Футбол - частина економіки. Тому "Динамо" і "Баварія" грають в два різні види спорту
Навіть від виграшу киян нічого не змінилося б
Футбол в Україні і футбол у Німеччині – це два різних види спорту. Тому що футбол – це частина економіки. Німецька "Баварія", яка вчора не залишила шансів київському "Динамо", існує насамперед для заробляння грошей. Виграні трофеї є для клубу лише приємним бонусом до сотень і сотень мільйонів від телебачення, спонсорів та глядачів, що залюбки заповнюють арену, аби насолодитися грою у футбол. "Баварія" - це частина великого бізнесу, яким є німецький професійний футбол, і в якому крутяться гроші, співставні з бюджетом України. Німецька футбольна ліга жорстко конкурує із лігою англійською, лігою іспанською, лігою французькою. Тому що на кону місце на глобальному футбольному ринку. І за нього німецький футбол бореться так само завзято як німецькі автовиробники за місце на світовому ринку.
Для того, аби там бути, слід щодня удосконалювати "мерседеси", "бмв", "ауді" та "фольксвагени". Інакше станеш "опелем". Треба першими застосовувати найновіші технології з метою продати більше авто, а не для того, щоб отримати приз на авто виставці. Завдання футбольних команд у Німеччині – продавати футбол публіці за великі гроші! Для цього німецькі клуби працюють щодня без перерв і вихідних. Бо щойно прогавиш щось нове – відстанеш і програєш, втративши гроші. Тисячі і тисячі молодих і талановитих футболістів з усієї планети вчаться щодня у німецьких клубах грати у футбол. Саме грати, а не боротися за результат! Звісно, що така махина як "Баварія" у цій гонці попереду всіх.
Німецька футбольна ліга жорстко конкурує із лігою англійською, лігою іспанською, лігою французькою. Тому що на кону місце на глобальному футбольному ринку
Український футбол на усіх рівнях схожий на німецький лише тим, що теж є частиною економіки. А що виробляє наша економіка? Що ми продаємо на світовому ринку? Виключно сировину і робочу силу! Все, що складніше, у нас або робиться на застарілій радянській базі і не є конкурентоздатним, або робиться по ліцензії і теж майже виключно для власного ринку. Що казати, коли у нас і досі найприбутковішим бізнесом є контрабанда. Саме тому наш футбол існує не для того, щоб продавати його публіці і заробляти гроші, а для того щоб задовольняти амбіції уболівальників та власників клубу. Будь-якого - від найменшого сільського до найбільшого столичного.
Наші футболісти вчаться не грати у футбол, а боротися за результат. А це, як доводить життя, зовсім різні речі. Можна тішитись тим, що юнаки "Динамо" виграли у юнаків "Баварії". Але ж виграли вони тому, що боролися за результат, а їхні суперники грали у футбол – там від юнаків вимагають не перемоги за будь-яку ціну, а зростання майстерності. У кого вона доросте до потрібного рівня, той гратиме у професіоналах. У кого ні - той продаватиме піцу!
Наші юнаки виграли у "Баварії" тому, що боролися за результат, а їхні суперники грали у футбол
Гадаю, що немає сенсу розглядати окремі помилки гравців та тренерів "Динамо". Так, за інших обставин команда могла і не програти і навіть виграти. Але що би від цього принципово змінилося? Восени 1997 року після перемоги "Динамо" над "Барселоною" я написав у газеті "Всеукраинские ведомости" про те, що переможена "Барселона" повернеться до Іспанії, де свято футболу на заповнених трибунах триває цілий рік майже без перерви. А переможці із "Динамо" повернуться на порожні стадіони, де футболісти українських команд калічать один одного у боротьбі за результат. Так само і тепер славетний "Шериф" повернувся із Мадрида до депресивного Тирасполя грати на порожньому стадіоні у нікому не цікавому чемпіонаті Молдови, у той час як у Мадриді триватиме футбольна свято. За право дивитись яке увесь світ платитиме купу грошей переможеному "Реалу", а не переможцю "Шерифу".
Звісно, ми усі уболіваємо за наші команди. Але поки наш футбол не перетвориться із місця задоволення амбіцій на звичайний прибутковий бізнес, ми і надалі все далі відставатимемо від тієж ж Німеччини, де роблять і продають якісні автомобілі і якісний футбол. А ми здебільшого їздимо на цих авто після десяти років експлуатації і дивимось якісний німецький футбол по телевізору.
Скажете, що можна купити і новий "мерседес"? Можна! Але де на ньому їздити? На наших дорогах на ньому все одно як слід не розженешся. Потрібні автостради, яких у нас немає. Хіба що похизуєшся перед сусідами. Так само немає сенсу купувати дорогих закордонних футболістів, аби грати у нашому чемпіонаті. Тому що футбол – це насамперед економіка! І тому він у нас із німцями такий різний!
До речі, та газета, у якій я колись писав про "Барселону", за пів року після того закрилася. Бо теж видавалася не заради заробітку, а заради амбіцій власника.
Микола Несенюк, для Gazeta.ua
Коментарі