Ексклюзиви
Понеділок, 05 листопада 2007 19:14

Олія не дешевшатиме

Подорожчання соняшникової олії вдарило по гаманцях багатьох сімей. За літрову пляшку стратегічного для домогосподинь продукту кілька тижнів тому на базарах правили вроздріб 10–12 грн, хоча ще у вересні просили шість–сім.

Несподіваний злет цін неабияк схвилював урядовців. Подорожчання "підмочило" їхній престиж, тоді як у виробників буцімто немає жодних економічних підстав підвищувати ціни. Уряд пригрозив великим компаніям-виробникам обмежити експорт. Мовляв, тоді пропозиція на внутрішньому ринку значно перевищуватиме попит — відповідно впаде й ціна.

Але обійшлося без заборонних санкцій. Провідні компанії-постачальники фасованої олії на внутрішній ринок устигли вчасно зреагувати на небезпеку. Запевнили уряд, що знизять відпускні ціни до 7,5–8,2 грн, водночас збільшуючи виробництво олії. Така поступливість виробників зрозуміла: експортні санкції для них — наче кістка у горлі. Продаж за кордон приносить компаніям чималі прибутки. Минулого сезону Україна стала другою у світі за обсягами експорту соняшникової олії — відвантажили її понад 1,5 млн т. Тоді як внутрішнє споживання становить 450–500 тис. т на рік.

Врожай зберемо на 10–15 відсотків нижчий від минулорічного

Добре, що уряд має важелі впливу на олійні ціни — вони у супермаркетах наприкінці жовтня дійсно дещо знизилися. І правильно, що не спрацювали аргументи представників великих компаній: мовляв, це світові ціни на олію диктують підвищення внутрішніх. Справді: невже матеріально-технічні ресурси закуповують за світовими цінами? Чи може електроенергія для переробників соняшнику коштує, як у Європейському Союзі?

Але навряд чи вдасться довго втримувати ціни за допомогою адміністративного втручання. Причини для подорожчання все ж існують. З економічних — на 10–15% нижчий від минулорічного зібрали врожай. Захмарно зросли ціни на соняшник, що у собівартості олії становить до 80%.

Що ж до можливого запровадження експортних обмежень — такий крок на внутрішньому ринку тільки ускладнить ситуацію. За кордоном соняшник подорожчав ще більше, ніж в Україні. Адже в багатьох державах порушено баланс використання олії на харчові й технічні цілі. Нині там пріорітет — виробництво біопалива. У світі все більше площ відводиться під технічні культури. Ріпак, пальмова олія "спалюються" у двигунах внутрішнього згорання. І за кордоном за вирощені в Україні зернові та олійні культури точаться справжні війни.

З другого боку, і у нас є сили, що роздмухують продуктові конфлікти. Аби самим на цьому заробити.

І в олійній справі не обійшлося без вітчизняних трейдерів. Вони мали добрий зиск на ріпаку, цьогорічний урожай якого з України майже весь продали за кордон. А сьогодні провокують обмеження експорту олії, намагаючись таким чином заробити ще й на вивезенні соняшнику. Не виключено, що тоді галузь повернеться до кризи зразка 1998-го: врожай соняшнику був 2,5 млн т, але його масово вивозили. Вітчизняні заводи працювали 2–3 місяці на рік, а олію купували у Туреччині за вдвічі більшою ціною.

Та й чи дешевшатиме готова продукція, якщо її виробники залишаться без сировини? Питання риторичне.

Зараз ви читаєте новину «Олія не дешевшатиме». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Погода