Чи стане Україна кандидатом в члени ЄС

Лідери країн Євросоюзу мають вирішити, де поставити символічну кому в реченні "надати Україні статус кандидата в члени ЄС не можна відмовити"

Ключове зовнішньополітичне питання червня для України — чи отримає наша країна статус кандидата в члени Євросоюза? Саме воно буде розглядатись у другій половині червня Європейською комісією і Європейською радою. І для позитивного рішення потрібна буде згода всіх країн Європейського Союзу.

При всьому нинішньому позитивному ставленні до України в Європі ситуація з наданням Україні статусу кандидата в члени ЄС є не такою простою, як здається. І керівництво Євросоюзу, і багато окремих країн Європейського Союзу підтримують це рішення. Але є і країни, які вважають, що це передчасно, або треба обумовити надання Україні статусу кандидата в члени ЄС цілою низкою вимог, зокрема в сфері антикорупційної політики. Це дуже нагадує історію з наданням нашій країні безвізового статусу. Спочатку був один пакет вимог, потім з'явився додатковий перелік "домашньої роботи" для України. Врешті решт безвіз нам надали, але тільки після виконання всіх вимог і побажань з боку Євросоюзу. До речі, тоді в першу чергу також йшлося про реформи в сфері антикорупційної політики.

Коли оцінюєш вірогідність надання Україні статусу кандидата в члени ЄС, згадується казка "Дванадцять місяців"

Коли оцінюєш вірогідність надання Україні статусу кандидата в члени ЄС, згадується казка "Дванадцять місяців", в якій принцеса одночасно мала вирішити і граматичну задачку, і винести вирок підсудному. Треба було вирішити, де поставити кому в простому реченні: стратити не можна помилувати. Від граматичного рішення залежала й доля підсудного.

Щось подібне буде і зараз, тільки мова буде йти про політичну долю і України і ЄС. Політичне речення, в якому Єврокомісії та лідерам країн Євросоюзу треба буде поставити символічну кому, звучить так: "Надати Україні статус кандидата в члени ЄС не можна відмовити". І ось питання: де європейські керівники поставлять кому?

Спільним є загальне побоювання щодо надання статусу кандидата в члени ЄС країні, яка знаходиться в стані війни, та ще і з такою агресивною ядерною державою, як Росія

Деякі країни Євросоюзу (їх всього декілька, але й цього достатньо) хотіли б сформулювати відповідне речення наступним чином: "Надати Україні статус кандидата в члени ЄС не можна, відмовити". Це негативне рішення. Мотиви для нього є різними, але спільним є загальне небажання щодо подальшого розширення Європейського Союзу, а також побоювання щодо надання статусу кандидата в члени ЄС країні, яка знаходиться в стані війни, та ще і з такою агресивною ядерною державою, як Росія.

Однак пряма відмова Україні в наданні статусу кандидата в члени ЄС матиме суттєві негативні наслідки, зокрема й для самого Євросоюзу. Головна проблема полягає в тому, що це буде сприйматися як дія в інтересах Росії і проти України, яка хоробро захищається проти агресора. І з політичної, і з моральної точки зору це буде виглядати несправедливо і аморально. І це викличе гостру критику всередині Європейського Союзу, ще більше посилить протиріччя між різними країнами ЄС. Це точно не посилить ЄС, а і тільки його послабить. Матиме це негативні наслідки і для ідеї європейської інтеграції України, а також у ставленні українців до Євросоюзу і окремих держав ЄС. Зверну увагу і на ще один негативний наслідок такої відмови — це погіршить позиції Європейського Союзу та окремих західноєвропейських держав у процесі мирного врегулювання війни Росії проти України. Справа в тому, що перспектива членства України в ЄС в деяких миротворчих пропозиціях (зокрема з боку Італії) розглядається як компенсація і заміна можливої відмови України від членства в НАТО. Крім того, відмова Україні в статусі кандидата в члени ЄС точно посилить нашу недовіру до деяких європейських "партнерів" та їх мирних ініціатив.

Керівництво Євросоюзу і наші друзі в ЄС пропонують позитивну версію відповіді на питання про статус кандидата в члени ЄС для України: "Надати Україні статус кандидата в члени ЄС, не можна відмовити". Але є вже зазначена проблема — скептична або занадто обережна позиція окремих країн Євросоюзу в цьому питанні. Нагадаю, що рішення в ЄС ухвалюють консенсусом.

Враховуючи нинішній стан дискусій в питанні про статус кандидата в члени ЄС для України, можна з високою ймовірністю припустити, що доведеться шукати певний компроміс між протилежними позиціями. Тим більше, що аналогічне питання треба буде розглядати також і щодо Грузії і Молдови. По відношенню до цих країн також не все однозначно, особливо стосовно Грузії. І це додатково буде посилювати мотивацію щодо пошуку компромісного і збалансованого рішення.

Розглядаються різні варіанти компромісу, зокрема статус "кандидата в кандидати"

Яким же може бути цей компроміс? Остаточно це ще не вирішено. Розглядаються різні варіанти, зокрема статус "кандидата в кандидати". Але згаданий варіант в нинішніх умовах сприйматиметься як м'яка форма відмови, і для України це точно буде виглядати неприйнятно та навіть образливо. А от надання статусу кандидата в члени Євросоюзу з додатковими попередніми зобов'язаннями, які треба буде виконати ще до початку переговорів про членство в ЄС, може бути взаємоприйнятним компромісом. І до цього треба ставитись спокійно і конструктивно, без образ і традиційних у нас звинувачень у "зраді". Тим більше, що нам дійсно є над чим працювати. Головне — отримати необхідний результат, закріпитися на політичному плацдармі, який дозволить нам продовжити подальший поступовий рух до членства в ЄС.

Оригінал

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі