПДФО зареєстровані в столиці, у великих містах та обласних центрах, саме які і виграють від такої ситуації. Програють малі міста, районні центри, селища та села, де часто і здійснюється господарська діяльність найбільших платників ПДФО. Там працівники підприємств використовують інфраструктуру та отримують зарплату. Тоді як ПДФО із зарплат зараховується за місцем реєстрації роботодавця.
Водночас існуюча система сплати ПДФО не дає можливості об'єктивно оцінювати та визначати території (міста, села та селища), які створюють сприятливий бізнес-клімат і заохочують економічну активність.


Зміна правил гри стосовно порядку сплати ПДФО мала би змусити на місцевому рівні боротися за робочі місця, отже, і за ПДФО, що буде надходити до місцевих бюджетів. Це поліпшило б можливості для оцінки роботи місцевої влади та підвищило б активність і вагу місцевих політиків та громад, які змушені будуть боротися за робочі місця, а відповідно, і за роботодавців.


Сьогодні в парламенті регулювання ставок ПДФО (ключового джерела надходжень місцевих бюджетів) є предметом різноманітних лобістських ініціатив, які реалізуються в законопроектах. Так, трохи більше як за місяць після прийняття урядових змін до Податкового та Бюджетного кодексів з'явився законопроект №1900 фракції "Батьківщини", яким пропонується повернути ПДФО у розмірі 25% на рівень сільських і селищних бюджетів та тимчасово, до об'єднання міст районного значення в територіальні громади, привести доходи і видатки міст районного значення до доходів і видатків міст обласного значення із незначними обмеженнями щодо видаткових повноважень.

Як бачимо, спроби ревізії фіскальної децентралізації щодо регулювання нормативів ПДФО вже розпочалися. Але учасники проурядової коаліції чомусь забули виконати обіцянку щодо зміни порядку сплати основного джерела надходжень місцевих бюджетів.

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі