Недалеко від узбережжя графства Девон (Великобританія) підводні археологи виявили сліди однієї з найдавніших у світі корабельних аварій. Торговельне судно перевозило олово та мідні злитки ще в 900 році до нашої ери. Зараз дослідники з'ясовують походження вантажу. Передбачається, що ці метали доставляли до Британії з різних регіонів Європи.
Корабельна аварія сталася орієнтовно в 900 році до нашої ери. Судно на гребному ходу довжиною до 12 і шириною близько 2 метрів з екіпажем близько 15 чоловік затонуло приблизно в 300 метрах від берега на десятиметровій глибині в бухті поблизу Салькомбе (Salcombe). Неподалік від місця аварії знаходяться рифи, на які воно, можливо, наштовхнулося. Дерев'яні залишки корабля не збереглися.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Біля берегів Сицилії знайшли іспанський корабель 18 століття
Вчені і раніше виявляли біля британських берегів затонулі судна бронзового століття, проте в цьому випадку їм особливо пощастило, оскільки, по-перше, судно було досить великим для того часу, а по-друге, його вантаж непогано зберігся. Археологи вважають, що воно перетинало Ла-Манш від французького берега безпосередньо до узбережжя Девону, а не в найбільш вузькому місці протоки між Кале і Дувром. На англійському березі поблизу відкриті сліди доісторичного землеробства і круглих хатин.
Навряд чи це судно виходило здалеку - судячи з усього, вантажі перевозилися від пункту до пункту каботажних способом. Крах, швидше за все, стався при спробі причалити до берега. Судно везло до Англії 259 мідних і 27 олов'яних злитків (чушок) загальною вагою близько 84 кілограмів. Також тут були знайдені два кам'яні предмета, бронзовий меч і три золоті намиста. По всій імовірності, вони належали одному з торговців, чиє тіло не збереглося за три тисячоліття.
Мідь і олово є компонентами бронзи, основного матеріалу, з якого в той період в Європі виготовляли зброю, знаряддя праці і прикраси. І, як з'ясували археологи, вже в бронзовому столітті в Європі існувала досить розгалужена торговельна мережа, за якою товари, в тому числі мідь і олово, транспортувалися по всьому континенту.
До таких висновків дослідниківпідштовхнув результат попереднього експертного аналізу давніх злитків, вироблений фахівцями Оксфордського університету. Виявляється, що метали, які перевозилися на затонулому кораблі, були здобуті не в одному, а в декількох рудниках, які були розкидані по всій Західній Європі. Мідь - на Піренейському півострові, в Центральному масиві Франції і в різних частинах Альп, у тому числі в Австрії. А олово - також на Піренеях, у нинішній східній Німеччині або в самій Англії.
"Вантаж свідчить про комерцію і розвинені комунікації. Ці люди торгували, зовсім як ми сьогодні", - зазначив учасник експедиції Джим Тайсон. Раніше в Британії ніколи не знаходили настільки древніх злитків. Знахідки передані в Британський Музей, який їх оцінить і розплатиться з командою їх відкривачів-дослідників.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Одіссей здійснив навколосвітню подорож через Норвегію - історик
Раніше поблизу Солькомбе знайли інше затонуле судно бронзового століття, від якого залишилося 53 артефакти. Неподалік від нього на дні знаходяться вісім інших об'єктів, які можуть виявитися останками давніх кораблів. Сліди корабля того ж періоду знайдені також на суші поблизу Дувра. Фахівець з археології бронзового століття доктор Stuart Needham підкреслює, що остання знахідка в Салькомбе свідчить про поширеність мореплавання кілька тисячоліть тому.
"Кожен знає, що людина прокладала шляхи по суші з незапам'ятних часів, але багато хто здивується, дізнавшись, наскільки поширеними були в бронзовому столітті плавання вздовж Атлантичного узбережжя і через Протоку. В ті часи вже існували моряки-професіонали, які могли орієнтуватися за припливами і зірками . Вони безбоязно виходили у відкрите море".
Підводні археологи працювали на дні з лютого по листопад минулого року, а про відкриття оголосили 13 лютого цього року на Міжнародній конференції з корабельних аварій в Плімуті. Інші її учасники розповіли про більш сучасних знахідки: 110-гарматний флагман Victory, затонулий в 1744 році, лінкор-дредноут Audacious, який наскочив на німецьку міну в 1914 році, і крейсер Sydney, чиї останки з часів Другої світової війни покояться на глибині 2, 5 км.
Коментарі
1