четвер, 30 квітня 2009 15:10

У межах нашої галактики знайшли сотні чорних дір

Астрономи зі США та Британії заявили, що на околиці Чумацького шляху, ймовірно, знаходяться сотні чорних дір середньої маси. До теперішнього часу астрономам було відомо лише кілька подібних об"єктів, повідомляє Science NOW.

За допомогою комп"ютерного моделювання астрономи вивчали процеси, що відбуваються під час злиття галактик, зазначає Science NOW. Згідно з однією з теорій, великі галактики формуються в результаті тривалого процесу злиття більш дрібних скупчень. При цьому зазвичай передбачається, що чорні діри в центрах скупчень, якщо вони в них є, також зливаються.

У ході свого дослідження астрономи встановили, що це не завжди так: мова йде про випадок, коли одна галактика вже досить велика, і в її центрі знаходиться надмасивна чорна діра, а в центрі сусідньої галактики - дірка з меншою масою. У результаті такого сусідства, гравітаційна взаємодія цих двох об"єктів може приводити до того, що більш легкий виявляється викинутим за межі гравітаційного поля більш важкого.

Так, розрахунки вчених показали, що швидкості, набраної меншим об"єктом, недостатньо для того, щоб повністю покинути межі Чумацького Шляху. Тому чорна діра опиняється на окраїні галактики, де починає рухатися по власній орбіті навколо центру галактики. Однак учені зазначають, що подібні дірки не становлять небезпеку для Землі, оскільки, за розрахунками, найближчий схожий об"єкт може знаходиться за тисячі світлових років від нашої планети.

Як пояснили експерти, вивчення подібних дірок не тільки дозволить підтвердити теорію поступового формування галактик, але також надасть астрономам інформацію про минуле Чумацького Шляху.

Чорні діри – астрофізичні об"єкти, які створюють настільки велику силу тяжіння, що жодні як завгодно швидкі частинки не можуть відірватися з їхньої поверхні. Пошуки чорних дір у Всесвіті – одне з актуальних завдань астрофізики. Припускають, що чорні діри можуть бути невидимими компонентами деяких подвійних систем. Виявити їх при цьому можна по рентгенівському випромінюванню, яке виникає внаслідок перетікання газу на чорну діру з сусідньої (звичайної) зірки. Припускають також, що в ядрах активних Галактик і квазарах можуть бути надмасивні чорні діри.

Крім чорних, вчені також досліджують білі діри - гіпотетичні фізичні об"єкти у Всесвіті, в область яких ніщо не може увійти. Біла діра є часовою протилежністю чорної діри.

Теоретично передбачається, що білі діри можуть утворюватися при виході з-за горизонту подій речовини чорної діри, що знаходиться в іншому часі.

За матеріалами Лента.Ру, Gazeta.ua