Ексклюзиви
середа, 19 лютого 2020 13:27

Чому українці не купують свого

Стартапи мають повернути нашого виробника на ринок

– Українське – за жодних умов! – сказала дружина рік тому, коли ми визначались, яке авто купити. Зрозуміло, що ЗАЗ зажив далеко не найкращої слави, але реакція була категорична.

– Чому? – питаю.

– Бо українська машина, за визначенням, неякісна, це ж корито.

– Чому ти так вирішила?

– Бо всі про це знають!

Не раз замислювався про оце "всі знають" щодо нашого виробника. Коли кілька днів тому йшов попри будинок, порахував авто. З-поміж сотні – сім-вісім українського виробництва.

Українець упевнений, що брати ЗАЗ не можна. Дорогий і неякісний. Більше того, радо візьме Chevrolet тієї самої моделі, що й "Віда", – аби тільки не вітчизняне. І навіть беручи "Віду", замінить значок на Chevrolet. Бо мати українське авто принизливо.

  Ігор ЛУБ’ЯНОВ, журналіст
Ігор ЛУБ’ЯНОВ, журналіст

Звідки це взялося?

Таке ставлення формувалося останні сто років. Воно комплексне і багатошарове. Здебільшого, наші люди вважають свої продукти й послуги гіршими від закордонних аналогів.

В одному з досліджень кілька років тому виявили, що зі свого українці найчастіше купують молоко, морозиво й мінералку. Їх логістично доправляти з іншої країни не виправдано. Та це стосується лише товарів найнижчої цінової категорії. Вже трохи дорожчі містять значний відсоток іноземної продукції. Серед мінералок: грузинську, вірменську, італійську, французьку. Серед молочної продукції великий відсоток відхопили поляки та німці. Дороге морозиво – зокрема італійське. В решті категорій – окрім традиційного хліба, свіжого м'яса та місцевих сезонних овочів – перемагають іноземці. Витираємось іноземними серветками, п'ємо алкогольні й безалкогольні напої тамтешнього виробництва, їмо імпортні снеки, миємо голову закордонним шампунем і використовуємо їхню зубну пасту. Побутова техніка, одяг, електроніка – теж не наші. Про українські аналоги нам часто й невідомо. А якщо і хочемо взяти, наприклад, ламінат або пральну машину українського виробництва, то консультант неодмінно скаже: "Погляньте, ось трохи дорожче, але це ж Німеччина". Насправді – Китай, але зараз не про це.

Чому є така проблема? Щоб правильно її окреслити, звернімося до XVII століття. В Європі існує суворий поділ між католицькими державами на чолі з Іспанією і протестантськими на чолі з Англією, а згодом – Нідерландами, Німеччиною та Скандинавією. У цій боротьбі і з'являється "чорна легенда": псевдоісторія Іспанії написана протестантами. Кожен із нас стикався з нею. У багатьох вона пов'язується з інквізицією, яка палила людей мільйонами – насправді не палила; конкістадорами, які знищували індіанців – насправді не знищували; загальною неписьменністю й затурканістю – насправді Іспанія була найрозвиненішою і найграмотнішою країною того часу. Чому ці образи з'являються в нашій свідомості ніби мимоволі? Бо вся англо-саксонська історіографія століттями працювала на її користь. "Чорну легенду" поширили, Іспанію перемогли. Наймогутніша держава Європи стала однією із, а наш погляд на минуле в цьому питанні міцно утвердився, як криве дзеркало.

До чого тут українські виробники? Бо така сама чорна легенда працює тут.

Українське стало "неякісним" у 1920-ті. Бо хіба можуть ці комуністи зробити щось вартісне? – тоді обросло легендами про якісні німецькі продукти під час Другої світової – крекери й тушонку – і повністю оформилося у брежнєвські часи. Закритість СРСР не давала альтернативи. Доводилося споживати радянські товари, а іноземні здавалися золотим яблуком у дзьобі райського птаха. Згадати лише Югославію і мрії перехопити якусь жуйку, газовану воду у пластиковій пляшці або джем у моряків, які там бували. Своє здавалося неякісним, бракованим, здатним зламатися на другий день абощо. Ясна річ, це стосувалося не лише харчів. Із предметами домашнього вжитку та одягу було ще гірше – всі мріяли дістати імпортне. Воно стало ознакою статусу. Щойно людина починала більш-менш серйозно заробляти або отримувала посаду, одразу купувала "магнітофон закордонний, куртку замшеву", віскі, "Мальборо".

Цікаво, що це здебільшого ті самі люди, які зараз люблять розповідати про виняткову якість радянських товарів. І не купують українське, бо воно "спаскудилось". Це ще одна легенда, в яку, мабуть, вірить більшість населення країни. Якщо радянську ковбасу у 1980-ті вважали ганебною за якістю, то у 2000-ні вона вважається мало не еталоном смаку. Бо пам'яті властиво зраджувати людей.

У 1990-ті Україну завалили дешевими турецькими та польськими товарами, і дорожчими – європейськими. Конкуренції з ними український масовий виробник не витримав. Мало де й зараз його позиції відвойовано. Наприкінці 1990-х ринок структурувався, прийшли глобальні гравці – міжнародні корпорації – і загальний асортимент товарів набув більш-менш звичного вигляду для країни західного світу. З однією суттєвою відмінністю: ніша національного виробника є мало престижною і дає мало прибутку за визначенням.

В одному з недавніх інтерв'ю київський ресторатор Дмитро Борисов нарікав, що українці належать до націй, які вперто ходять у ресторани іноземної кухні. Грузинський, італійський, аргентинський або японський – ознака іміджу і статусу. А український – чітко прив'язаний до шароварництва. Ну, хіба гречку з котлетою не можна вдома зварити? А в українські ресторани за кордоном ходять усі. Крім українців. Підтверджу і я зі свого скромного досвіду: ті ж таки італійці у своїй країні не відвідують ресторани з іноземною кухнею. Тому відкрити іноземний ресторан в Італії – невдячна справа. Вони ще й за кордоном ходять саме до італійських. У Києві я наполегливо пропонував українську кухню. Відповідь однозначна: "Навіщо, якщо є італійська?"

Отже виразно постає різниця: на Заході, зокрема в континентальній Європі, іноземний виробник є додатком до національного. Закордонні товари купують відносно рідко, спорадично, задля цікавості. В Україні ж навпаки. Вітчизняні товари – непрестижний "мотлох", навіть якщо мають вищу якість. Українець ще може погодитись на пляшку молока в будень, але навіть не подумає поставити українське вино на свято з друзями. Не кажучи про смартфон або телевізор. Що ж дивуватися, що київська влада чи Укрзалізниця обирає польські трамваї, замість українських, а самі українці навіть мову зробили таким собі доважком до іноземних?

  ”Українець переконаний, що ЗАЗ брати не можна. Дорогий і неякісний. Радо візьме Chevrolet тієї самої моделі, що й ”Віда”, аби тільки не вітчизняне. Бо мати українське авто принизливо”, – пише журналіст Ігор ЛУБ’ЯНОВ. Художник Володимир Казаневський бачить це так
”Українець переконаний, що ЗАЗ брати не можна. Дорогий і неякісний. Радо візьме Chevrolet тієї самої моделі, що й ”Віда”, аби тільки не вітчизняне. Бо мати українське авто принизливо”, – пише журналіст Ігор ЛУБ’ЯНОВ. Художник Володимир Казаневський бачить це так

Такий стан справ вигідний іноземним виробникам. Де ще можна було б влаштувати масовий продаж штолленів, паннетоне проти Різдва? Або мати по кілька салонів меблів із різних країн? І це ще не все. Новий формат в Україні – крамнички іноземних товарів. Формат специфічний – продаємо все, що під руку попаде, але іноземного виробництва. Кажуть, так заробляють наші гастарбайтери, що це контрабанда, нерозпродані товари з великих мереж. Українці радо обсідають ці крамнички, змітаючи з їхніх полиць усе. У сусідніх промтоварах є українське втричі дешевше? Так це ж справжня Німеччина! Ці разові ганчірки для столу слугуватимуть утричі довше…

В останні роки становище ускладнилось. Стиль життя сучасних українців став більш космополітичний. Якщо любиш пасту, то братимеш італійську, правда? Сядеш на іноземний байк, щоб проїхатись по узбережжю. Вдягнеш стильний светр з відомим лейблом. Варто подивитися блоки реклами на телебаченні. Скільки відсотків української продукції? Украй мало. Це стимулює й далі розвивати стиль життя, який є міксом із традицій різних країн. Де українська складова грає якнайменшу роль.

Я зустрічав людей, які не знають, що таке боґрач, плачинди чи годзя, – натомість годинами можуть сперечатись, який рис потрібен у ризото, а який – у суші. Більшість українців не знають, що є українське віскі, українські равлики та українські устриці. Тому таку продукцію активно експортують – продавати її тут немає сенсу.

Через те навіть прості, буденні продукти перестають бути українськими. У Національному науковому центрі "Інститут аграрної економіки" недавно розповідали про тенденції 2017–2019 років. Українці стали їсти на 15% більше імпортної риби, плодів і горіхів – на понад 25%, готових продуктів із м'яса й риби – на понад 26%, пити більше алкогольних і безалкогольних напоїв – на 6%, кави і чаю – майже на 5%.

А Держстат стверджує, що за останній рік найбільше в сегменті "готові продукти" Україна імпортувала хлібобулочних і макаронних виробів. Їхній приріст становить 29,4%, а обсяг імпорту дорівнює 178,1 мільйона доларів. І це при тому, що мало не в кожному містечку країни є своя макаронна фабрика.

Десь місяць тому мав дискусію, що українською означає "локшина". Навіть таке просте слово викликає ступор. Бо вже друге-третє покоління знають різницю між італійськими спагеті, тальятеле і фарфале. Можливо, японська wok. А от локшина сюди не входить.

Така ж ситуація з літературою, музикою, кіно й мультфільмами. Серед десятки найпопулярніших книжок найбільших книгарень – наживо, та в інтернеті – одна-дві назви українські. В топ-десятці пісень на найбільших музичних каналах країни – жодної україномовної. Більшість конкурсантів на відборі Євробачення співають англійською. Не тому, що українська – неформат. Просто за таку не проголосують співвітчизники. Тож, попри те, що й музика, і кіно дістали хорошого копняка після 2014-го, – це крапля в морі іноземного продукту.

Здавалося б, що українські патріоти мали б виправити ситуацію. На досить успішне гасло "бойкотуй російське" належало б відповісти – "купуй українське". Проте з ним ми завжди мали добрячі клопоти. У патріотів є стандартна й логічна відмовка – а кому належать українські виробники? Олігархам, які обдирають народ, наживаються на нас і часто є ватою або громадянами інших національностей. Тому купувати іноземні товари стало ознакою мало не патріотизму.

Проте сьогодні таки є надія на краще. Нові українці майже не мають досвіду українських товарів широкого вжитку. Це стає цікавим, незвичним і новим. У продуктовій ніші з'являються дрібні підприємства фермерського типу або трохи більші – із широко представленою в інтернеті продукцією. Мережа крамничок ще слабка, але відкриваються дедалі частіше. Це потроху починає нагадувати французький варіант, коли по сир, хліб або м'ясо йдеш до свого, перевіреного виробника.

У сфері промислових товарів з'являється безліч стартапів та ідей, які мали б повернути українського виробника на ринок.

Дивовижно, але попри всі згадані катавасії, навіть сьогодні майже все – від коробки сірників до літака – можна знайти українського виробництва. Кожен із нас міг би озирнутися в пошуках українських товарів і на наступне Різдво зробити пампухів замість штоллена.

Мрію про українські супермаркети. Мережі, де всі товари були б українські. Нехай не камерні, а широкого вжитку, але зібрані разом в одному місці. Щоб їх не шукати по кількох (чи кількадесятьох) крамницях або в інтернеті. Але це хіба тоді, коли з'явиться канал, де буде лише українська. А хлопці призначатимуть побачення в українських ресторанах, які стануть "просто" ресторанами. Бо звісно, українські, якими б ще їм бути. Бо хіба французи називають свої ресторани французькими, чи італійці – італійськими?

Ми таки придбали "Віду". Функціональну й лагідну українку. Здається, їх уже не роблять. Тож тут ми виявилися одними із могікан.

Тепер чекатимемо на електромобілі ЗАЗ

Зараз ви читаєте новину «Чому українці не купують свого». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути