УКРАЇНА ЗДОЛАЛА НАЇВНІСТЬ І ЛЕТАРГІЮ
Незалежній Україні – 30 років. 24 серпня з нагоди ювілею зі зверненням виступить президент Володимир Зеленський. Окреслить сповнену трагізму, але переможну боротьбу нашого народу за свободу. Скаже натхненні слова. Або ж – не виключено – влаштує водевіль, ми ж бо знаємо шостого президента. Однак нікого не засмутить. Бо це вже третій рік його перебування на посаді. Ми звикли до неординарного стилю. І звертаємо увагу не стільки на слова – скільки на вчинки. Радує, що за ці 30 років пан Зеленський у нас уже шостий. І є надія – не останній.
Тож я залишу патетику офіційним особам. Не змагатимуся з мазохістами у складанні переліку наших промахів і фатальних помилок, які, звісно, були. Пропоную оптимістичніше подивитися на нашу історію та сьогодення – усвідомити, з якого пекла вирвалися і яких халеп уникли. А ще хочу сказати, що ми, напевно, найщасливіше покоління з тих, які будь-коли жили в Україні. Ми вільні й на своїй землі. Знаємо свої проблеми і знаємо, на що здатні. А цього достатньо для обнадійливого погляду в майбуття.
Ми найщасливіше покоління
А ще за ці 30 років ми змінилися. Так, не задоволені побутом, медициною та освітою. Гнітить стан інфраструктури й екології. Боляче дивитися на кістяки покинутих заводських корпусів. Але відбулися найпринциповіші зміни, непомітні на перший погляд. Трансформувалися наше мислення, погляд на світ і самих себе.
Ще до Майдану письменник Густав Водічка опублікував книжку "Країна замріяних янголів". Українці постали в ній трохи пригальмованими створіннями – янголами, яких не тривожать буремні проблеми цього світу. Все, що їх турбує, – це грядка біля хати, супокійний побут і нехіть до будь-яких інтелектуальних зусиль.
Водічка майже дослівно відтворив один із базових наративів російської колоніальної літератури про Україну. 1810 року князь Долгоруков записав у своєму подорожньому нотатнику: "Хохол, схоже, створений самою природою, щоб обробляти землю в поті чола свого. Він не нарікає на своє підневільне становище: він не знає кращого. Він знає плуг, волів, горілку, і це складає весь його невибагливий лексикон. Він охоче приймає всяку долю й усяку працю. А проте його слід весь час підганяти, бо надто ледачий: може заснути й прокинутися п'ять разів на хвилину разом зі своїм волом. Хохла важко було б відрізнити від негра під будь-яким оглядом: один вирощує в поті чола цукрову тростину, другий – збіжжя. Хай Господь дарує обом їм добре здоров'я!"
Так уже сталося, що за родом своїх занять я цікавився текстами Миколи Бердяєва. В його спогадах є опис палацу князів Браницьких і згадка про те, що в один із приїздів на Київщину Бердяєву довелося пострілами з револьвера розганяти бунт "хлопців". За дивним збігом мій давній товариш не раз гостював у селі Бранне Поле. Він розповів, що 1917 року палац спалили. Думаю, не варто людей, які в поті чола заробляють на життя, – українців і негрів – порівнювати з худобою. Це поганий знак.
2014 року Водічка із захватом говорив про Майдан. Міркував, які саме слова-символи могли сколихнути велелюдне віче. Якби до маніфестантів, казав письменник, звернулися із закликом, що розпочинався б зі слова "Козаки!", то владу Януковича змели б у лічені години. Звернення "Козаки!" не лунало. Але банду Януковича знесли. Та найважливіше – Водічка не помітив, наскільки його оцінка України й українців у книжці про "Янголів" розходиться з тим, що він бачив на Майдані та в подальші дні.
Не варто людей, які в поті чола заробляють на життя, – українців і негрів – порівнювати з худобою. Це поганий знак
Україну й українців можна ввігнати в інфантильну летаргію. Так не раз ставалося за нашу історію. Однак це завше погано закінчувалося для тих, хто навіював на Україну сон.
У серіалі "Пуститися берега" головний герой, який дізнався про невиліковну хворобу і, роззирнувшись, побачив своє жалюгідне життя, зрештою каже: "Я прокинувся". І з цього починається екшн.
Україна прокинулася. Не одразу. Не 24 серпня 1991 року. І навіть не 1 грудня, коли відбувся Всеукраїнський референдум. Сон минав поступово – з помаранчевим Майданом, з конфліктом довкола Тузли, з Революцією гідності, з анексією Криму і першими пострілами на Донбасі. Україна повільно долала наївність і довірливість. Але сьогочасні зміни вже незворотні. Ми бачимо імперське єство кремлівського режиму. У нас немає ілюзій щодо "глибокої занепокоєності" та добрих намірів європейських партнерів. Ми здатні називати речі своїми іменами, оцінюючи дії Вашингтона. "Джо Байден, – сказав у нещодавньому інтерв'ю Володимир Зеленський, – підносить патрони Путіну". Сказано прямо і без жодних словесних реверансів. Ця чіткість і реалістичність погляду на світ і є ознакою пробудження. Далі варто чекати на екшн.
Апологети СРСР часто згадують, що того ж таки 1991 року, 17 березня, відбувся Всесоюзний референдум, на який виносилося єдине запитання: "Чи вважаєте ви за необхідне збереження Союзу Радянських Соціалістичних Республік як оновленої федерації рівноправних суверенних республік, у якій будуть повною мірою гарантуватися права і свободи людини будь-якої національності?" Тоді українці активніше взяли участь у референдумі, ніж жителі РФ. В Україні на дільниці прийшли 83,5 відсотка громадян, у РФ – 75,4. За збереження СРСР проголосували 70,2 відсотка українців і 71,3 процента росіян. Але проти подальшого перебування України у складі СРСР висловилися 28 відсотків українців. У РФ не бажали далі жити в союзній державі 26,4 відсотка учасників референдуму.
Реалістичність погляду на світ є ознакою пробудження
Збереження статус-кво підтримували люди інертні й аполітичні, яких жахали будь-які зміни. За ліквідацію СРСР виступали освіченіші й рішучіші, з чіткою політичною позицією. А тепер задумаймося: чи могла існувати "оновлена федерація рівноправних суверенних республік", коли активна частина громадян жадала припинення цього імперіалістичного кошмару? За дослідженнями істориків, у війні за незалежність північноамериканських штатів брали участь 5 відсотків жителів колоній. Незалежності ж України прагнули 28.
У журналістському лексиконі побутує слово на позначення підвиду "ватників" – персон, котрі досі ностальгують за СРСР. Ім'я їм – "совкодрочери". Жорстко, але вичерпно. Думаю, це сленгове слово з обсценною конотацією цілком доречне. Бо, перш ніж голосити на руїнах імперії, варто запитати: а чи можна було зберегти СРСР? Відповідь: так. А якою ціною?
Держава більшовиків постала на крові. Українська Народна Республіка була завойована. Наслідки ми пам'ятаємо – гори трупів під Крутами, на вулицях Харкова, Києва та Одеси, репресії, депортації, Голодомори, Друга світова під гаслом "Бабы еще нарожают" і нові репресії. Хтось думає, що СРСР можна було знову зібрати в інший спосіб? У тоталітарних режимів немає інших способів. Що "оновлений СРСР" робив би принаймні з третиною українців, котрі не бажали його існування? Відповідь очевидна: те саме, що з Чечнею в серпні 1999 року. "Слушайте и повторяйте за мной: только ковровые бомбометания", – таким навіюванням у переддень Другої чеченської війни займався кремлівський пропагандист Сергій Доренко.
Перший серед совкодрочерів – Володимир Путін, який назвав розпад СРСР найбільшою трагедією ХХ століття. Статистика каже, що найбільші трагедії – наслідок більшовицького перевороту: громадянська війна на руїнах Російської імперії та подальші методи "соціалістичного будівництва" – класова боротьба, розкуркулення та ГУЛАГ. Але світогляд Путіна – герметичний. Здоровий глузд до нього не пробивається. Президент РФ намагається усунути наслідки "найбільшої трагедії". Займався цим спершу в Чечні, потім в Абхазії та Осетії, а тепер і в Україні. Методи незмінні – ракетно-артилерійські удари по квадратах.
Путіну варто було б молитися на 24 серпня. Без цього дня не бачити йому кремлівського кабінету
Кажуть, історія не знає слова "якби". Не знає. Але слово це відоме політології. 1991 року були два варіанти розвитку подій. Перший – той, який ми знаємо: проголошення Україною незалежності і як наслідок – мирний розпад СРСР. І другий – вище окреслений: громадянська війна на території однієї шостої суходолу, війна Москви проти бунтівних республік і тотальні репресії. Як реагував би світ? Як і зараз – підносив би Кремлю патрони.
1991 року були два варіанти розвитку подій. Перший: проголошення Україною незалежності і як наслідок – мирний розпад СРСР. І другий: війна Москви проти бунтівних республік і тотальні репресії. А світ підносив би Кремлю патрони
Найдивніше інше – як у голові Володимира Путіна вживаються протилежні оцінки? Для нього очевидно, 1991 року відцентрові тенденції набули такої сили, що їх можна було зупинити тільки в один спосіб – втопити у крові. А з другого боку – він зазирнув би до Вікіпедії й дізнався б, що його попередник на посаді президента РФ – Борис Єльцин. Тож Путіну за великим рахунком варто було б молитися на 24 серпня, коли Україна відкололася й поклала край існуванню СРСР. Бо без цього дня в календарі, мов своїх вух, не бачити йому кремлівського кабінету.
Але є інший аспект. У ліквідації комуністичної ідеології та СРСР як державно-політичного проєкту були зацікавлені московський нобілітет, "червоні директори" й російські націоналісти. На перший погляд строката, але насправді консолідована група. Це радянські обивателі тремтіли перед ядерною загрозою, "агресивним блоком НАТО" і щоденно дякували долі, що їм випало жити у країні розвиненого соціалізму, а не на буржуазному Заході, де капітал нещадно визискує трудящих. А особи, які мали можливість зазирнути за залізну завісу, поділяли інший світогляд. Вони жили в СРСР і спостерігали довколишнє життя, наче європейські колонізатори ХІХ століття, яких доля закинула в Центральну Африку, – цікаво, колоритно й убого.
1979 року Василь Аксьонов пише роман "Острів Крим". У ньому є епізод – сцена в лазні. Персонаж говорить про євреїв, які проникли в усі пори державно-політичної машини СРСР, однак присутні передусім звертають увагу на його ерекцію й аплодують. Але епізод важливий не тільки цим комічним фізіологізмом. А тим, що Аксьонов описав дозвілля вищої партноменклатури. Відвертий шовінізм і російський націоналізм – це вже реалії 1970-х.
1973 рік. Олександр Солженіцин оприлюднює "Лист вождям Радянського Союзу". Головні тези: марксистська ідеологія – це декор, в який не вірить і партноменклатура; тільки вимушена вірність марксизму спонукає СРСР до необдуманої та витратної зовнішньої політики – підтримки комуністичних режимів і гонки озброєння; непродуктивна економічна модель виснажує саму Росію – її природні й трудові ресурси. Висновки Солженіцина: геть декор; геть тягар імперіалістичної політики; негайно позбуваймося етнічно й культурно чужих окраїн СРСР; мета – повернення до традицій і створення "Російського Союзу" у складі, власне, Росії, України та Білорусі.
1968 рік. Солженіцин закінчує роботу над романом "Архіпелаг ГУЛАГ". Книжка вийшла друком у Парижі 1973-го. У ній є фрагмент про ймовірне відокремлення України. Цитую, зберігаючи мову й орфографію оригіналу: "С Украиной будет чрезвычайно больно. Пусть поживут, попробуют. Они быстро ощутят, что не все проблемы решаются отделением. (Из-за того, что в разных областях Украины – разное соотношение тех, кто считает себя украинцем, и кто – русским, и кто – никем не считает, – тут будет много сложностей. Может быть, по каждой области понадобится свой плебисцит… Не вся Украина в ее сегодняшних формальных советских границах есть действительно Украина. Какие-то левобережные области безусловно тяготеют к России. А уж Крым приписал к Украине Хрущев и вовсе с дуру. А Карпатская (Червонная) Русь? Проверим и на ней: требуя справедливости к себе, как справедливы будут украинцы к карпатским русским?)". Під "карпатскими русскими" письменник має на увазі субетнос русинів.
Росія надала Україні урок. І ми його засвоїли
Політичні тексти Солженіцина – поодинокий приклад програми, яка реалізувалася слово у слово. Марксизм перетворився на посміховисько й фетиш ідіотів, Москва скинула інорідні окраїни, в самій Росії запанували "православ'я, самодержавство й народність". А політика щодо України розгортається, як і радив письменник-дисидент, шляхом актуалізації мовного питання. Щоправда, українці не квапляться по областях приєднуватися до Росії. Але у Кремлі знайшли аргументацію – пряму воєнну агресію і дипломатичний шантаж – Мінські домовленості.
Промовиста деталь: у "Листі вождям Радянського Союзу" чотири рази вживається слово "перебудова" в його політичному сенсі. Фігурує і слово "Новоросія" – саме в тому значенні, в якому його вживає Путін. Тож варто прямо про це говорити: перебудова – винахід не Михайла Горбачова і не Олександра Яковлєва, а тих безіменних аналітиків, котрі ще у 1960-ті роки розробили план демонтажу марксистської ідеології, приватизації, розпаду СРСР, встановлення в Росії м'якого авторитаризму і створення "Російського Союзу" у складі РФ, Білорусі й України, принаймні – її південно-східної частини.
Коли Володимир Путін казав про "найбільшу трагедію ХХ століття", він лукавив. Добре знав, що розпад СРСР був невідворотний. Один із факторів неминучості – запланованість. А сам Путін, як і перед ним Горбачов, лише ретельно реалізує послідовність кроків, прописаних ще в 1960-ті. Я запитував, як у його голові вживаються суперечливі судження та оцінки? Він актор і цинік. Насолоджується життям. Робить, що кажуть. І не ставить дурних запитань. А те, яка ціна кремлівської політики, скільки життів вона вже забрала і скільки ще забере, його не обходить.
Принципи – це лише слова, якщо вони не базуються на силі
24 серпня 1991 року ми були радісні й наївні. Вірили в ринкову економіку й не знали, що всі принади приватизації – це лише запланований грабунок державної власності, організований своїми для своїх. Вірили у принципи міжнародної політики і дружнім запевненням світових лідерів. І не знали, що принципи – це лише слова, якщо вони не базуються на силі. А промови усміхнених політиків – облуда, за якою тільки меркантильні інтереси. Вірили в толерантність і більше за чорта боялися звинувачень у "насильницькій українізації". Нам і на думку не спадало, що наші зичливість і повага до російської культури в Україні вважатимуться проявом провінційної недалекості та політичної безпорадності.
Ще у 1830-ті російський філософ Петро Чаадаєв написав: "Про нас можна сказати, що ми ніби виняток серед народів. Належимо до тих, які існують лише для того, щоб надати світові великий урок". Росія надала Україні урок. І ми його засвоїли.
Ми довго гризли своє яблуко пізнання добра і зла. Мало не вдавилися. Але тепер вільно дихаємо. І мов Адам, який зробив перший крок за браму едемського саду, роззираємося в цьому гріховному світі – не маючи ілюзій, втративши наївність і право на вороття.
Коментарі