Літр бензину А-95 у вересні 2009-го в середньому заливають за 7,75 грн. Це на гривню дорожче, ніж торік.
Нафтопродукти та пальне доводиться купувати за кордоном за валюту, виправдовуються власники мереж автозаправок. Курс долара та євро зростає.
Тим часом світові ціни на пальне падають. Торік барель, 318 л нафти, коштував на міжнародних біржах $150. Тобто 750 грн за тодішнім курсом. Тепер барель іде по $40–60, або 350–520 грн. Відповідно у 1,5–2 рази мала б знизитися ціна бензину й дизпалива.
Ціни штучно завищують, переконаний голова Хмельницького відділення Антимонопольного комітету Віталій Олуйко, 48 років:
— 80 відсотків світлих нафтопродуктів, наприклад бензину, виробляється в Україні. Прив"язка до долара — нісенітниця.
Нині споживання бензину в Україні впало до рівня 1998-го. Аби не мати збитків, торговці нафтопродуктами завищують ціни.
— Мають у тому досвід, бо останнім часом держава тільки те й робила, що вчила трейдерів домовлятися, — каже директор науково-технічного центру "Психея" Сергій Сапегін, 51 рік. — Зазвичай трейдери йдуть двома шляхами. Збільшують обсяги продажу за рахунок зменшення ціни або встановлюють додаткову маржу. Українські автозаправні станції пішли останнім шляхом.
Світова ціна скоро впаде на 40 відсотків. А Україні обіцяють здорожчання
Аби приховати прибутки, нафтотрейдери застосовують "сірі" схеми. У цьому впевнена 31-річна Олена Гончарова, аналітик консалтингової агенції "Бізнес". Наприклад, є така: власник мережі автозаправок створює дочірнє підприємство. Продає йому свої ж АЗС. А потім орендує їх. Вартість оренди враховує у вартості пального. Хоч насправді перекладає гроші з однієї кишені до іншої. За рахунок фіктивних витрат остаточна ціна зростає.
"ГПУ" попросила нафтопереробні заводи та мережі АЗС пояснити здорожчання палива в Україні. Коротко відповів лише керівник центру громадських зв"язків "Лукойл-Україна" Валерій Рясик:
— Ми займаємося оптовим та роздрібним продажем пального в Україні. Прибутки компанії скоротилися під час кризи.
У ціну входить доставка пального до АЗС, витрати на утримання, податки, пояснює представник компанії. Проте точні цифри назвати відмовляється.
Російська компанія "Лукойл" розмістила на своєму інтернет-сайті звіт про фінансові результати другого кварталу 2009 року. За три місяці вона заробила $2,3 млрд. Це на 160% більше, ніж за той самий час 2008-го.
— Із такими доходами, як у нафтотрейдерів, вигідніше відкупитися або заплатити штраф, але не знижувати ціни, — каже Олена Гончарова.
Ціни на пальне завищено, підтверджує міністр палива та енергетики Юрій Продан, 50 років:
— Антимонопольний комітет повинен їх штрафувати. А податківці мають виявляти тіньові схеми та додаткові прибутки, аби обкласти податками.
Від початку року АКУ наклав на нафтоторговців штрафів на 3 млн грн.
Нафта на світовому ринку дешевшатиме й далі, стверджує експерт консалтингової компанії "Бізнес" Василь Чеботарь, 29 років:
— Країни, що входять до організації експортерів нафти ОПЕК, планують наростити її видобуток на 200 тисяч барелів за добу. Комерційні запаси США зростають, а попит залишається слабким. Якщо він і далі падатиме, ціна нафти до Нового року може зменшитися ще на 30–40 відсотків. А в Україні тільки те й роблять, що обіцяють здорожчання.
Американці платять менше за українців
Літр високооктанового бензину на німецьких АЗС у середньому коштує 1,33 євро. Це близько 16 грн. 60% ціни, або 80 євроцентів, — це акциз. Його запровадили, щоб зменшити забруднення довкілля. Тому до сусідньої крамниці, аптеки чи на роботу німці зазвичай дістаються пішки. Нафту Німеччина закуповує в Росії, Норвегії та Африці.
У Сполучених Штатах пальне продають галонами, по $2,65. У перерахунку на літри це 5,5 грн/л. Ціна стабільна протягом кількох років. Серед місцевих нафтотрейдерів висока конкуренція. На літрі пального заробляють кілька центів. У США створили значні запаси нафтопродуктів. Коли світові ціни зростають, паливо видають автозаправкам.
Коментарі