У магазинах побутової техніки стали частіше пропонувати покупцям гарантію на товар — додатково до тієї, яку надає виробник. Коштує така від 300 до 1 тис. грн, залежно від терміну.
— Здебільшого це привід заробити на покупцях, — каже 39-річний Андрій Лига, член правління Всеукраїнської федерації споживачів "Пульс". Пояснює, чи варто купувати додаткову гарантію і в яких випадках покупець має право на ремонт або повернення грошей за техніку.
Що дає гарантія на техніку від магазину?
— Нерідко мережі крамниць побутової техніки лише декларують додаткову гарантію, а насправді за нею нічого не стоїть. В умовах можуть написати "ремонт відбудеться протягом не більш як 30 днів". Або вказують, що обов'язково повернуть гроші за неякісний товар після третього ремонту. Хоча, за законом, якщо після першого проявився якийсь дефект, споживач має право повернути товар і забрати гроші за нього чи обміняти на інший. Тому за додаткову гарантію від магазинів краще не платити.
У яких випадках покупці мають право ремонтувати техніку безкоштовно?
— Протягом гарантійного терміну. Його вказують у технічному паспорті на пристрій. Якщо конкретний період не вписали, він триває два роки. Це стосується лише ремонту. Якщо ж придбали неякісний прилад або ж зрозуміли, що не підходить його колір, вигляд чи розмір, маєте на повернення 14 днів. Коли ж покупець за свої гроші зробив ремонт у гарантійний період, то магазин відшкодовує ці витрати. Це передбачено законом "Про захист прав споживачів".
Коли техніка зламалася, куди звертатися?
— Можна обрати з-поміж трьох варіантів — магазин, виробник або сервісний центр. Дуже часто в магазині відправляють покупця зі зламаною технікою до сервісного центру. Пояснюють це тим, що вони на місці не ремонтують техніку. Це — неправильно, бо закон дає вибір — віднести товар туди, куди зручніше саме покупцю. Найкраще здавати зламаний товар у магазин. Якщо ремонт затягнеться більш як на 14 днів, значить, у пристрої є істотний недолік. Тоді споживач має право просити повернути гроші за товар. Але він не може вимагати цього в сервісному центрі, бо там йому нічого не продавали. Тому краще одразу звертатися до магазину.
За чий кошт мають доставляти зламаний пристрій?
— Товар у ремонт забирає магазин, якщо його вага понад 5 кілограмів. Якщо менше, це робить споживач. Скажімо, пральну машину має забирати продавець, а мобільний телефон везе в магазин чи сервісний центр покупець.
У яких випадках найчастіше відмовляють у гарантійному ремонті?
— Коли пристрій зламався внаслідок перепаду напруги. Таке буває у віддалених селах, де в будинках не встановлені ні стабілізатори, ні запобіжники. Якщо в подібній ситуації згорів телевізор, наприклад, то сподіватися на ремонт за гарантією не варто. Також можуть відмовити, коли споживач втручався у прилад. Те ж саме стосується механічних пошкоджень — подряпин і тріщин. Наприклад, якщо доведуть, що покупець кидав телевізор, бив його чимось і пошкодив.
Що робити, коли в магазині наполягають — покупець сам розбирав прилад, а він цього не робив?
— Покупець може замовити додаткову незалежну експертизу. А після її результатів — повторно вимагати ремонту або обміну товару. Якщо не хочете обмінювати, скажімо, ноутбук на подібний, а просто повернути кошти, також потрібен експертний висновок сервісного центру про його несправність не з вашої вини. Тоді зможете розірвати угоду купівлі-продажу.
Які гарантійні умови обіцяють в інтернет-магазинах?
— Ті самі, що й у звичайних. Протягом 14 днів можна повернути товар у будь-якому випадку. Незалежно від того — придбали його через мережу чи у звичайному магазині. Однак треба бути уважним — під брендом відомої віртуальної крамниці можуть приховуватися шахраї. Якщо потрапите до таких на гачок, то після поломки техніки не доб'єтеся ремонту за гарантією. Звернувшись у справжнє представництво магазину, виявите, що ваше замовлення в них не зареєстровано. А щоб висувати якісь претензії до підприємців, потрібно знати їхню юридичну адресу й мати на руках квитанцію про купівлю. Не всі інтернет-магазини її видають.
Коментарі