Одного звичайного тривожного ранку з маленькою чорною кавою в одній руці й телефоном у другій я зиркнула на екран і побачила у шкільному батьківському чаті зворушливе виправдання-запитання від чиєїсь мами: "Підкажіть, а чи є зараз у Києві тривога? Не можу зрозуміти, відправляти дитину до школи чи ні? Адже всі телеграм-канали мовчать!"
Телеграм-канали? Це мене здивувало. Від початку повномасштабного лютого вторгнення користуюся мобільним додатком, який сповіщає про повітряну тривогу. У будь-якому разі сповіщення чути з гучномовця на вулиці. То ще спробуй не почути!

Телеграм-канали. На моніторингові канали я підписалася десь у березні 2022-го. Відтоді, ба навіть із лютого 2022-го, в Україні відбувся сплеск попиту на цей вид інформації. Простий, швидкий, доступний. Нагадує фастфуд, еге ж?
Як телеграм-канали завоювали свою аудиторію під час так званої відправної точки – 24 лютого 2022-го? У дослідженні ГО "Український інститут медіа та комунікації" йдеться: неінституціоналізовані телеграм-канали, себто ті, що не представляють якогось конкретного медіа і не створені редакціями, не дотримуються стандарту достовірності, частково або зовсім не посилаються на джерела вказаної інформації.
Серед інших "вердиктів" у вибірці 10 найпопулярніших анонімних телеграм-каналів – стиль подання новин. Часто він дуже віддаляється від інформаційного, перетікає в емоційно забарвлений, іронічний, із натяками.
А далі, з'ясували автори дослідження, анонімні телеграм-канали запрягають "важку артилерію" – в дописах грішать політичною заангажованістю, рекламою та годують свого підписника російськими наративами. А де російські наративи – там спроба роздмухувати паніку на рівному місці та вживати панічні інтонації під час повітряних тривог та обстрілів.
Інша біда неінституціоналізованих каналів – набридлива пряма реклама та джинса. Інколи вона маркується, інколи – ні. У дослідженні ГО "Український інститут медіа та комунікації" йдеться: окремі канали "без облич" не гидують публікаціями на користь великих бізнесменів, політиків або їхніх конкурентів.
На відміну від анонімних телеграм-каналів, канали традиційних медіа й онлайн-медіа свій контент публікують українською мовою, переважно дотримуються професійних стандартів, зважають на оперативність, важливість, репутацію джерел та етичність (блюр фото та відео, що можуть вразити, попередження підписників про чутливий контент).
Ці відмінності між "традиційними" анонімними пабліками мають ключове значення, враховуючи, що з початком повномасштабного вторгнення аудиторія інтернет-користувачів стрімко перемістилася в телеграм-канали.
Як свідчить одне з соціологічних досліджень, проведене КМІС, новини в телеграмі стало читати майже вдвічі більше українців, ніж до великої війни, – 63,3% українців супроти 35,9% до 24 лютого 2022 року.
Анонімність – це не про свободу слова
Так, новини в телеграмі читати зручно, швидко й вони там оперативні. А зважаючи на умови, в яких доводиться перечікувати атаки росіян, ці чинники стають ключовими для споживання контенту. От тільки чи бува не отруйний той контент, яким ви щойно "перекусили"?
В умовах падіння довіри українців до формату загальнонаціонального телемарафону та штучного обмеження повноцінної роботи мовників, які не увійшли до "Єдиних новин", українці шукають оперативну швидку інформацію, можливість почути альтернативні точки зору, втім, бути впевненими, що не потраплять на гачок ворожої пропаганди чи невідомого ресурсу, який мимоволі її поширює.
І тут важлива довіра до того, кого знаєш. Хто був із тобою, коли ти переживав різні етапи свого життя, коли етапи становлення переживала твоя країна і формувалася нація. Того, кого ти напевне знаєш в обличчя. Як-от 5 канал – канал двох революцій із гаслом "Твій.Український".
5 канал засновано 21 рік тому. Деякі соціальні мережі, на яких ми вже працюємо, як BlueSky чи Mastodon, лише звикають до нас – ми там дещо більше за 21 день. Ми маємо понад 3 мільйони підписників на ютубі, понад пів мільйона у фейсбуку, ще стільки ж у Х (колишній твіттер), майже 60 тисяч підписників у телеграмі, понад 2,5 мільйона користувачів вподобали наш контент у тіктоку. І знаєте, що об'єднує всі соцмережі? Скрізь – команда 5 каналу, яку ви точно знаєте в обличчя, а декого – не один рік.
Далекого 2008-го я була студенткою-другокурсницею Інституту журналістики. На неформальну зустріч із майбутніми журналістами тоді приходили різні профі й акули пера. І оскільки соцмережі тільки набували популярності, тодішній запрошений до інституту головний редактор бюро журналістських розслідувань успішно ошелешив молодих журналістів – що в наступні роки все вирішуватимуть соцмережі.
"Кожен може повідомити новину, передати її чи навіть опублікувати". Кожен може в одну мить стати репортером", – пролунало на майстеркласі майже безальтернативно.
"А як же журналісти? Журналісти, виходить, не потрібні?" Ми були ошелешені, а за кілька років мої найближчі друзі почали масово реєструватись у фейсбуку.
За даними моніторингу Інституту масової інформації, в червні 2024-го найпопулярніші новинні телеграм-канали України неякісно інформують свою аудиторію. Велика частина дописів цих ресурсів – недостовірна. Також вони розміщують маніпулятивні матеріали, зокрема джинсу. Але увага: за винятком одного, всі ці телеграм-канали – анонімні. Жоден не представляє офіційного медіа. Що це означає? Тут процитую голову парламентського комітету з питань свободи слова Ярослава Юрчишина. "Анонімність – це не про свободу слова, це про свободу верзти будь-що і ніяк за це не відповідати".
Команда 5 каналу працює над контентом для телебачення, сайту та соцмереж, зокрема телеграму, синхронно. Ми відповідаємо за достовірність інформації, адже перевіряємо її і вказуємо, звідки її взяли. Ми аналізуємо новину, даємо підписнику зрозуміти контекст події, висловлювання політика чи значення фактів, які перетворюються на тенденцію. Наші журналісти та редактори – це обличчя 5 каналу, а наш контент – наша відповідальність.
Коментарі