Знову про Енергоатом: як грабувати підрядників, прикрившись війною
Не вийшло підняти тарифи - пішли іншим шляхом. Тепер Енергоатом може відкладати платежі за надані товари й послуги до закінчення воєнного часу. Може й не відкладати, звісно. Якщо підрядник сподобається
Енергоатом хоче отримати мораторій на розрахунки з підрядниками. Вчора отримала цікавий документ: наказ Мінстратегпрому. Відповідно до нього, Енергоатом може, починаючи з серпня 2024 року, позбавиться обов'язку здійснювати розрахунки зі своїми кредиторами до моменту закінчення воєнного стану.
Всі вже бачили гучний скандал щодо лобіювання міністра енергетики Германа Галущенка спроби впровадження схеми з вирівнюванням (в сторону збільшення) тарифів на електроенергію для споживачів 1-ї та 2-ї груп. Тоді повстали великі промислові групи, які не отримали жодного притомного обґрунтування цих дій та навіть НКРЄКП не змогло нічого пояснити, яким таким чином вирішили зрівняти ці дві групи тарифів, що мають геть різну собівартість постачання електроенергії.
Ці дії були свідомим кроком з боку Галущенка з метою збільшення грошового потоку для Енергоатому, який вже вигадав глобальну модель для корупційного освоєння цих коштів. А саме - добудову 3-го та 4-го енергоблоків Хмельницької АЕС. Хоча всі вже розуміють, що капітальні інвестиції на мільярди доларів в період військового стану в проєкт як мінімум на 6-8 років - це вилучення фінансового ресурсу, який саме потрібен сьогодні і зараз для оборони держави.
...Енергоатом, починаючи з серпня 2024 року, не буде більше платити компаніям, які виконували або виконують роботи, постачали або постачають товари, обладнання тощо для Енергоатому. Це дозволить вирішити дві задачі, причому обидві є звичайним узаконенням корупції...
Однак якщо з дохідною частиною для Енергоатому з наскоку не вийшло, то міністр-юрист Галущенко вирішив попрацювати з видатковою частиною Енергоатому. І рішення виявилось дуже просте: Енергоатом, починаючи з серпня 2024 року, не буде більше платити компаніям, які виконували або виконують роботи, постачали або постачають товари, обладнання тощо для Енергоатому. Це дозволить вирішити дві задачі, причому обидві є звичайним узаконенням корупції:
1. Кошти, які не підуть на погашення заборгованості перед постачальниками робіт, товарів, послуг - перенаправити за корупційну закупівлю дороговартісного обладнання для добудови ХАЕС-3, ХАЕС-4
2. Гасити заборгованість перед постачальниками товарів, робіт, послуг на свій розсуд, а саме - тим, хто проявить повну лояльність. Іншими словами якщо ти бажаєш отримати кошти за надану продукцію від Енергоатому, повинен пообіцяти певну винагороду тому, хто платить (Енергоатому). Причому інших варіантів немає. Навіть рішення суду (двох інстанцій) безсиле, тому що виконувати його ніхто не буде. Жоден державний виконавець нічого не зробить.
Таке узаконення корупції в Енергоатомі стало можливим після наказу Мінстратегпрому, пролобійоване міністром Галущенком як представником робочої групи від енергетики.
Наведу невеликий приклад: скандал довкола унікального інституту - Київського Енергопроєкту, який, як проєктувальник багатьох АЕС, на сьогодні ще має можливість виконувати інженерні роботи щодо атомних енергоблоків. Зокрема - при будівництві та проведенні планових ремонтів. Керівництво інституту вже пів року апелює до суспільства щодо тиску на установу з боку Міненерго, та палке бажання ліквідувати останню незалежну інституцію в галузі ядерної енергетики. Одним з головних інструментів тиску є блокування розрахунків за виконану роботу з боку НАЕК "Енергоатом", що триває з квітня 2024 року.
Так, з урахуванням цього наказу, тепер Енергоатом має всі законні підстави не розраховуватись із неугодними, а інститут із понад 300 фахівців та їхні родини - залишаються сам на сам з проблемою невиплати заробітної плати. Керівництво інституту - так само, сам на сам з кримінальними справами про невиплату зарплати, тому що рішення суду про відкриття виконавчого провадження по заборгованості виконуватись не буде. Навіть якщо припустити, що цей наказ посилається на військовий стан і на обороно-промисловий комплекс, саме інститут працював без перерви від початку повномасштабного вторгнення і безперервно виконував роботи для підтримки атомних енергоблоків в робочому стані. Більша частина цих боргів сформувалася саме за цей період. І, врешті-решт, чому саме ці люди (співробітники інституту) повинні платити за будівництво довгобуду, чому ця діяльність має здійснюватись за їхній рахунок?!!
І це лише один приклад, що буде з іншими компаніями, які співпрацюють з Енергоатомом. По суті, це знищення одних підприємств ядерної енергетики, та одночасне корумпування інших з використанням владних повноважень. До речі, в закупівлях, які зараз проводить Енергоатом, повинно бути вказано, що розрахунки за поставлений товар, роботи, послуги будуть здійснені с строк до закінчення воєнного стану.
...це виглядає абсурдно: з одного боку, держава шукає засоби збільшення надходження в бюджет податків для забезпечення першочергових військових потреб, з другого - такими діями забирає у підрядників державних компаній змогу виконувати сплату цих податкових зобов'язань
Все це виглядає абсурдно: з одного боку, держава шукає засоби збільшення надходження в бюджет податків для забезпечення першочергових військових потреб, з другого - такими діями забирає у підрядників державних компаній змогу виконувати сплату цих податкових зобов'язань та створює штучні передумови збільшення безробітних, які посилять навантаження на бюджет та тиск на економіку держави.
В результаті розгляду чергового перлу від команди Галущенка, хочеться запитати: чи держава має право залишати частину людей без захисту за рахунок захисту інших в будь-який період її існування? Чому держава не робить все прозоро та сприяє підсиленню корупції?
З іншого боку, я не пам'ятаю, щоб такі важливі фінансові питання регулювалися простим наказом Міністерства, а не постановою КМУ або законом. Сподіваюсь, що знайдуться грамотні юристи, які в судовому порядку оскаржать цей наказ та доведуть до судових виконавців незаконність їхніх дій, що спираються на цей наказ.
Коментарі