середа, 19 грудня 2018 18:11

Сертифікацію вчителів варто зробити максимально простою - експерт

Сертифікацію вчителів варто зробити максимально простою - експерт
Ідея із сертифікацією буде продуктивною лише у випадку, якщо ми все передамо на горизонталь, - Віктор Громовий. Фото: Facebook

У 2019 році сертифікують перші 2 тис. вчителів початкових класів. Це новий метод для оцінювання освітян.

Сертифікація проходитиме в два етапи. Перший – це тест, проходження зовнішнього незалежного тестування, який складатиметься з двох частин. Другий етап проводитиме Державна служба якості освіти, він стосуватиметься проведенню моніторингу роботи вчителя на місці. Тобто перевірятиме, як відбувається сам процес викладання.

Для успішного проходження сертифікації, вчителям, окрім складання тестів ЗНО та оцінювання практичного досвіду роботи спеціальними експертами, необхідно створити електронне портфоліо. Зняти відеоурок чи фрагменти уроків на 15-30 хвилин.

- Мета сертифікації - визначення кваліфікаційного рівня вчителя. Вона є абсолютно добровільною. Міністерство хоче знайти вчителів, які потрібні Новій українській школі. Тих, хто володіє новими методиками навчання, - каже міністр освіти і науки Лілія Гриневич.

- Мета цього нововведення благородна. Простимулювати кращих вчителів, які в умовах бюрократичної традиційної процедури атестації, лишаються на узбіччі, - каже Gazeta.ua керівник Центру тестових технологій і моніторингу якості освіти Віктор Громовий.

Чи стане сертифікація потужним освітнім існтрументом у формуванні вчителя Нової української школи?

- Ідея із сертифікацією буде продуктивною лише у випадку, якщо ми все передамо на горизонталь. Реальна ефективність роботи наших "вертикальних" структур не помітна. Все, як у пісні: "что они ни делают, не идут дела". Поки визначатимуть "погоду", школа лишатиметься "островом невезения".

Усі "хто не в танку", знають хто в області чи районі найкращий вчитель математики чи історії. Є предметні асоціації чи методоб'єднання, треба їх залучити. Якщо десь немає, це стане стимулом для їх створення. Звісно, слід виставити й систему противаг, щоб унеможливити містечковий протекціонізм.

Як можна визначити що робота вчителя продуктивана, без сертифікації?

- Згадаймо, як визначали Соросівського вчителя в далекі 90-ті роки. Тоді на озброєння брали азбучну істину: єдиним критерієм ефективності роботи вчителя є успішність його учнів у подальшому житті після школи. Тобто результат освіти - здоровий старт, який забезпечує успішне майбутнє випускника. Але його можна визначити лише на віддалі часу.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: На скільки піднімуть зарплату викладачам вузів

Відбір Соросівських вчителів проводили на основі відповідей провідних випускників вишів у яких запитували: "Хто твій шкільний учитель, який вивів тебе на цю стежку і допоміг зробити перші кроки до успіху". Рішення про присудження гранту приймали на основі опитування студентів, тобто дійсно вже незалежних від вчителя і школи людей.
Тобто для отримання гранту Соросівського учителя потрібно було лише, щоб багато колишніх школярів добре відгукнулися про свого вчителя. Гроші йшли до вчителя, оминаючи чиновницькі кишені. Місцеві бюрократи від освіти не мали ніякої можливості їх розподіляти "по справедливості".

Гарний вчитель має на репетиторстві в 10 разів більше, аніж обіцяні 20% доплати просертифікованим

Списки вчителів України, які здобули грант Соросівського учителя чи Соросівського професора, оприлюднювались у пресі. По суті ці гранти для вчителів стали прообразом ефективної системи стимулювання праці найкращих.

Зараз проходження сертифікації стимулюють надбавкою у 20% до зарплатні. Це неефективно?

- Якщо мета сертифікації простимулювати кращих вчителів вагомою доплатою, її варто зробити максимально простою і приємною. У випадку створення нового паперового божевілля, тепер уже приправленого необхідністю знімати показове відео уроку, вони тих грошей не захочуть. Гарний вчитель має на репетиторстві в 10 разів більше, аніж обіцяні 20% доплати просертифікованим.

"Нам слід навчитись усіляко підтримувати хороших вчителів і припинити виправдовувати поганих", - це слова колишнього президента США Барака Обами. Вони дуже влучно характеризують сутність змін у сфері стимулювання праці освітян.

Як ще можна повисити зацікавленість вчителів до сертифікації, окрім надбавок?

- Це стимули пов'язані із можливістю вільної творчої самореалізації чи навіть стимулювання вільним часом, але в проекті наказу їх поки що не окреслено.

Який загальний результат варто очікувати від цього нововведення?

- Важко сказати. Той документ, який запропонували не дає підстав для оптимізму. Навіть Громадська рада при Міністерстві освіти і науки України рекомендувала зняти з розгляду і суттєво доопрацювати проект наказу МОН "Про завтердження Положення про сертифікацію педагогічних працівників". Аргументували це тим, що він не відповідає духу та філософії Закону "Про освіту".

Верховна Рада ухвалила закон "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)". За рішення проголосували 228 народних депутатів.

Це тягне за собою накладення штрафу від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від 20 до 40 год. Якщо цькування вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, то штраф становитиме від 100 до 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від 40 до 60 год.

Зараз ви читаєте новину «Сертифікацію вчителів варто зробити максимально простою - експерт». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі