Державну службу зайнятості та Держінспекцію з питань праці планують об'єднати в одну установу, яка захищатиме права працівників та допомагатиме знайти роботу. Працюватиме вона за принципом "єдиного вікна". Практика об'єднувати різні служби в Україні не нова і вже добре себе зарекомендувала, адже суттєво полегшує життя відвідувачів.
Перший центр, що надає весь комплекс соціальних послуг за принципом "єдиного вікна", з'явився у Вінниці у 2008 році. Зараз ведуть активну роботу щодо поширення такого досвіду в усіх регіонах України.
— Наш центр надає понад 200 послуг, — каже керівник вінницького територіального відділення Центру адміністративних послуг "Прозорий офіс" Олександр Кравець, 56 років. — Ми працюємо із фахівцями департаменту соціальної політики, Пенсійного фонду, міграційної служби, фондів соціального страхування. У нас сидять адміністратори, які потім зв'язуються з відповідними службами.
Цим же шляхом вирішили піти й щодо питання захисту прав працівників і тих, хто шукає роботу. У Борисполі на Київщині започаткували пілотний проект щодо співпраці служби зайнятості та Держпраці.
— Наше "єдине вікно" дозволяє людям зберегти час та одержувати весь комплекс послуг, пов'язаних із пошуком роботи та із захистом прав працівників, в одному приміщенні. Центр зайнятості працевлаштовує, а ми надаємо консультаційний супровід, — розповідає головний державний інспектор з питань праці у Київській області Наталія Придатко, 39 років. — До нас звертаються працівники щодо прийняття-звільнення на роботу, отримання заробітної плати, відрахувань із неї. Часто бувають проблеми із записами до трудової книжки, видачі довідки з попереднього місця роботи. Є взаємовигода від такої співпраці для наших відомств. У нас немає власної бази даних, ми користуємося даними центру зайнятості. А вони не витрачають часу на роз'яснення трудового законодавства громадянам.
Як свідчать соціологічні опитування, понад 40% українців стикалися з порушенням трудових прав: несвоєчасна виплата зарплати, дискримінація при взятті на роботу — за статтю, віком, недотримання прав під час звільнення. 58% громадян хотіли б отримувати більше інформації про права і можливості у сфері праці й зайнятості.
— Сьогодні один працівник центру зайнятості опікується в середньому 26 безробітними, — говорить міністр соціальної політики Наталія Королевська. — А на одного працівника інспекції з питань праці припадають 20 тисяч громадян, що працюють. Тому захищати їх права досить складно. Поставлені завдання не відповідають ресурсам, які має інспекція. А тісна співпраця цих двох структур дасть змогу ефективно захищати права всіх 20 мільйонів працюючих, і допомогти тим, хто шукає роботу.
Як повідомляла раніше міністр соціальної політики, об'єднана служба стане своєрідним будинком праці для робітників і роботодавців. Кожен зможе отримати послуги та інформацію стосовно працевлаштування й захисту трудових прав. Тут допоможуть знайти роботу, змусять роботодавця повернути заборгованість із зарплати, захистять від незаконного звільнення.
— Перший пілотний проект спільної роботи центру зайнятості та інспекції праці довів свою ефективність, — говорить директор Державного центру зайнятості Лариса Сідельнікова. — Тепер людині не потрібно ходити від установи до установи, щоб розв'язати проблему зі сфери зайнятості. Достатньо звернутися до об'єднаної служби, до "єдиного вікна", де диспетчер направить до фахівця з питань, які цікавлять відвідувача. Таким чином люди зможуть вирішити всі свої питання в "один дотик". Для обох служб завданням вчора, сьогодні й завтра є максимальна допомога і захист людей.
Коментарі