Протягом останнього місяця сталися два напади на людей, які відповідають за перевезення. 30 вересня у Криму 40-річного Айдера Ісаєва повісили на його шнурках. Перед тим били бітами і топили. Він був директором однієї з найбільших фірм-перевізників на півострові, керував автобазою в селищі Кіровське на околиці Коктебеля. 19 вересня у столиці серед дня невідомі стріляли у 63-річного Володимира Вакуленка, віце-президента Всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників.
На столичному автовокзалі "Південний" з'явилися рекетири, які пропонують за гроші позбавити перевізників будь-яких проблем, а тим хто відмовляється, обіцяють неприємності. У серпні півсотні водіїв із приміських фірм на півдня заблокували рух на столичній Окружній дорозі, протестуючи проти непрозорого конкурсу на приміські маршрути.
Про те, що відбувається, у сфері перевезень, говоримо із 62-річним В'ячеславом Шубіним, керівником фірми-перевізника "Надія 2000" з міста Боярка Київської області. Його підприємство має 100 автобусів, обслуговує вісім маршрутів — чотири з передмістя до столиці, чотири — між селами області.
Нині багато кримінальних повідомлень, пов'язаних із перевізниками. Що відбувається?
— Я працюю у цій сфері 14 років. Зараз наглим образом усе ділять. На початку вересня в Ялті була всеукраїнська конференція перевізників. Обговорювали, що робити з нелегальними перевізниками, як їх усунути з ринку. Після цього почалися залякування. У Києві стріляли у Вакуленка, поранили в ногу. Всі розуміють, що за цим стоять "нелегали". Він останнім часом серйозно взявся за цю проблему. Вносив пропозиції про зміни в законі. Бо зараз є купа лазівок. Вони нічого не бояться. Максимум — їм випишуть штраф. Якщо Вакуленка підстрелили, значить, їм на хвіст наступили.
За якими схемами працюють нелегальні перевізники?
— Платять гроші кому треба, щоб їх не чіпали. Не диспетчерам, а вище. Навіть ДАІ їх не зупиняє. Може штрафувати тільки транспортна інспекція. Кріплять таблички "нерегулярні перевезення" і катаються. Кучкуються біля автостанцій. Відправляється перед легальним автобусом, всіх пасажирів забирає, а пільговиків лишає. Це баснословні гроші. Вони не платять податків, не витрачаються на лікарів, які мають оглядати водіїв, на механіків. У них єдині витрати — хабарі чиновникам. А нам, крім податків, треба і з чиновниками домовлятися, які постійно кажуть "дай".
На яких маршрутах нелегалів найбільше?
— Вони кругом є. На моїх маршрутах у Святошинському районі багато колись було. Але ми їх витіснили 10 років тому. Співпрацювали з ДАІ та транспортною інспекцією. Домовилися з інспекторами, що вони щодня перевірятимуть маршрутчиків. Коли нелегали стали платити штрафів більше, ніж заробляти, їм стало нецікаво.
Недавно був конкурс на приміські перевезення. Хто там зараз працює?
— Усі маршрути Південно-західного регіону Київської області отримала одна фірма "Північ-Транс". Їхня база й автобуси в Одесі. Як вони щоранку можуть доставляти людей з Боярки чи Вишневого? Конкурс проводила Київська обласна адміністрація, хоча в законі сказано, що має це робити Мінінфраструктури. Більше 10 фірм втратили свої маршрути. Мене перед конкурсом попередили: якщо хочу зберегти свої два з чотирьох маршрутів, маю заплатити 500 тисяч гривень людям, які пов'язані з адміністрацією. Тобто, у мене вимагали півмільйона за те, що заберуть два маршрути на Київ. Таких грошей не мав. Іншим перевізникам, щоб залишитися, пропонували платити в місяць по 1400 доларів з однієї машини.
"Північ-Транс" вийшли на маршрути?
— Ні, зараз ми продовжуємо возити пасажирів. Представник транспортної інспекції визнав, що конкурс відбувся з порушеннями. Нам видали тимчасові ліцензії. Пообіцяли провести інший конкурс, але нічого не роблять. Думаю, чекають виборів. А потім "Північ-Транс" подадуть до суду, щоб їм дали документи.
Коментарі
1