Глава держави Віктор Ющенко у вівторок вніс на розгляд Верховної Ради свій проект Конституції. Його 1,5 року готувала Конституційна рада при президентові. Для ухвалення нової редакції Основного закону потрібні голоси щонайменше 300 народних депутатів — двох третин парламенту. Тобто це можливо, якщо за президентський законопроект голосуватимуть Партія регіонів і Блок Юлії Тимошенко.
У проекті Конституції від Ющенка запропоновано, зокрема, створити двопалатний парламент. Він складатиметься із Палати депутатів і Сенату. В першій буде 300 нардепів. У другій — по три сенатори від кожного регіону. Їх обиратимуть на шість років. До Сенату довічно входитимуть і колишні президенти.
— Перестановка крісел у владних кабінетах нічого не дасть, — каже колишній народний депутат-"нашоукраїнець" Борис Безпалий, 55 років. — Краще, аби президент особисто очолив Кабмін і виконував свою програму. А друга палата для нас непритаманна. Вона може породити нові конфлікти. Без неї цілком можна обійтися.
Чи Ющенко обрав слушний момент для подання свого проекту?
— Як підсумок якоїсь роботи — це добре. У Ющенка президентство добігає кінця, то скільки ж можна тягнути з оновленням Конституції? Для обговорення і дискусії — це слушний момент. Але якщо це спроба через коліно зламати суспільство, то ні.
Чи стане Сенат "заповідником для олігархів та колишніх керівників держави", як його назвав Литвин?
— Складається враження, що цей проект сирий і є скоріше матеріалом для подальших дискусій. Думаю, Віктор Андрійович хороший банкір і його знання зараз більше знадобилися б у фінансовій чи економічній галузі.
Парламент краще працюватиме, якщо стане двопалатним?
— У нас чомусь зазвичай оцінюють роботу Верховної Ради за кількістю прийнятих законів і постанов. Із цієї позиції наші парламенти класні. Але це неправильно. Набагато важливіше подивитися, наскільки краще від тих законів стало людям. Від запровадження другої палати нічого не зміниться. Буде ще одна бюрократична установа.
До Конституційної ради при президентові входило багато нардепів з усіх фракцій. Чому вони зараз критикують цей проект?
— Вони входили до тієї ради за згоди. Невідомо, хто з них і як працював на цей проект. Можливо, критика пояснюється тим, що позицію тих депутатів не врахували. І це проблема. Треба було знімати питання у процесі обговорення. Але Конституційна рада працювала і мала видати якийсь продукт. На жаль, ми не побачили від президента системних відповідей на економічні питання. Як дійова особа він у ці процеси не втручається. Я б цього хотів від нього як від чинного президента. Поки він іще не в Сенаті.
Коментарі