– Авторське право на музичний твір не обов'язково оформлювати державним свідоцтвом. Але факт створення треба зафіксувати, – каже 45-річний Богдан Гловацький, керівник видавництва BOG DA NOVA MUZYKA. Співпрацює з гуртами "Танок на Майдані Конго", "Тартак", "Мотор'ролла", виконавцем Іваном Дорном.
– Найпростіше – оприлюднити запис у будь-якій соціальній мережі. Наприклад YouTube, яка автоматично відображає дату розміщення. І вказати автора, виконавця та виробника фонограми. Кого першим вказали, той і автор.
Як це працює, коли британський вуличний музика виконав пісню Джамали, а його зняли й розмістили в інтернет?
– На сайт може прийти заборона від правовласника, а далі залежить від добропорядності ресурсу й наполегливості позивача. Таке відтворення потребує дозволу.
Із чого почати музикантові?
– Початківцям спершу треба знайти собі лейбл (видавництво звукозаписів. – Країна). Він вводитиме виконавця у курс справи. ОКУ може і напряму підписати угоду з виконавцем. Але творчі люди не люблять вести справи. Цим треба займатися щодня – відслідковувати, рахувати, домовлятися. Поодинці виконавці бояться щось вимагати. Якщо співак прийде на радіо, то станції легше прибрати його з ротацій, ніж із кожним розгрібати бухгалтерію.
Із видавцем або ОКУ радіостанція не дозволить собі так розмовляти. У видавця – каталог. Відмовились платити за одного артиста – він заборонить крутити ще сотню. Так само непросто митцю самому працювати з ОКУ. Недобросовісні організації знають, як морочити голову. Скажімо, я заявляю, що на радіо грала моя музика. "О, так, нам це радіо платило. Нате, вам накапало 50 копійок". Кажу, як же так? Знаю, що звучало багато разів. "Не знаємо, підтверджень у нас нема. Може, у вас є?" І якщо нема – пролітаєш.
Більшість виконавців і музичних видавців хочуть, аби на кожен сегмент користувачів була окрема ОКУ – радіо і телемовники, кабельні ретранслятори, громадські заклади, концертні зали, театри, кінотеатри тощо.
Існує єдина методологія розрахунків?
– Були випадки, що ОКУ поділив суму рівно на всіх, хто був у ротації. Пробачте, але один звучав 200 разів, інший – раз. Закон вимагає від радіостанції сплатити щонайменше 4 відсотки доходу: 2 відсотки за авторські права і 2 – за суміжні. Та всі ОКУ йдуть на фіксовані плати за договором. Хто як домовиться.
Організації колективного управління правами заробляють на виконавцях?
– Мають брати комісійні тільки на забезпечення діяльності. Якщо за три роки по винагороду ніхто не звернувся, ОКУ може витратити її. У світі ОКУ створюють правовласники, вони й контролюють витрати. А в нас десь прочитали, що можна так гроші збирати. Маємо і заниження ставок, і несправедливий розподіл, і тупе розкрадання того мізеру, який користувач заплатив за музику.
Як часто треба звучати, щоб отримувати гроші?
– Кошти не розподіляють аж до копійки. У звіт станції пісня потрапляє, здається, починаючи з 10 звучань на місяць. Залежно від доходів радіостанції, одна ротація приносить від 20 копійок до 2 гривень.
ЗМІ зберігають плей-листи. А як обрахувати, хто скільки звучав у кафе?
– Гроші від них розподіляють за звітами 16 топових українських радіостанцій, які покривають понад 10 областей. За узагальненим плей-листом.
Треба привчити, щоб користувачі платили бодай щось, і щоб оперативно гроші доходили до правовласника. Коли досягнемо цього, система підрахунків налагодиться.
Коментарі