Вищий адміністративний суд України зобов'язав київських пікетників подавати повідомлення про проведення акцій за 10 днів до її початку. Про це сказано в постанові ВАСУ від 23 січня 2013 року в справі за позовом Київської міської державної адміністрації до об'єднання інвалідів Союз. Чорнобиль. Україна. Фактично, суд дозволив міській владі самостійно встановлювати строки подання повідомлень про проведення мирних акцій, поки це питання не буде врегульовано законодавчо.
Інформація про те, що нібито Вищий адміністративний суд своїм рішенням від 23 січня 2013 року зобов'язав киян повідомляти за 10 днів про протест, не відповідає дійсності. ВАСУ, насправді, ні до чого не зобов'язував. Бо, по-перше, про це не йдеться у рішенні суду, а по-друге, жоден суд не може встановлювати конкретні терміни повідомлення про зібрання.
ЧИТАЙТЕ ТАКЖЕ: ВАСУ обязал столичных пикетчиков сообщать о митинге за 10 дней
Варто зазначити, що рішення Конституційного суду України від 19 квітня 2001 року пояснює: встановлення конкретних термінів повідомлення (про мирні зібрання) є предметом законодавчого регулювання. А ВАСУ не є законодавчим органом і його рішення не є законом.
Насправді своїм рішенням ВАСУ скасував ухвалу Київського адміністративного суду від 16 травня 2012 року. У цій ухвалі йшлося про те, що рішення Київської міської ради про 10 днів повідомлення про мирне зібрання не відповідає Конституції України і що указ президії Верховної Ради СРСР 1986 року, який встановлює 10-дений термін, також в Україні не діє.
Тобто, по суті, законодавче поле, навіть після рішення ВАСУ, залишилося таким, яким воно було і раніше — рішення Конституційного суду встановлює, що термін повідомлення є предметом законодавчого регулювання. Але спеціального закону немає, тому і немає жодного законодавчого регулювання термінів подання заяв. Тобто, зараз можна повідомляти про мітинг у будь-який момент, який передує проведенню мітингу. Це є абсолютно законним. От що значить це рішення суду.
Однак, рішення ВАСУ від 23 січня 2013 року є не тільки не правочинним і таким, що суперечить Конституції, воно є просто не логічним за своєю суттю. З одного боку ВАСУ правильно цитує рішення КСУ, що терміни повідомлення є предметом законодавчого регулювання, правильно вказує, що немає спеціального закону, але робить абсолютно протилежний висновок, що київська влада повинна користуватися рішенням київської міськради, яке не є законом. Тобто, у самому тексті немає жодної логіки.
Таке рішення, яке було прийнято київською міськрадою, приймається у багатьох містах України. Але громадські активісти зараз у судовому порядку систематично оскаржують таке рішення. І вже через суд скасовано такі рішення у Дніпропетровську, Сімферополі, Чернівцях, у багатьох районних містах. Бо вони суперечать Конституції України.
Будь-яка міськарада не має права приймати будь-які рішення, які стосуються прав і свобод громадян. 92 стаття Конституції говорить чітко, що виключно законами, а не рішеннями міських рад можуть регулюватися права та обов'язки громадян. Отже, це рішення київської міськради суперечить Конституції України.
Оскільки ВАСУ є останньою інстанцією в Україні, а його рішення порушує права громадян на свободу зібрань та Європейській конвенції з прав людини, то ми, ініціатива "За мирні зібрання", будемо подавати до Європейського суду. Це рішення має роз'яснити, що таке термін повідомлення, і що термін повідомлення у 10 днів порушує права громадян.
ЧИТАЙТЕ ТАКЖЕ: Украинцы выигрывают от блокирования Рады - социолог
Але рішення ВАСУ ще раз підтверджує, що необхідно вносити зміни до закону про місцеве самоврядування в Україні, де прямо заборонити міським радам приймати рішення, які стосуються прав і свобод громадян. Необхідно вносити також і зміни до кодексу про адмінсудочинство, де чітко розписати статтю про особливості прав щодо свободи мирних зібрань. Ми підготували такий проект і він вже поданий у Верховну Раду. Такі законодавчі зміни потрібно приймати.
На жаль, є ще один спеціальний законопроект про мирні зібрання, який зараз намагається педалювати влада. У ньому влада якраз і хоче встановити конкретні терміни повідомлення у 4-5 робочих днів. Щоби такі обмеження свободи зібрань стали законним. Тому, власне, українська громадськість кілька разів не дала ухвалити цей законопроект і, я думаю, що українське громадянське суспільство є досить сильним, щоби не допустити обмеження свободи зібрань.
Комментарии