Згідно з цьогорічним результатом індексу сприйняття корупції Україна посідає 144 місце зі 176 країн, охоплених дослідженням Transparency International.
Я категорично не погоджуюсь із тим, що з корупцією у нас ситуація гірша, ніж в Росії і Нігерії. Я трохи знаю російську ситуацію. Але навіть від цього мені не краще, як громадянину.
Чи багато ви бачили повідомлень в засобах масової інформації, що 30 листопада цього року в Українському домі відбувся перший загальнонаціональний антикорупційний форум України? Очевидно, небагато. Чому? Адже були запрошені і президент, і його представники, і голова Верховної Ради. Жоден з них не прийшов. Причина в тому, що цей захід проводила не влада, а громадські організації.
Водночас, знайшли час прийти представники понад 200 громадських організацій і 20 посольств.
У нас хороше антикорупційне законодавство, є хороші громадські організації. У той же час, у нас є "смотрящі" за кожною областю. Ці "смотрящі" грають роль розподільників коштів: починаючи від бюджетних відкатів і закінчуючи іншими тіньовими обігами. Саме через це правоохоронні органи також знаходяться під цими "смотрящими". Це виключно наш винахід, якого дійсно немає ні в Росії, ні в Нігерії. Цей винахід заведений за два останні роки, тобто при цій владі.
Така ситуація несе велику загрозу. Перш за все тому, що правоохоронні органи опинилися зі зв'язаними руками і виконують тільки команди, коли є політична воля. Якщо, бачачи ці небезпеки, президент зможе зупинити це і змінити підходи в правохоронних органах, тоді ми зможемо переламати цю ситуцію. Але для цього правоохоронним органам треба повернути їх функції, щоб вони не були владоохоронними.
"Смотрящі" за областями - це виключно наш винахід, якого немає ні в Росії, ні в Нігерії
Уявіть тільки, що держава, яка нібито живе не в 37 році, має 44 тисячі працівників служби безпеки. Їх кількість треба зменшити щонайменше в п'ять разів. Бо навіть у Радянському Союзі у нас не було такої їх кількості. В той час кількість працівників разом із розвідкою і Дев'ятим управлінням, яке охороняло найвищих посадових осіб, була меншою.
Крім того, ми маємо 80 тисяч працівників податкової служби, в тому числі — 12 тисяч податкової міліції. Як слідчий із зарплатою 1800-2500 гривень буде розслідувати справи, де мова йде про мільйони? Тому й виникає ситуація, що з прийняттям нового КПК тисячі слідчих написали заяви про звільнення.
Зміни повинні починатися з керівництва. Треба призначити на посади міністра внутрішніх справ, голови СБУ, генерального прокурора тих людей, для яких фіолетово, хто порушив закон — опозиціонер чи людина провладна. Це мають бути політичні дальтоніки.
Дуже красномовним є лише один епізод із життя Києва. Коли планували будувати стадіон "Олімпійський", попередня оцінка витрат була в межах $300 мільйонів. При чому, іноземні фірми пропонували частину приміщень робити за власні кошти, щоб у них там були власні офісні приміщення. Таким чином, для держбюджету реконструкція стадіону не вартувала б жодної копійки. Але це було невигідно — спочатку одному уряду, потім іншому. Сума почала збільшуватись — спочатку в два рази, а потім ще майже в два. Так країна дійшла до того, що тепер нестимемо втрати щомісячно на утримання цієї інфраструктури. Зроблений на державні гроші комплекс ще нічого не заробляє, а розмір відкату склав 35-40%. Такі самі приклади є по фінансуванню аеропортів, доріг та проведенню тендерів в одного замовника.
Президенту треба зрозуміти, що він є президентом всієї держави, а не лише представником Донецького земляцтва. І що суд, якому сьогодні даються вказівки засудити опозицію, завтра може отримати вказівку засудити тих, хто стане опозицією пізніше.
Якщо президент і РНБО не зупинять цю ситуацію, то вона загрожуватиме національній безпеці. Наступна революція в Україні може бути саме антикорупційною.
Комментарии
28