30 листопада 1931-го у Луганську з'явився перший важкий вантажний паровоз серії "Фелікс Дзержинський". У народі його називали "залізний Фелікс", "Федя". Він був одним із найпотужніших серійних паровозів.
"Фелікс Дзержинський" створили у зв'язку з індустріалізацією у Радянському Союзі. Залізниця мала справлятися з великим вантажообігом. Відтак перший паровоз спроектували і побудували за 170 днів. Робітники на заводі працювали у 3 зміни понаднормово та у вихідні дні.
Потужність "залізного Фелікса" вдвічі перевищувала потужність його попередника і становила 2,6 тис. к.с. Сила тяги складала 22 тони. У півтора рази збільшили швидкість транспортного засобу - 85 км/год. Така швидкість значно збільшувала пропускну спроможність залізниць. "ФД" поставили на найбільш завантажену лінію Москва - Курськ - Харків - Червоний Лиман.
Вперше на паровозах вітчизняної споруди встановили топку з камерою догорання, циркуляційними трубами і стокером. 5-клапанний регулятор встановили за пароперегрівом.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: На відкритті першої російської залізниці пасажири побилися
Протягом кількох наступних місяців на заводі проводили випробування паровоза і вдосконалювали його. У серпні 1932-го "ФД" запустили у серійне виробництво.
За 11 років випуску на Луганському і на Улан-Удінський заводах побудували 3213 локомотивів.
Наприкінці 1950-х ХХ з'їзд КПРС ухвалив електротягу. Електрифікація головних напрямків залізниць зробила "залізного Фелікса". Паровози відправили на бази запасу. На початку 60-х 1 тис. "ФД" передали Китайській Народній Республіці. Там паровози використовували до 1980-х.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Хрестилися і тікали - як волиняни зустрічали перший потяг
27 вересня 1825-го на залізній дорозі Стоктон-Дарлінгтон в Англії запустили перший паровоз. Його пасажирами стали 600 місцевих чиновників і багатіїв. Пасажирські вагони потяга переобладнали із вугільних вагонеток. Усередині встановили дерев'яні сидіння, підлогу застелили килимами.
Коментарі