Сучасному мистецтву не вдається закріпитися в регіонах, вважає арт-критик Катерина Ботанова
Інтенсивність зросла
2010-го відвідати дві виставки за тиждень уже вважали насиченою культурною програмою. Цього року в Києві безперестанно відбувались події - часом по три-чотири на тиждень. Глядачам і навіть критикам стежити за ними стає все важче. Час скиглень про "провінційну культуру" минув.
За Мась у Венеції було соромно
Оксана Мась зі своїм проектом Post-vs-Proto-Renaissance випадає не тільки з контексту Венеційської бієнале, але й зі світових тенденцій сучасного мистецтва. У неї вийшов декоративно-монументальний кіч. Те, що було показано у Венеції, навіює на мене сум. Значно цікавіше, що Оксана Мась відверто купила собі куратора Акіле Боніто Оліва (італійський професор історії сучасного мистецтва, куратор 45-ї Венеційської бієнале. - "Країна"). Орієнтувалася на відоме ім'я, ніби куратор - це такий модний аксесуар.
Мистецький Арсенал ожив
Протягом семи років там був порожній простір. Арсенал нагадував чорну діру на Печерську, яка поглинає масу грошей, і майже не дає віддачі. Поневірялися між різними ідеями, людьми, концепціями. Сьогодні ж Арсенал рясніє проектами - Art Kyiv Contemporary, "Космічна Одіссея", "Незалежні". Державних коштів не вистачає, тому залучає спонсорів. І робить це незграбно: нав'язлива реклама, комерційні стенди. Складається враження, що команда не має чіткої мистецької політики. Куратори безпорадно льопаються, як риба на березі. А оскільки вона здоровенна, удари її хвоста можуть дорого коштувати культурному процесу. Проект "Незалежні" (виставка до 20-ї річниці Незалежності. - "Країна") засвідчив цілковите кураторське фіаско. Адже його задача - не просто зібрати картини й повісити на стіну. Куратор має допомогти глядачу знайти смислові вузли виставки. Цього разу знову не вдалося.
Попов заявив про підтримку ГОГОЛЬFEST, який цього року не відбувся через брак фінансування
Найкращою подією в цьому просторі став "Книжковий Арсенал".
Сучасне мистецтво пішло в регіони
2011-го почали з'являтися цікаві виставки в Донецьку, Львові, Дніпропетровську. Усі шанси закріпитись має донецька платформа "Ізоляція". У регіонах слід шукати контакт саме з місцевим глядачем. Важливо, щоб це не були просто гастролі київських або зарубіжних проектів. Регіонам доводиться важко через мовчання преси й відсутність кваліфікованих кадрів. Сьогодні, аби виставку в Донецьку чи у Львові помітили, організатори везуть туди столичних журналістів.
Пінчук зберіг монополію
PinchukArtCentre досі має монополію на закордонних художників і помпезні проекти. Порушити це в перспективі може тільки Мистецький Арсенал. Спроби Ахметова прийти в сучасне мистецтво проектами, а не грантами поки що виглядають як непорозуміння. Двічі відбулися виставки в Донецьку до дня народження його компанії "Систем Кепітал Менеджмент". Цього року - із закордонними кураторами та цікавими роботами. Але самі ж куратори потім скаржились на повне невігластво місцевих організаторів.
Кадан отримав премію PinchukArtCentre
Несподіванкою стала премія Пінчука (100 тис. грн. - "Країна"), яку отримав Микита Кадан за інсталяцію "Постамент. Практика витіснення". Це соціально-критичний проект, присвячений темі "війни пам'ятників", яка постійно триває в Україні. Саме вручення наробило шуму, адже лівий художник узяв гроші олігарха. На Кадана одразу посипалися звинувачення - мовляв, "продав ідеали, закінчилася твоя боротьба з капіталізмом". Піднялася ціла дискусія про компроміси й про те, звідки в Україні художнику брати засоби до існування.
Гнилицького виставили посмертно
Відбулася перша велика виставка Олександра Гнилицького після його смерті - у Національному художньому музеї. Таким чином держава віддала належне сучасному мистецтву. Виставка вийшла інтимною, оскільки робили силами його сім'ї, друзів і колег. Такі особисті й, водночас, професійні проекти рідко бувають в Україні.
Відбудеться перша українська бієнале
2012 року планують Arsenale, першу українську бієнале. Запросили британського куратора Девіда Еліота (організовував бієнале в Сіднеї. - "Країна"). По часу вона частково збігатиметься із чемпіонатом Європи з футболу.
2012-й - рік виборів. У сучасне мистецтво вливатимуть спонсорські й державні кошти. Адже це модно, престижно й статусно. Приміром, голова столичної міськдержадміністрації Олександр Попов уже заявив про підтримку ГОГОЛЬFEST, який цього року не відбувся через брак фінансування. Попов хоче виграти вибори. Культурним діячам доведеться маневрувати - щоб і гроші діставати, і в політичні інтриги не встрявати.
Комментарии