— Реконструкція Європейської площі в Черкасах назріла давно, хто б там що не казав про її недоцільність. Це торговий центр, а в усьому світі біля таких закладів є парковки. Ще більші за сам торговий центр. Як зроблять, то, може, машини не будуть стояти на тротуарах, — розповідає архітектор Сергій Фурсенко, 73 роки.
Європейську площу реконструюють з початку літа. Обгородили будівельним парканом без попередження. Проекту змін ніхто не бачив.
Природозахисники скаржаться, що з площі зрізали всі дерева.
— Це мізер, зважаючи на те, як швидко в нас усе росте. Раніше на Митниці був суцільний пісок — ні травинки не росло. А зараз район не впізнати. І це лише один приклад. До того ж обабіч парковки буде газон, лавочки стоятимуть. Я через паркан заглядаю, як іду повз, то вже бачив, що й чорнозем завезли. Тож переживати нема чого. У будь-якому разі центр це не зіпсує.
Розкажіть про тенденції сучасної архітектурної забудови.
— Замовники спрощують проекти, щоб зробити їх дешевшими, бо не хватає на другого джипа. Дуже економлять. Отримали землю і хочуть посадити будівлю в самі рамки ділянки. А те, що треба під'їхати, проїхати, підійти нормально, поставити автомобілі, посадити якесь дерево, — цього нема в думках. Нещодавно навпроти Будинку торгівлі викупили місце під магазини — зробили дуже гарно, але ж тільки свій шматочок. Якби ці ж архітектори весь перший поверх у такому стилі витримали — було б прекрасно. А так — кожен по-своєму зробив — і вийшов базар. Ми хотіли зупинити таке стихійне будівництво, писали пропозиції в держбуд, в архітектурно-будівельний контроль. Але вони прикинулися, що нічого не можуть, не мають права. Хоча раніше все могли.
Чи були скандали пов'язані з історичними спорудами?
— Торік був скандал навколо приміщення газети "Черкаський край", частину якого віддали під ресторан. Там інтер'єр гарний. Усе якісно зроблено. Хоча раніше було захаращене, навіть перекриття провалені. Журналісти й політики почали здіймати ґвалт: "Отаке виробили! Краще б музей Симоненка зробили!". Ну немає грошей і не буде ніколи на музей Симоненка. Хай уже краще буде ресторан, але матиме нормальний вигляд.
Які маєте ідеї щодо архітектури Черкас?
— Якщо місто розвиватиметься, розширюватиметься, то потрібно буде перекинути ще один міст через Дніпро. Але на сьогодні це утопія. Хочеться вивести залізницю з міста. Вона розрізає його на частини. Це незручно, утворюється зона відчуження. Коли виведемо залізницю за місто, з'являться нові місця, які можна буде забудувати. Це резерв для Черкас. Але це все кошти. Якби сьогодні десь узялися 150 мільйонів, то можна вже й завтра починати.
Коментарі
1