Україна – в ТОП-10 із розвитку електромобілів. Що далі?
Бути лідером на першому кілометрі марафону – не перемога
Те, що Україна входить в ТОП-10 держав із розвитку ринку електромобілів давно не новина. Ми досягли цього 2016 і 2017-го попри зростаючий в країні попит на дешеві автомобілі з Європи.
З великою ймовірністю, завдяки однорічній ініціативі зі скасування ПДВ на електрокари, ми лишимося в "десятці" й цьогоріч. Але що далі? Бути лідером на першому кілометрі марафону - не перемога. Як дійти до фінішу в числі перших? Як зробити мегастрибок і досягти результатів із модернізації транспорту країни та інфраструктури на рівні держав першого світу? Саме стратегія промислового розвитку електромобілів і зарядних станцій тут, в Україні, має відповісти на це питання, а не тактика податкових преференцій для імпортних авто.
Саме стратегія промислового розвитку електромобілів і зарядних станцій тут, в Україні, має відповісти на це питання, а не тактика податкових преференцій для імпортних авто
І така стратегія уже промальовується. У нещодавно включеному до порядку денного Верховної Ради законопроекті 8159/60 пропонують:
- На 10 років звільнити від сплати ПДВ на імпортні комплектуючі підприємства, що виробляють електромобілі;
- На 10 років звільнити від оподаткування акцизним податком імпортні кузови для виробництва електрокарів;
- На 15 років звільнити від податку на прибуток дохід промислових підприємств, отриманий від реалізації: власного виробництва літій-іонних акумуляторів для електрокарів; власного виробництва зарядних пристроїв для електромобілів; самих електромобілів; літію власного виробництва (ну так, законодавці не вміють писати закони так, щоб обійшлося без банального продажу сировинних ресурсів країни).
- Досить загальна умова про 5% паркомісць, які власникам стоянок потрібно буде обладнати зарядними станціями;
- Очікувана всіма сумлінними платниками податків субсидія на покупку та переобладнання в електромобіль;
- Скасування 5% плати в Пенсійний фонд при першій реєстрації електромобіля.
Норвегія, яка є ідеальним прикладом переходу країни на електроколеса, рухалася ітераціями – від скасування мита на електромобілі до повної відмови від автівок із двигунами внутрішнього згоряння
Усе це чіткі кроки у правильному напрямку. Власне Норвегія, яка є ідеальним прикладом переходу країни на електроколеса, рухалася ітераціями – від скасування мита на електромобілі до повної відмови від автівок із двигунами внутрішнього згоряння. Правда, їхній електромобіль Buddy не пережив електромобілізації країни. Електроавтопром Норвегії згаснув, випустивши на дороги близько 1500 автівок. Норвежці обрали більш якісні та масові Nissan Leaf та Tesla, а згодом - VW та Volvo.
Оскільки доля основних покупок українців припадає на бюджетні автівки вартістю до 10 тисяч доларів, а жоден п'ятимісний навіть вживаний електрокар не потрапляє в цей діапазон, то для стратегії переходу країни на електрокари нам би не завадило мати українського Buddy з пробігом 230-300 км на одному заряді й ціною 7-10 тисяч доларів.
Олександр Кравцов, для Gazeta.ua
Коментарі