Унікальною особливістю бюджету-2013 є те, що він підготовлений урядом, який пішов у відставку, і прийнятий Верховною Радою в останній день її повноважень. Це означає, що новий уряд і новообрана Верховна Рада зобов'язані будуть проводити у 2013 році економічну політику, яку вони не виробляли і за яку вони не захочуть нести відповідальність. Це загрожує конфліктами в системі української влади і крайньою нестійкістю бюджетного законодавства, необхідністю постійного коригування Закону про бюджет. Очевидно, що не можна було позбавляти нову Верховну Раду права прийняти Закон про бюджет, що взагалі відноситься до основних функцій українського парламенту.
Бюджет-2013 - це бюджет держави, яка знаходиться в глибокій економічній кризі з перспективою погіршення ситуації. Це видно і за джерелами доходів і за основними напрямками витрат. При цьому, можна впевнено говорити про те, що в основу бюджету покладено надлишково оптимістичні прогнози розвитку економіки в 2013 році. Валовий внутрішній продукт планується в обсязі 1576 млрд.грн., Доходи державного бюджету - 361,5 млрд.грн., Витрати - 410,66 млрд.грн. і дефіцит - 50,4 млрд.грн.
Протягом двох останніх кварталів цього року у нас падають обсяги виробництва валового продукту, падає промисловість, падають перевезення вантажів на транспорті, будівництво, значно скоротилися обсяги виробництва сільського господарства. Незважаючи на все це, в проект закону про бюджет закладено зростання валового продукту в 2013 році на 3,4% - це зростання малоймовірне. Для порівняння - на 2012 рік теж прогнозувалося зростання валового продукту на 3,9%, але реально за підсумками року очікується зростання не більше одного відсотка. Тому ясно, що бюджет-2012 не буде виконано ні по доходах, ні по видатках. Думаю, в умовах розпочатої рецесії економіки така ж доля чекає бюджет наступного року. У всякому разі, у поясненнях до проекту бюджету уряд не зміг пояснити, на чому грунтується оптимізм прогнозу на 2013 рік.
Що стосується решти показників, то річний темп зростання інфляції в 4,8% може виявитися більш-менш достовірним, але тільки за умови проведення жорсткої грошово-кредитної політики НБУ та недопущення помітної девальвації гривні, про що говорить закладений у розрахунки бюджету курс гривні по відношенню до долара 8,3.
Втриматися у цих параметрах можна буде тільки за певних умов: при отриманні значних зовнішніх кредитів, які може дати в умовах, що склалися тільки МВФ. Потрібно приблизно мільярдів 15-20 доларів. Тому, що власні валютні резерви Нацбанку продовжують танути. Опубліковано інформацію, що золотовалютні резерви НБУ скоротилися ще на 1,46 млрд.дол. і склали вже тільки 25,4 млрд.дол.
Останні опубліковані дані за станом платіжного балансу вкрай негативні для України. За десять місяців 2012 року негативне зовнішньоторговельне сальдо досягло 16 мільярдів доларів - це катастрофічні показники. В цілому, платіжний баланс не вдається звести, за ці десять місяців зведений баланс склав - 2,8 мільярдів доларів. І це теж було покрито за рахунок валютних резервів.
Ця ситуація веде до виснаження валютних резервів. Ситуація дуже схожа на ту, яка була в Білорусі після президентських виборів і яка закінчилася кризовою девальвацією національної валюти. Наступний рік у нас рекордний за виплатами зовнішніх боргів. Очевидно, що резервів не вистачить, а власних валютних надходжень недостатньо. Тому надія тільки на кредити. У закон про бюджет закладено швидке нарощування внутрішніх і зовнішніх боргів. Обсяг державних позик у 2013 році планується на безпрецедентно високому рівні: 129,4 мільярда гривень для поповнення доходної частини бюджету. Це на 32,4 мільярда більше, ніж у 2012 році. Це на одну третину більше. Тобто, борги починають наростати стрімко. Внутрішні позики планується наростити на цілих 92,9 мільярда гривень, а це значить, що значну частину кредитних ресурсів внутрішнього фінансового ринку планується направити на бюджетне споживання. Економіка буде знекровлена.
Крім прямих запозичень у бюджеті записано ще й право уряду видати державні гарантії за позиками на 50 мільярдів гривень.
Те, що відбувається зараз, коли ставки по депозитах вже перевищили 20%, а багато банків пропонують 25%, і навіть до 30%, а ставки за кредитами, природно, ще вище, свідчить про дуже важку фінансову ситуацію. Це і далі буде стримувати економіку і призведе до падіння обсягів виробництва в багатьох галузях.
ЧИТАЙТЕ ТАКЖЕ: "В следующем году украинцы будут жить беднее" - Вязивский
Звертають на себе увагу великі і постійно зростаючі неподаткові джерела поповнення доходної частини бюджету.
Безпрецедентно високі показники перерахування грошей до бюджету від Національного банку України - 16 мільярдів гривень. Так багато раніше ніколи не було. Це говорить про те, що тут в тій чи іншій мірі присутнє емісійне джерело цих грошей. Деякі витрати уряд планує фінансувати за допомогою випуску державних облігацій з подальшою монетизацією цих облігацій. Скажімо, статутний фонд "Нафтогазу" таким чином планується збільшити на 8 мільярдів гривень, статутний фонд Аграрного фонду на - 5 мільярдів, Ощадбанку — на 1,4 мільярди. Фактично, приріст кредитних ресурсів Національного банку таким чином перетворюється в емісіонне фінансування потреб уряду, замість збільшення рефінансування банківської системи і стимулювання розвитку економіки.
Все більше бюджет буде спиратися на доходи від оподаткування імпортних товарів. Наприклад, податок на додану вартість - основне податкове джерело доходів бюджету - з імпортних товарів планується в обсязі 112, 8 мільярди гривень, а від товарів вироблених в Україні - всього 98,4 мільярди. Виходить, що оподаткування імпортних товарів буде давати бюджету більше, ніж товарів, вироблених в країні. Це - свідчення кризи матеріального виробництва в Україні.
Основною статтею витрат бюджету можна вважати виплати за державним боргом. У наступному році планується виплатити 116 мільярдів гривень. Борговий зашморг затягується.
Тривожно і те, що зростає дефіцит Пенсійного фонду. На покриття Пенсійного фонду з бюджету треба буде витратити наступного року на 42,5% більше коштів, ніж у 2012 році - 21,8 мільярди гривень. А це значить, що проведену пенсійну реформу не можна вважати успішною.
Дуже складна ситуація з місцевими бюджетами. При обсязі видатків місцевих бюджетів у 2013 році в 218,9 млрд.грн. тільки 103,1 млрд. формується за рахунок власних джерел. Більшу частину грошей місцеві бюджети повинні отримати з державного, а це говорить про надмірну централізацію доходів бюджету і ущемлення прав місцевого самоврядування. Не кажучи вже про зовсім недостатній обсяг фінансування місцевих бюджетів.
Бюджет містить колосальні можливості по скороченню витрат. Особливо, по утриманню вищих органів влади. Наприклад, в бюджеті планується на оздоровлення дітей по всій Україні 11,4 млн.грн., А на утримання депутатських санаторіїв - майже у вісім разів більше - 88,5 млн.грн. Я, як колишній депутат, можу сказати, що депутатські санаторії депутатам вже давним-давно не потрібні. Вони там реально не відпочивають. Зараз майже всі депутати - мільйонери і відпочивають за кордоном. Санаторії пустують, але на їх утримання списуються величезні гроші. Точно так само і маса інших витрат, які абсолютно невиправдані - сотні держдач, тисячі службових автомобілів і т.д. Крім того, потрібно шукати нові джерела доходів. Захистити внутрішній ринок, залучати інвестиції. Все це реально можна зробити і поліпшити ситуацію. Дуже важливо відновити співпрацю з МВФ, отримати кошти за стабілізаційними програмами. В кінці-кінців, можна розвивати відносини і з Митним союзом. При бажанні, можна прийняти російську пропозицію про ціну газу в 160 доларів. Правда, за умови вступу до Митного союзу, але з урахуванням кризи і стану економіки, це треба було б зробити.
Всі наведені дані свідчать про напружену ситуацію з бюджетом і необхідність переходу до реальних рішучим реформ, як з метою збільшення доходів бюджету, так і з метою захисту внутрішнього ринку, стимулювання українського виробництва.
Потрібно серйозно переглядати фіскальну політику. Залучати додаткові фінансові джерела за рахунок оподаткування багатих і найбагатших. Актуальною залишається тема введення податків на доходи від депозитів і підвищення оподаткування дивідендів власників бізнесу, які сьогодні фактично податків не платять.
Комментарии
32