четвер, 29 липня 2021 05:31

Три міністерства пів року не могли домовитися

— Рішення про утворення 136 районів замість 490 було правильне. Однак такі реформи в багатьох країнах відбувалися важко. У нас теж, говорить засновник Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко, 55 років:

— Совєцькі 490 районів були непридатні для організації державного управління. Вони самі почали укрупнюватися. Але сталося це хаотично. Поліцейські зробили адміністративні округи по-своєму, податкова — по-іншому, прокуратура — ще інакше. Виникали проблеми, бо це не могли поєднати в одне ціле.

Реформа була вчасна й потрібна. У двох третинах із 24 областей усе пройшло більш-менш нормально.

Які проблеми найчастіше виникають?

— У Тернопільській і Хмельницькій областях зробили завеликі райони. Їх по три на кожну. А треба щонайменше чотири. В Івано-Франківській області навпаки — забагато, п'ять.

Подібні, але менш гострі проблеми, є на півночі Луганської області, на Чернігівщині. Також у Криму, але там ця система поки що не працює.

Не в усіх районах оптимально визначили межі. Наприклад, є мільйонні Харків, Одеса, Львів. Район на базі такого міста буде значно більший за інші. Але до міста причіпляють ще велику територію, як це зробили у Львові. У Львівський район входить усе на 50 кілометрів від обласного центру. Це ускладнює адміністрування. У міста і приміської території різні потреби та проблеми.

У містах, які втратили статус райцентрів, жаліються, що їм на баланс передають збиткові держустанови з комунальними боргами. Чому такі ситуації виникли?

— Кабмін довго проводив перехід до нового районування. Міністерство регіонального розвитку відповідало за реорганізацію районних державних адміністрацій. А Міністерство цифрової трансформації чомусь перебрало відповідальність за центри надання адміністративних послуг. За майно — будинки, іншу нерухомість у регіонах відповідало Мінекономіки.

Ці три відомства між собою пів року не могли домовитися. Та в більшості випадків проблеми вирішили.

Громади стали самостійніші, незалежні від центру. Експерти вбачали в цьому небезпеку регіонального сепаратизму. А також, що на місцеву політику впливатимуть так звані князьки. Чи є підстави для побоювань?

— Джерелом сепаратизму ніколи не бувають громади. Як правило, це регіони, що мають специфіку, відособленість. Тому громада є головною одиницею в місцевому самоврядуванні. Зростають повноваження і фінансові можливості саме громад, але не регіонів.

Феодалізація — коли великі бізнесмени поводяться як князьки — це серйозна проблема. Найгостріше проявляється на півдні — в Миколаївській, Херсонській областях. Цьому сприяє наявність великих агропромислових комплексів.

Разом із децентралізацією має зростати вплив громадян на місцеве самоврядування. Планували, що цьогоріч ухвалять у новій редакції відповідний закон. Його відклали.

Зараз ви читаєте новину «Три міністерства пів року не могли домовитися». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути