Зеленський відмовився від двох обіцянок. Це добре
Податок на виведений капітал на кшталт тарифів. Обіцяти знизити їх може політик, який перебуває в опозиції. Але прийшовши до влади, він ніколи цього не зробить
Ніхто не любить платити податки. Тому природне бажання прибрати податок на прибуток і ввести податок на виведений капітал. Тобто фактично просто скасувати податок на прибуток. Але це дороге задоволення, яке Україна собі просто не може дозволити. Про це говорить МВФ. І про це знає українська влада. І вперше публічно сказала, що досить сподіватися на нездійсненне. Що добре.
Порошенко обіцяв податок на виведений капітал. Порошенко знав, що МВФ проти. Порошенко знав, що нам необхідний МВФ. Але однаково обіцяв, розуміючи, що цю обіцянку виконати не можна.
Зеленський обіцяв податок на виведений капітал. Зеленський дізнався, що МВФ проти. Зеленський дізнався, що нам необхідний МВФ. І Зеленський публічно сказав, що цю обіцянку виконати не можна.
Зеленський не став давати помилкову надію, обіцяючи те, що вже точно не збирається виконувати
Між цими двома кейсами одна різниця. Зеленський не став давати помилкову надію, обіцяючи те, що вже точно не збирається виконувати. Не збирається виконувати не тому, що хоче або не хоче, а тому що не може собі дозволити таке рішення. Україна не може дозволити. І бажання лобістів податку на виведений капітал отримати його за всяку ціну, навіть ціною втрати макроекономічної стабільності, виглядає вкрай безвідповідально. Податок на виведений капітал на кшталт тарифів. Обіцяти знизити тарифи може будь-який політик, який перебуває в опозиції. Але прийшовши до влади, він ніколи не зробить цього. Тому що ціна питання надто висока. І популізм правий, давайте скасуємо податки, мало чим по суті відрізняється від популізму лівого, давайте все зробимо дешево.
Президент уже відмовився від двох обіцянок, які йому приписували. І це добре. Бо обидві обіцянки були деструктивним популізмом.
І так, у цієї проблеми є одне просте рішення. Чому МВФ проти? Тому що бачить, що в результаті в бюджеті буде діра більше 50 млрд грн. Звідки виходить ця діра? В результаті того, що великий бізнес перестане платити податок на прибуток. Що можна зробити? Ввести податок на виведений капітал тільки для малого і середнього бізнесу, адже ефект для бюджету буде майже нульовий. Не платять вони майже нічого. Але ця пропозиція категорично не влаштовує ініціаторів податку на виведений капітал, які публічно говорять, що захищають інтереси тільки малого та середнього бізнесу. Парадокс.
Ініціатива податку на виведений капітал є лобізмом саме великого бізнесу
І виходить, що ініціатива податку на виведений капітал є лобізмом саме великого бізнесу. Олігархів і Ко. Які не хочуть платити податки. І яких скоро змусять відмовитися від офшорів. Змусять в рамках світової боротьби з офшорами. І в Україну щорічно додасться пару мільярдів доларів, адже саме в таку суму оцінюють втрати від офшорів для українського бюджету. Хороший компенсатор запуску "Північного потоку-2", до речі. І, зрозуміло, ніхто не хоче ці гроші віддавати. Навіть в майбутньому. І якщо не можна буде не платити податок на прибуток в Україні за рахунок офшорів, вирішено було запропонувати не платити його в Україні в принципі.
Чи можна зрозуміти таке бажання? Легко. Ніхто в світі не любить платити податки. І не платив би, якби була така можливість. Але чи означає це, що треба іти на поводі у такого бажання? Звичайно ж ні.
Чи є проблеми в Україні з податками? Звичайно. І основна проблема зі складністю адміністрування і з самою податковою. Ось цю проблему і треба вирішувати. Знижуючи, перш за все, корупційну ренту. А потім, в майбутньому, коли у нас буде профіцит бюджету і стрімке зростання економіки, можна буде поговорити про зниження податків. Тим більше, в цей момент, вже ніякий МВФ нам не буде указом. І для того, щоб це сталося, треба просто взяти і виконати програму МВФ. Один раз. Повністю.
Коментарі