
Із Донецької обласної травматологічної лікарні виписали трьох членів екіпажу літака Ан-24. У закладі залишився командир судна Сергій Мелашенко.
Ан-24 компанії "Південні авіалінії" ввечері 13 лютого летів до Донецька з Одеси. На борту були 52 людини: вісім членів екіпажу і 44 пасажири — вболівальники донецького футбольного клубу "Шахтар". У полі біля злітної смуги літак упав, п'ятеро загинули.
Спочатку слідчі розглядали шість версій: помилка екіпажу, несправність літака, порушення з боку диспетчера, несправність наземного устаткування, несприятливі метеорологічні умови й терористичний акт. Зараз — лише перші дві. Неофіційно кажуть, Мелошенко — головний підозрюваний, йому загрожує до 10 років в'язниці.
— Першопричина катастрофи очевидна — це спроба здійснити посадку в умовах, яким не відповідають ані кваліфікація командира судна, ані категорія Ан-24, — говорить Володимир Бойко, колишній консультант підкомітету авіаційного транспорту Верховної Ради.
У авіатранспортників є поняття "метеорологічний мінімум". Свій метеомінімум окремо мають літак, його пілот і аеропорт. Посадка можлива, коли показники вищі за всі три мінімуми.
Метеомінімум вертикальної видимості для літака Ан-24 — 70 метрів, для Сергія Мелашенка — 80 м, для аеропорту — 30 м. За даними Міжнародної метеорологічної служби, ввечері 13 лютого вертикальна видимість на території летовища становила від 30 до 60 м, тобто була нижча метеомінімумів повітряного судна і командира.
— Є процедура посадки літака, — розказує Володимир Бойко. — За 1 кілометр до посадкової смуги командир може опустити його до висоти прийняття рішення про посадку. Це десь на висоту 60 метрів. Якщо побачив вогні злітної смуги — має оголосити екіпажу рішення про посадку і здійснювати маневр. Коли не побачив, то відвести машину на друге коло. Пілоти порушили процедуру. Опустили літак дуже низько і почали шукати землю. Коли висота була менше 30 метрів — командир почав відходити на друге коло. Що трапилося далі — літак ударив метеовежу чи впав через малу швидкість, скаже комісія після розшифровки "чорного ящика".
34-річний Сергій Мелашенко закінчив Харківський університет повітряних сил ім. Кожедуба. На літаках Ан-24 літає з 2005-го. Причиною катастрофи вважає туман.
— Он был наплывающий, волнами, — каже. — Летчики знают, что именно для Донецка характерна такая погода. Полосу было видно, потом ее затянуло, потом опять чистый кусок, потом опять волна. Видимо, мы попали в эту волну, и я потерял контакты с осветительными огнями подхода. Убрал шасси и начал процедуру ухода на второй круг. Что случилось потом — не знаю.
Його друг, метеоролог за професією, говорить, що диспетчер ввів Мелашенка в оману.
— Он получал совсем не те данные погоды, которые были на самом деле, — розповідає. Просить не називати його. — Ему передали вертикальную видимость 90 метров, а фактически она была меньше 30 метров.
У літаку був Сергій Бабич — заступник генерального директора "Південних авіаліній", організатор рейсу і керівник Сергія Мелашенка. Пасажири згадують, що він часто заходив до кабіни пілотів.
Поєдинок між донецьким "Шахтарем" і дортмундською "Боруссією" починався о 21.45. Якби Ан-24 сів у Луганському аеропорту, за 150 км від Донецька, то пасажири встигли б дістатися стадіону — мали в запасі понад 3 год.
Коментарі