У вівторок, 18 січня близько десятої вечора на зупинці навпроти головного поштамту в Полтаві два десятки людей виходять на дорогу, виглядають автобуса.
Під'їздить "газель". На передньому склі трафарет "Кільцевий".
— Вам куди? — питає водій.
— Розсошенці, Мотель, Фурманова, — кричать із натовпу, заходять.
— Скільки на Алмазний? — допитується маршрутчик.
— Мужик, нас компанія на Розсошенці, десятеро, підкинь, — просить хлопець у кепці.
Водій погоджується, прибирає трафарет, просить вийти, кому не по дорозі.
Наступного дня на зупинці "Сади-2" о восьмій ранку стоїть близько 30 людей. Транспорту чекають 15 хв.
— Вранці не виїдеш, увечері немає чим повернутися. Пішки бігаємо на "23 вересня", — показує рукою в напрямку іншої зупинки полтавка Світлана Сидоренко, 43 роки.
У Полтаві 66 маршрутів. Перші автобуси виїздять о 5.30, останні ходять до 22.30. Найбільше пасажирів по кільцю. Городяни скаржаться, у віддалені райони міста важко доїхати ввечері. Водії міняють трафарети і з'їжджають зі своїх маршрутів на вигідніші.
— Така підпільна діяльність ведеться постійно, — говорить заступник директора підприємства "Умак" Дмитро Мисник, 26 років. — Їхні автобуси забирають 5–10 відсотків наших пасажирів. Роблять це ті, чиї маршрути перетинаються з нашим. Записуємо номери машин, передаємо до міськвиконкому. "Кільцеві" сходять із маршруту о дев'ятій вечора, потім нам возити невигідно. То нехай би тоді їздили маршрутки.
Перевізники кажуть, водії самовільно з'їжджають з маршрутів. Натомість, водії говорять, що власники про все знають, просто скидають на них вину.
— Стидно сказати, скільки заробляю. Тільки на хліб і цигарки. Власникові всьо одно, де їжджу, аби план здавав, — розповідає водій маршрутки "Південний вокзал — Огнівка". Просить не називати імені. — Щодня віддаю хазяїну 300–350 гривень. Заправляюся соляркою в одних братків. Тирять її на підприємстві і по 6 гривень продають. У час пік устиг пару ходок зробити — ото і твоє, а тоді цілий день порожній бовтаюся.
У водіїв, які залишають свої маршрути, забирають трафарети, розривають договори.
— Усе через низькі заробітки. Половина всіх пасажирів — пенсіонери. Їздять безплатно, — каже начальник транспортного відділу міськвиконкому Ігор Верига. — У Полтаві, порівняно з іншими містами, найдешевший проїзд. Можливо, з лютого збільшимо його вартість.
Планують, проїзд у тролейбусах коштуватиме 1,25 грн, у маршрутному таксі — 2 грн. Мер міста 42-річний Олександр Мамай обіцяв на вигідних маршрутах поставити тролейбуси.
— Маршрути на конкурсній основі розподіляються між перевізниками. Замінити "умаки" тролейбусами — велика проблема, — пояснює Ігор Орестович. — Щоб рухався тролейбус, потрібна відповідна електромережа, електростанції і підстанції. А ще достатня кількість самих тролейбусів. Можемо замінити лише частину автобусів. Наскоками робити цього не будемо.
Коментарі