пʼятниця, 19 березня 2010 13:35

Гени - не головне джерело відмінностей між людьми

Вчені довели, що відмінності між людьми визначаються не стільки генами ДНК, які відповідають за синтез білків в організмі, скільки некодованими ділянками генома, які розташовуються між цими генами і виконують функції контролю за їхньою роботою.

Автори дослідження під керівництвом Яна Корбеля з Європейської лабораторії молекулярної біології і Майкла Снайдера зі Стенфордського університету вперше змогли зіставити повні геноми людей, розшифровані на даний момент, а також порівняти їх з геномом шимпанзе.

Завдяки цьому, їм вдалося встановити, що розходження в наборі тих чи інших генів в ДНК людей - лише верхівка айсберга, що визначає відмінності однієї людини від іншої, повідомляється в статті опублікованій у п"ятницю в журналі Science.

Більшість відмінностей визначаються не генами, а тим, як вони працюють, швидкістю і кількістю вироблених ними білків, що, у свою чергу, контролюється ділянками ДНК, не зайнятими безпосередньо у виробництві білкових молекул. Ці ділянки, прилеглі до генів, слугують для прикріплення до них специфічних білків-регуляторів, здатних запустити або, навпаки, зупинити роботу того чи іншого гена.

У своїй роботі вчені встановили, що приблизно чверть всіх генів людини, яких у неї налічується приблизно 25 тисяч, регулюється по-різному в різних людей. Ця різноманітність набагато перевершує кількість мутацій і генетичних відмінностей, що відрізняють не тільки одну людину від іншого, але і людину від її найближчого родича - шимпанзе.

"Наші відкриття можуть допомогти нам змінити свої уявлення про нас самих і про наші хвороби: поряд з тим, щоб продовжувати пошук генів, пов"язаних з хворобами, ми можемо почати вивчення того, як ці гени регулюються і як індивідуальні варіації в регулюванні роботи генів можуть зачіпати роботу людського організму ", - сказав Снайдер, слова якого наводить прес-служба Європейської лабораторії молекулярної біології.

NEWSru