Подвійний фокус. Як дивитися на кримчан?

Є два способи розглядати тему: крізь бінокль і перевернутий бінокль

Подвійний фокус. Чим відрізняються кримчани, які поїхали, від тих, що залишилися

Дрейф між проукраїнськими кримчанами на материку й півострові неминучий. Усе впирається в стару формулу про "мету", "засоби" і те, чи виправдана вона. Є два способи розглядати тему: крізь бінокль і перевернутий бінокль. У першому випадку ти помічаєш деталі, нюанси й дрібниці. У подібній схемі особливу увагу приділяють життю людини - її інтереси і права опиняються на першому місці при ухваленні рішень. - Пише Павло Казарін для Крим.Реалії

Другий спосіб - перевернутий бінокль, змінює твою оптику. Починаєш сприймати те, що відбувається, як шахівницю, мислиш інтересами "громадських груп" і "соціальних страт", бачиш картинку цілком і можеш вписати її в контекст. В першому випадку ти апелюєш до людини, її переживань і емоцій. У другому - оцінюєш суху інструментальність того чи іншого кроку. І саме в цьому сьогодні полягає різниця між проукраїнськими кримчанами на півострові і проукраїнськими кримчанами на материку. Перші дивляться у звичайний бінокль. Другі - в перевернутий.

Блокади Криму - це лише метод для перетворення півострова на валізу без ручки

Для "материкових" стратегія повернення Криму впирається у простий факт: нинішня архітектура російської влади не повертатиметься до обговорення теми півострова. А тому необхідно посилювати кризу в російській економіці. Збільшувати витрати російського бюджету. Зменшувати об'єм накопичених золото-валютних резервів. Щоб хвиля економічної кризи прорвала греблю "політичної стабільності" і спричинила зміну існуючої вертикалі. Щоб єдиним завданням нового керівництва Росії стало обнулення того, що почалося 2014.

І в рамках подібного завдання торговельна чи енергетична блокади Криму - це лише метод для перетворення півострова на валізу без ручки. Цей підхід беземоційний, як розмін фігур на шахівниці. Специфіка перевернутого бінокля в тому, що в нього неможливо розгледіти осіб, приватні історії, конкретні долі. Він цинічно-прикладний, коли в різних частинах рівняння є лише статистика й цифри. А для тих, хто продовжує жити на півострові, ситуація нерідко має інший вигляд. Бо вони залишаються всередині системи. Формулу про мету, що виправдовує засоби, сприймають тут куди обережніше: для багатьох засоби важливі не менше за цілі. Просто тому, що засоби - це, зокрема, їх власні долі.

Жителі півострова продовжують дивитися на ситуацію через бінокль

Немає нічого дивного, що жителі півострова продовжують дивитися на ситуацію через бінокль. Той, що збільшує зображення в рази, дозволяє фокусуватися на побутових проблемах і повсякденних клопотах. Зібрати дітей до школи, відкласти на генератор, вижити на пенсію, не спровокувати силовиків. Обставини тримають як якірний ланцюг: в одних - люди похилого віку, в інших - діти. Ходиш вулицями, там люди, у людей - обличчя. І все твоє життя - мемуари не Жукова, а Бондарєва. Лейтенантська проза. Коли замість карти фронтів і армій - цілком конкретний побут.

І ця різниця самовідчуття посилюватиметься - даватиме метастази в найнесподіваніших проявах. І справа тут не в персональних якостях і конкретних іменах. А в двох видах оптики: один сфокусований на глобальному й методах його досягнення. Другий занурений у повсякденність і здатний розрізняти відтінки й нюанси. Обидві оптики мають право на існування, чітку внутрішню логіку. Обидві є природнім продовженням обставин, у яких опинився носій. Проблема лише в тому, що вони не завжди добре вживаються одна з одною.

Copyright © 2016 RFE / RL, Inc. Передруковується з дозволу Радіо Вільна Європа / Радіо Свобода

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Наші автори
Остап Українець Письменник, перекладач
Максим Кияк Експерт Ради зовнішньої політики "Українська призма"
Тарас Чмут Голова правління "Українського мілітарного центру"
Надія Романенко Керівниця проєкту з дезінфомоніторингу Texty.org.ua
Тарас Антипович Письменник, сценарист
Погода