четвер, 22 листопада 2007 19:07

День народження своєї планети жителі Святилівки не відзначають

Автор: фото з архіву Олега Геращенка
  Астроном Олег Геращенко біля приватної обсерваторії в райцентрі Андрушівка на Житомирщині. Саме тут у телескоп чоловік побачив планету, яку назвав Святилівкою на честь рідного села в Глобинському районі на Полтавщині

Малій планеті Святилівка завтра виповниться два роки і два місяці. Її відкрив астроном Олег Геращенко, уродженець села Святилівка Глобинського району. Жителі села бачили планету лише на слайдах, бо не мають телескопа.

Мала планета Святилівка розташована в поясі астероїдів між орбітами Марса та Юпітера на відстані близько 450 млн км від Землі. Її діаметр становить приблизно 4 км.

27-річний Олег Геращенко нині працює системним інженером у будівельній фірмі в Києві. Проте астрономію вважає головним захопленням. Ще в 13 років завдяки книжкам змайстрував простенький телескоп. Після школи вивчав астрофізику на фізичному факультеті Київського університету ім. Шевченка. Уже на п"ятому курсі Олег співпрацював із Андрушівською приватною обсерваторією на Житомирщині.

— Нову планету я побачив під час нічного чергування за допомогою потужного телескопа, — згадує Геращенко.

Виключне право оголосити той чи інший об"єкт новим та визнати його відкривача має Міжнародна астрономічна спілка. Це робиться на підставі інформації, яку надає Центр малих планет Гарвардського університету в США.

Такий дозвіл на Святилівку отримали в кінці минулого року.

— Замість Святилівки колеги пропонували назвати планету Олегією, — сміється Олег.

Свідоцтво про присвоєння малій планеті N120405 ім"я Святилівка Геращенко привіз у лютому цього року на зустріч випускників святилівської школи. Передав його директорові Степану Семенюті. Школу Олег закінчив 10 років тому зі срібною медаллю. Свідоцтво тепер висить на стіні в навчальному закладі.

— Днів народження нашої планети в селі не відзначаємо, — каже директор школи. — Згадуємо її тільки на уроках астрономії. Можливо, й започаткуємо якесь святкування.

Єдину приватну обсерваторію в Україні в рідному райцентрі Андрушівка на Житомирщині 12 квітня 2001-го відкрив астроном, кандидат фізико-математичних наук Юрій Іващенко.

В Андрушівці зафіксували 86 нових малих планет, які ще називають астероїдами. Чотири з них отримали постійні власні назви — Житомир, Андрушівка, Святилівка та Акосіпов.

Науці відомо близько 300 тис. астероїдів, до яких тепер відносять і Плутон. Припускають, що в Сонячній системі їх утричі більше.

Головна причина необхідності вести небесні спостереження — загроза астероїдної чи кометної небезпеки для Землі. Щодоби на Землю з космосу осідає від однієї до кількох тонн речовин: пил, залишки метеорних речовин.

— Висуваються гіпотези, що найближчим часом імовірність зіткнення поверхні Землі та небесного тіла загрожує людству 2014 року. Чи станеться зіткнення взагалі, можна буде сказати лише за кілька років до цієї дати, — каже астроном Олег Геращенко.

За переказами, козаки в Святилівці святили зброю. Звідси й назва села. У населеному пункті є козацький курган і два старих кам"яних хреста. На могилі — стара й аварійна будівля краєзнавчого музею. Нині його експонати зберігаються в місцевій школі.

У Святилівці народився Герой Радянського Союзу Сергій Шпаковський, який до смерті жив у Кременчуці. Святилівську школу закінчив Віктор Віконник — народний артист Радянського Союзу, Заслужений артист України, диригент капели ім. Бориса Лятошинського в Києві. Народився і виріс він у сусідній Іванівці. Помер шість років тому.

У селі є сім магазинів. Клуб узимку не опалюється. Жителі Святилівки працюють у місцевих агрофірмі ім. Шевченка, Оболонянському ремонтно-експлуатаційному управлінні, в рибгоспі в сусідній Бугаївці.

Село розташоване біля річок Дніпро, Сула і Крива Руда. Навколо багато ставків.

Зараз ви читаєте новину «День народження своєї планети жителі Святилівки не відзначають». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua