Сергій Пєтков
історик, правознавець, експерт науково-дослідного центру "Політика і освіта", автор і ведучий науково-популярних програм
07.05.2015

Прозорість ДФС - основа очищення влади від корупції

Сьогодні забезпечення прозорості діяльності органів державної влади стала головним завданням українського суспільства. Передові країни світу і перш за все Європейський союз надають приклад одночасно прозорості і якості надання адміністративних послуг і захисту персональних даних громадянина.

У відповідності до законодавства про очищення влади та боротьбу з корупцією, для нормальної співпраці податкових та митних органів з приватними бізнес-установами, громадськими організаціями і, перш за все, громадянами України необхідно забезпечити відкритість органів державної влади на всіх рівнях. Це має сприяти недопущенню до участі в управлінні державними справами осіб, які своїми рішеннями, діями чи бездіяльністю здійснювали заходи (та/або сприяли їх здійсненню), спрямовані на узурпацію влади однією особою чи групою осіб, підрив основ національної безпеки і оборони України або протиправне порушення прав і свобод людини.

В перспективі тіньові оборудки будуть виведені на світло, збільшаться надходження до державного бюджету та будуть подолані корупційні схеми. Наразі саме це повинно бути головним завданням ДФС. ДФС має все необхідне матеріально-технічне та кадрове забезпечення для проведення такої роботи. Перш за все треба забезпечити публічність декларацій керівників і співробітників ДФС.

Для уникнення спекуляцій на питанні приватності особистого життя державних службовців в частині їх фінансових статків Конституційний Суд України у своєму Рішенні у справі за конституційним поданням Жашківської районної ради Черкаської області щодо офіційного тлумачення положень частин першої, другої статті 32, частин другої, третьої статті 34 Конституції України від 20 січня 2012 року № 2-рп/2012 наголошує на тому, що перебування особи на посаді, пов'язаній зі здійсненням функцій держави або органів місцевого самоврядування, передбачає не тільки гарантії захисту прав цієї особи, а й додаткові правові обтяження. Публічний характер як самих органів - суб'єктів владних повноважень, так і їх посадових осіб вимагає оприлюднення певної інформації для формування громадської думки про довіру до влади та підтримку її авторитету в суспільстві.

Одночасно слід відкрити всі витрати та надходження ДФС у областях (по напрямам, по підрозділам, тощо). Законодавчим підґрунтям такого кроку є положення ч.5 ст.6 Закону України "Про доступ до публічної інформації", за яким "не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно.

При дотриманні вимог, передбачених частиною другою цієї статті, зазначене положення не поширюється на випадки, коли оприлюднення або надання такої інформації може завдати шкоди інтересам національної безпеки, оборони, розслідуванню чи запобіганню злочину". Залишається розробити механізм електронного обліку та виведення інформації на офіційному сайті ДФС з обов'язковим дотриманням спеціальних режимів використання інформації відповідно до чинного законодавства. За взірець може слугувати будь-яка державна електронні база данних (Єдиний державний реєстр судових рішень, Державний реєстр речових прав на нерухоме майно тощо).

Призначення, переміщення, атестація кадрів має бути абсолютно прозорою. Представники Громадської ради при ДФС повинні входити до складу всіх комісій, рад тощо, що діють в ДФС.

Зважаючи на високий рівень корумпованості, та причетність всієї системи ДФС до діяльності злочинної влади В. Януковича забезпечити прозорі та підконтрольні громадськості атестаційні перевірки для всіх працівників ДФС зі складанням іспиту, тестування, а за можливості перевірки на поліграфі.

Ці заходи нададуть можливість виявити хабарників та осіб що зловживають владою серед співробітників ДФС і забезпечить відкритість та публічність органів фіскальної служби.

Окрім іншого ДФС повинні активно включитись в роботу по очищенню органів державної влади від корумпованих чиновників. Наразі служба має усі необхідні для цього повноваження і інформаційну базу.

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі