четвер, 01 серпня 2024 08:13

Освітні втрати – це втрата майбутнього

Наші діти виростуть швидше, ніж закінчиться війна. Вони будуватимуть нове життя – своє, України та світу. Яке воно буде? Останні роки підсвітили важливу істину: ми повинні бути сміливі не лише в боротьбі, а й у визнанні наших втрат. Українські школярі понад чотири роки не мають доступу до безперервного якісного навчального процесу. Освітня порожнеча, яка утворюється в капіталі наших дітей і на яку їм доведеться опиратися в майбутньому, заповнюється стихійним та не завжди позитивним досвідом. Громадська організація "Навчай для України" працює з цією проблемою та бореться з освітніми втратами й розривами.

  Вікторія ВЕРБОВА, експертка  громадської організації ”Навчай для України”
Вікторія ВЕРБОВА, експертка громадської організації ”Навчай для України”

– Станом на січень 2023 року, 1,5 мільйона дітей не відвідували стіни шкіл від початку повномасштабного вторгнення, – каже Дмитро Завгородній, заступник міністра освіти та науки.

Освітні втрати – це насамперед втрата соціальних, психологічних і виховних навичок, різниця між тим, чого могла б досягти дитина, і тим, чого вона досягла.

– Коли ми говоримо про освітні втрати, всі розуміють, що йдеться про втрату майбутнього, – говорить Тетяна Вакуленко, керівниця Українського центру оцінювання якості освіти. – Це втрата навчального потенціалу, розвитку, це те, на чому буде важко побудувати нову демократичну країну.

ГО "Навчай для України" боролася з освітньою нерівністю задовго до початку повномасштабної війни та ковіду. Тоді найбільш відчутна різниця в навчальних досягненнях дітей спостерігалася між містом і селом. З 2016 року організація залучає найумотивованіших випускників і молодих спеціалістів різних галузей до вчителювання на два роки (під час повномасштабної війни – рік) у малих населених пунктах, де вони стають рольовими моделями і сприяють розвитку громади.

У відповідь на виклики війни "Навчай для України" запустила новий проєктний напрям "Освітній суп" – скорочено від "Освітній супровід". Це наймасштабніший проєкт із компенсації освітніх втрат в Україні. Організація проводить безкоштовні заняття за шкільною програмою та надає тьюторську та менторську підтримку учням 5–11 класів. Навчання відбувається хвилями. У програму входять базові предмети, деякі з хвиль містять тьюторські години (заняття з особистісного розвитку) чи роботу з психологом у групі. Місія проєкту – мотивувати дітей до навчання, підвищувати академічну успішність і разом долати прогалини в їхніх знаннях.

Учителі здобувають тьюторські компетентності

– "Навчай для України" – перша і єдина в Україні, хто прицільно працює над залученням молодих лідерів до викладання у школах невеликих громад, – каже Анастасія Донська, керівниця напряму подолання освітніх втрат. – Водночас робота в гуманітарному секторі, а особливо в навчанні й освіті, специфічна, адже ти часто не можеш побачити результати. Не можеш торкнутися зібраних меблів, відремонтованих авто чи пошитого одягу, не можеш потримати в руках написану книжку чи намальовану картину. Та коли спілкуєшся з дітьми – учасниками проєктів чи їхніми батьками, то бачиш вплив на дітей, бачиш натхнення і запал учителів до впровадження нових методик і до роботи в будь-яких умовах.

– Світовий банк звернувся до нас з ідеєю імплементувати в Україні проєкт підтримки освіти дітей на основі використання методу тьюторингу, – розповідає Оксана Матіяш, голова правління ГО. – Це форма навчання, що передбачає індивідуальну чи групову роботу учня з наставником, тьютором. Тьютори надають додаткові уроки або консультації, допомагаючи учням зрозуміти й засвоїти матеріал, який може бути важкий для сприйняття. Цей метод визнаний у всьому світі як ефективний інструмент подолання освітніх втрат, що зробило його ідеальним рішенням для викликів, з якими ми зіткнулися. Так у квітні 2022-го року з'явився проєкт "Освітній суп".

Перша хвиля проєкту у квітні 2022-го зібрала 100 дітей. Уже тепер вдалося вплинути на життєві сценарії 12,9 тис. учнів, понад 600 учителів і майже 200 молодих людей, які наважилися стати менторами.

– Упродовж останніх двох років ми побачили, наскільки вирішальною для успіху наших проєктів є підтримка вчителів, – продовжує Оксана Матіяш. – По-перше, вчителі мають безпосередній і тривалий вплив на учнів. Надаючи вчителям інструменти, навчання та підтримку, ми створюємо мультиплікативний ефект, коли користь від їхніх зусиль відчуває незліченна кількість учнів протягом багатьох років. По-друге, довгострокове відновлення освіти залежить від формування стійкого викладацького складу. Вчителі, які отримують належну підтримку, з більшою ймовірністю залишатимуться відданими своїй справі та продовжуватимуть надавати якісну освіту навіть у несприятливих умовах.

Учителі здобувають тьюторські компетентності, а молоді люди стають менторами для дітей. Усі разом формують спільноту, в якій підтримують і підсилюють одне одного.

– "Освітній суп" – це про розуміння та підтримку як для учнів, так і для вчителів, – говорить Анастасія Глєбова, тьюторка з української мови. – Адже ми, тьютори, також отримуємо допомогу. У нас є спільнота, і вона вже така міцна, яка надихає морально, духовно, методично, словом і ділом. "Освітній суп" робить колосальну роботу задля подолання освітніх втрат. Я завжди дивуюся, як усі ці тисячі учнів разом збирають, розділяють на групи, з усіма комунікують. Це все важливо, особливо у стані, в якому наша країна перебуває, коли багато учнів має прогалини чи іноді й зовсім втратило доступ до знань.

 

Щоб виміряти ефективність і вплив проєкту, кожна хвиля "Освітнього супу" супроводжується вхідним і вихідним опитуванням. ГО "Навчай для України" провела понад 88 тис. занять із дітьми.

– Наші діти – маленькі герої, – каже Тетяна, мати Єлизавети, учениці п'ятого класу, учасниці "Освітнього супу". – Ми живемо в Полтаві, нікуди від війни не тікали. Колосальний стрес і важкі часи переживають нині всі, але дітям найважче. Якщо згадати навчання нашої донечки, то у спокійному, повноцінному форматі вона навчалася тільки в першому класі. Потім пандемія, карантин, війна. Тепер половина уроків взагалі не відбувається, бо повітряні тривоги, перебої з електропостачанням, онлайн- і офлайн-навчання чергуються через тиждень у школі. Важко. Тож "Освітній суп" допоміг доньці. Уроки проєкту – то для неї ще одна соломинка, чарівна паличка, бо тут пояснять, тут не страшно, не важко, не поставлять поганої оцінки й учитель приділить увагу учню максимально.

"Навчай для України" – це громадська організація, яка працює над тим, щоб кожна дитина могла реалізувати власний потенціал незалежно від місця народження чи проживання. Вона є партнером глобальної мережі Teach For All – "Навчай для всіх", яку заснували 2007 року, а тепер вона об'єднує організації в понад 60 країнах світу. З початком повномасштабного вторгнення на територію України громадська організація запустила ряд проєктів екстреної освітньої допомоги за підтримки та у співпраці з партнерами, серед яких UNICEF, World Bank, UBS OF, Save the Children та інші.

Оформити передплату на журнал "Країна" можна за посиланням

Зараз ви читаєте новину «Освітні втрати – це втрата майбутнього». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути