пʼятниця, 05 серпня 2011 13:21

Японські вчені створили мишенят "у пробірці"

В Японії народились мишенята зі сперми, створеної зі стовбурових клітин. На світлині - мишенята, сфотографовані вченим Кіотського університету Мітінорі Саіто в листопаді 2010 року.

Автор: Фото: Reuters

Дослідники з Японії використовували ембріональні стовбурові клітини, щоб виростити здорові сперматозоїди мишей в лабораторних умовах.

Група вчених вперше в світі успішно виростила сперматозоїди зі стовбурових клітин (iPS) миші, а потім, впровадивши їх у донорську яйцеклітину, домоглася повноцінного потомства, повідомив офіційний сайт університету.

З клітин шкіри безплідного миші-самця були отримані клітини iPS. З них, за допомогою додавання спеціального протеїну, вирощені первинні зародкові клітини, з яких, у результаті, формуються і сперматозоїди, і жіноча яйцеклітина. Ці клітини були пересаджені в безплідному самцю, після чого через 10 тижнів у нього з'явилась сперма, клітини якої виявились здатні до дітородіння. Потім запліднена яйцеклітина була пересаджена самці, після чого у визначений термін у неї народилось повноцінне потомство. Більш того, це потомство, на відміну від свого біологічного батька, виявилось здатним до відтворення: як повідомили вчені, в нього вже з'явились онуки.

Досягнення японських учених може стати проривом до вирішення проблем безпліддя в людини.

"Нам вдалося зробити можливими більш глибокі дослідження з визначення механізмів виникнення безпліддя в людини або виникнення генетичних захворювань", - заявив керівник групи професор Саіто.

Уперше штучні багатофункціональні стовбурові клітини неембріонального походження, так звані індуковані плюрипотентні стовбурові клітини (induced pluripotent stem cells - iPS), здатні формувати здорові клітини різних органів, були отримані професором університету Кіото Сін'я Яманака 2006 року.

Ученим вдалося створити стовбурові клітини зі звичайних клітини шкіри людини. Це відкриття зняло етичну проблему, що існувала раніше, - використання ембріональних клітин людини, і дало перспективи створення тканин та органів замість пошкоджених або втрачених унаслідок хвороби чи травми. Основним матеріалом для цих органів і тканин стануть клітини самої людини.

За чотири роки з моменту створення iPS-клітин, учені, піддаючи їх різним впливам, навчились вирощувати клітини серцевого м'язу, кишечника, підшлункової залози, сітківки ока, крові, шкіри, а також нервові клітини. Головною проблемою, яка гальмує використання таких клітин у медицині, як і раніше - високий ризик розвитку онкологічних захворювань.

Зараз ви читаєте новину «Японські вчені створили мишенят "у пробірці" ». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua