6 серпня в Україні почали діяти нові правила маркування харчової продукції. Виробники впроваджуватимуть їх протягом трьох років.
Шрифт на упаковках буде чіткий, розбірливий і контрастний, без картинок навколо. Інформацію про продукт надаватимуть українською мовою, літерами висотою понад 1,2 мм. Переклад — за бажанням виробника. Інгредієнти-алергени виділятимуть кольором. За неправдиву інформацію штрафуватимуть. На рибі та м'ясі мусять вказувати, чи розморожували їх.
Для швидкопсувних продуктів залишать маркування "використовувати до", для решти — мінімальний термін придатності. Це дата, після якої продукт ще можна вживати, але він може змінити свої характеристики.
— На ринку продовольчих товарів 40 відсотків продукції — підробка. Маркування не відповідає вмісту. Але держава нічого не робила, — розповідає директор Спілки захисту прав споживачів 30-річний Максим Несміянов.
Які з цих нововведень — найважливіші для споживача?
— Відтепер вказуватимуть, скільки води в замороженому продукті. Досі подібного не було. Споживач купував воду майже за ціною м'яса. Чудова норма про мінімальний розмір шрифту. Я бачив товари, де замість букв були краплинки фарби. Добре, що відтепер усі виділятимуть алергени, погано — кожен сам вирішуватиме, як.
Які ще недоліки?
— Уявімо, що виробник створив сардельки. Вони продаються у вакуумі. В магазині їх відпускають поштучно. Так само із сиром — головку розрізають на шматки. Виробник не зобов'язаний вказувати, чи від цього зменшиться термін реалізації продукції. А ця інформація потрібна споживачеві.
Чи є зиск для виробника ухилятися від дотримання правил?
— Хто піклувався про свій імідж і раніше, нових правил теж дотримуватимуться. Хто підробляв товар — на них не зважатимуть. У Києві на оптових базах продають продукцію, на якій не стоїть навіть дата виготовлення.
Хто стежитиме за дотриманням правил?
— Повинна Держслужба з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів. Але вона працює планово, тому неефективно. Якщо перевірка запланована на грудень 2019-го, то за рік виробник уже про неї знав. Позапланові перевірки теж викликають сумнів, бо їхніх результатів споживач не бачить — їх не публікують.
125 тисяч гривень штрафу для виробника передбачено новими нормами маркування товару за відсутність інформації на етикетках продуктів про алергени. Якщо указана неповна інформація, але без загрози для життя — 20 тис. грн. За змінену інформацію на етикетці або обман покупця — штраф 62 тис. грн. Відповідальність для супермаркетів за неправильне маркування не передбачена.
Коментарі