Висока зарплата держслужбовця – не зрада
Реформа Мін'юсту, від якої виграли всі
У мережі чергова мегазрада - зарплати судових виконавців. Характерна її особливість, що на цей раз в зраду перетворена відверта перемога. Тому що проведена в Мін'юсті реформа дозволила за останні 2 роки збільшити відсоток виконання рішень судів. Це ж було однією із головних вад дефективного українського правосуддя. Але культове національне земноводне рахуватися з такими речима не дозволяє, бо немає для пригнічених ним громадян нічого страшнішого, ніж чужа висока зарплата. Отже.
1. Система, при якій судовий виконавець отримує відсоток від стягненої з боржника суми - загальноєвропейська. Навіть в цивілізованих і некорумпованих країнах законодавець не придумав нічого кращого, ніж стимулювати виконавця відсотком від стягнутої суми.
Система, при якій судовий виконавець отримує відсоток від стягненої з боржника суми - загальноєвропейська
2. Виконавчі служби у нас завжди справляли додатково до боргу 10 відсотків виконавчого збору - за "послуги". Те ж і в більшості інших країн. Зміна лише в тому, що раніше розрахунок винагороди самому виконавцю був у вигляді розмитих премій, а зараз - 2 відсотки і ще піввідсотка начальнику. Цифри ці (10, 2 і 0,5) абсолютно можна порівняти з країнами-сусідами. Інша справа, що Мін'юст повинен найближчим часом ініціювати введення регресивної шкали оплати, бо зусилля по стягненню 100 тисяч можуть бути не меншими, ніж в іншому випадку ста мільйонів, а винагорода дуже вже відрізняється. Але все це неминучі шишки в великомасштабних реформах, яких, як всі знають, у нас немає. А головним завданням Мін'юст зараз бачить домогтися різкого підвищення рівня виконання судових рішень, щоб потім відштовхуватися від нього, коли система вирівняється.
3. Гроші ці аж ніяк не є бюджетними і їх не виймають із нашої кишені. Скажу більше, сам факт їх виплати боржником навіть справедливий. Адже йому спочатку пропонують виконати рішення суду добровільно, продемонструвавши повагу до закону. Його попереджають при цьому, що примусове виконання потягне за собою витрати - 10 відсотків до суми, що включають і ті самі 2,5 оплати виконавцю. І тільки якщо боржник відмовляється діяти за законом, держава ставить йому в рахунок оплату своїх "послуг".
Мін'юст вже ліцензує приватних судових виконавців, і конкуренція на цьому ринку точно зросте
3. Чому раптом у виконавців утворилася така непропорційно висока зарплата? По-перше, там накопичився за минулі роки непоганий "склад" рішень, які виконати було можна, але це не робилося - або з ліні, або за хабар. І сьогодні новий "реформований" склад служби знімає з них вершки. Але процес цей закінчиться з природної причини і далі свої гроші виконавцям доведеться заробляти набагато важче, займаючись тільки свіжими судовими рішеннями.
Крім того, як вам, мабуть, відомо, Мін'юст вже ліцензує приватних судових виконавців і конкуренція на цьому ринку точно зросте. Чи повториться історія з тими ж приватними нотаріусами, які теж раніше косили грошенят неабияк, а зараз ринок це питання повністю врегулював.
4. Думаю, тільки з введенням нової системи стали можливі ситуації, як із стягненням 80 мільйонів з Газпрому за рішенням українського суду. Адже компанія ця навіть не зареєстрована в Україні як юрособа і не має ні рахунків, ні майна. Виконавцю вдалося встановити якісь гроші Газпрому на рахунках його українських контрагентів і знайти законну можливість стягнути їх на користь української держави. Хіба він не заслужив свої півтора мільйона?
Раніше надкорупціогенна галузь зараз майже невинно чиста
5. Давайте попередньо підіб'ємо бабки. Хто виграв і хто програв від нововведення з винагородою виконавцям? Виграли громадяни, суспільство і держава, бо:
а) без нормального виконання рішень реформа судової системи - нонсенс, та й саме звернення в суди безглузде;
б) можливість різко збільшити ефективність держави в даному питанні реалізована без збільшення бюджетних витрат, створення нових структур і роздування бюрократичного апарату;
в) раніше надкорупціогенна галузь зараз майже невинно чиста. А зі збільшенням кількості приватних виконавців ще й позбудеться від адміністративного тиску, тобто, буде першою повністю реформованою частиною системи правосуддя. Просто уявіть себе керівником іноземної компанії, яка сумлінно виграла суд в Україні, а отримати свої гроші роками не могла. Хіба нинішні зміни - це не позитивний сигнал бізнесу?
г) Хоча чверть виконавчого збору йде зараз на винагороду, надходження в бюджет як держави, так і Міністерства на спецфонд значно зросли.
А хто ж програв? Тільки недобросовісні боржники.
6. Не дозволяйте мерзенній жабі управляти своїми думками та емоціями - краще самі шукайте можливість заробити. До речі, приватні виконавці, яких зараз набирає і ліцензує Мін'юст, отримують по закону всю суму збору - 10 відсотків, а не тільки 2,5, як державні. Адже всі витрати і ризики свого бізнесу вони несуть самі.
Так що, вперед, заробляйте