На туристичних картах Нюрнберга окремо виділяють маршрут, який веде від залізничного вокзалу через центральні вулиці й річку до Тиргертнерторплац, де стоїть великий чавунний заєць. Він косо поглядає на будинок неподалік, що стоїть на нерівній вулиці. До нього і прямуємо.
Цей дім біля стін імператорського замку в 1509 році купив видатний художник Північного Ренесансу Альбрехт Дюрер, чим здивував багатьох, адже район був не з найпрестижніших. Однак відомо, що художник мало звертав уваги на те, що говорять інші. У цьому будинку разом зі своєю дружиною Аґнес, слугами та підмайстрами Дюрер мешкав до своєї смерті у 1528-му.
Зведений ще 1420 року, будинок зберігся під час воєнного бомбардування міста союзниками. Самі німці вважають це дивом, адже практично весь старий Нюрнберг був зруйнований. Зараз навіть здаля можна вгадати вік будівлі - червоні дерев'яні балки вгинаються під вагою міцної середньовічної споруди.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: ТОП-10 художників, картини яких найчастіше викрадають
Скульптура перед будинком є зайцем зі знаменитого малюнка Дюрера, який зараз зберігається у Відні. Зайців у Баварії можна зустріти всюди, вони вже стали неофіційним символом Німеччини. Тож не дивно, що саме цей образ скульптур Юрген Герц обрав для увічнення пам'яті Альбрехта Дюрера. До слова, "традиційний пам'ятник" художнику у повний зріст стоїть на сусідній площі, він є першим монументом художнику, який поставили у Німеччині. Якщо придивитися, можна помітити ще кілька дрібних зайців довкола. Вони доволі страшні - автор хотів показати що станеться з людиною, якщо вона продовжуватиме по-варварськи ставиться до природи.
Однак нас цікавить саме музей художника, який розташований в будинку. Про вартість входу дізналися завчасно - 5 євро. Аудіогіди є всіма популярними мовами. Увімкнувши супровід, на непосвяченого туриста чекає сюрприз.
"Вітаю, мене звати Аґнес Дюрер. У цьому будинку я прожила цілих тридцять років, опікуючись роботою свого чоловіка. Так, вам не почулося. Я дружина Альбрехта Дюрера".
У певні години "фрау Дюрер" проводить екскурсії власною персоною, решту часу - туристи слухають лише її голос. Ми обмежилися аудіогідом.
Перше, але єдине розчарування, чекає на відвідувачів у залі на нижньому поверсі - всі представлені картини є хоч і високоякісними, але копіями. Зібрані роботи на релігійну тему, найвідоміші портрети, у найдальшому куті поруч висять три автопортрети Дюрера.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Біля трибуни Гітлера люди катаються на роликах, а коло центру нацизму плавають качки
Далі йдемо у автентичну частину будинку. Чути як вгинаються і риплять під кроками темні сходи.
По черзі господиня будинку розповіла про вісім зал-кімнат, не оминаючи побутові подробиці. У кухні - про давні рецепти і нюанси приготування м'яса на рожені, про популярність у домі грушевого пюре та про секрети сімейного штруделя. У решті кімнат - про роботу і натхнення Дюрера.
"Тут мій чоловік довго розмовляв з найвидатнішими мешканцями міста, жваво обговорював найсміливіші для свого часу ідеї. Саме за цим столом він сидів, розпустивши свою розкішну гриву", - ошатний кабінет, обставлений меблями з темного дерева, люстра у формі триголового змія у таких же тонах.
Далі господиня розповідає як довгими вечорами гості разом з господарем роздивлялися небесні тіла з даху будинку. Цьому, не знаючи, посприяв попередній власник будинку, що захоплювався астрономією. Він спеціально перебудував дім таким чином, щоб за зірками було зручно спостерігати.
Найдовше відвідувачі проводять у майстерні. Велика кімната займає мало не весь поверх. Зразки природних барвників, дошка, на якій їх розтирали, інструменти для гравюр, міхурі тварин, у яких фарби настоювалися, та багато інших речей вписані в інтер'єр 16 століття.
У шафі, на перший погляд, в безладі лежать найрізноманітніші речі - черепи, кістки, роги, ескізи й малюнки та інше начиння. Вона ілюструє пристрасть Дюрера малювати речі, які приносив додому (а зносив він чимало). До слова, вже згаданого зайця-русака художник також підібрав на вулиці, зробивши його пізніше моделлю.
Чимало експонатів ілюструють діяльність Дюрера-дослідника. Адже він був не лише художник, а й помітним діячем і теоретиком свого часу. Бачимо чимало книг і теоретичних робіт, схему ідеальних пропорцій людського обличчя. Унікальним є станок для друкування гравюр, на якому працював сам художник.
У великій залі з вікном мапа Європи, що висить на всю стіну, виграє барвами у денному світлі. Це копія відомої роботи Мартіна Вальдземюллера, створеної у 1507 році, - найпершої карти, де присутня назва "Америка". Пізніше, на своїй карті світу 1513-го він замінив слово "Америка" на "Terra Incognita". З тисячі дюрерівських копій, до наших днів збереглася тільки ця.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Альбрехта Дюрера майбутня дружина вперше побачила на автопортреті
Фрау Дюрер розповідає не лише подробиці роботи чоловіка. Весь час туриста не полишають подробиці життя під дахом славетного будинку.
"Ви думаєте легко бути дружиною генія? Я керувала домашнім господарством, фінансовими справами, приймала замовлення на картини чоловіка. Крім того, потрібно було слідкувати за поведінкою учнів і підмайстрів, щоб вони бува не осоромили наш дім - не тинялися п'яними у шинках чи щоб якась служниця не завагітніла від них".
Від обізнаних з біографією Альбрехта Дюрера не сховається штучність стосунків, змальованих господинею дому. Відомо, що стосунки у подружжі далеко не завжди були безхмарними. Чимало сучасників описують відносини між Альбрехтом і Аґнес радше як ділові. Крім того, відомий лист Дюрера до його друга Віллібальда Піркгеймера, в якому художник називає дружину "старою вороною". Хай там як, але саме завдяки одруженню з Аґнес Дюрер зміцнив свій статус і отримав право відкрити власну справу, а після смерті чоловіка саме вона стала єдиною спадкоємицею всього його майна і авторських прав.
Коментарі