Уряд встановив граничні торговельні надбавки до середньої ціни на пальне. Діятимуть до кінця карантину. На літр дизпалива надбавка має бути не вище 7 грн, бензину — до 5.
Тепер середню вартість пального розраховуватиме Нафтогаз, надаватиме цифри Міністерству економіки. Воно оприлюднюватиме розцінки до п'ятого числа щомісяця. Зокрема, на травень середня вартість дизпалива з урахуванням граничної націнки має становити 27,89 грн, бензину — 30,22. Дорожче продавати не можна.
В уряді уточнили, що регулювання цін поширюється тільки на бензини А-92, А-95 і дизпаливо.
— Державне регулювання запроваджують тоді, коли є загроза монополії на ринку чи вартість формується необґрунтовано. В Україні працюють десятки брендів. Представлені різні ціни. Це конкуренція. Які були причини запроваджувати держрегулювання, ніхто не розуміє, — розповідає 46‑річний Сергій Куюн, директор "Консалтингової групи "А-95". — За останні пів року нафта подорожчала вдвічі — з 38 до 70 доларів за барель. Вартість бензину й дизпалива зростає. Україна 80 відсотків пального імпортує. Будь-який аналіз покаже, що ціни зросли пропорційно до закупівельної вартості нафтопродуктів. Увесь березень і квітень тривав діалог між представниками ринку пального й чиновниками. Уряд обіцяв сприяти вільному ціноутворенню й конкуренції. Тепер усе перекреслили.
У вартості літра бензину А-95 акциз без ПДВ становить 40%. Ще стільки ж — закупівельна вартість. 10% — логістика, зберігання. Решта — це прибуток.
— Нічого доброго не буде від урядової постанови. Особливо, якщо стануться різкі коливання на ринку. Ніхто не створюватиме запасів, — продовжує Сергій Куюн. — Якщо існує регульована ціна, ти не впевнений, що зможеш продати пальне й повернути гроші. Житимемо одним днем. Це погано. У постанові записано, що середню вартість пального розраховуватимуть на основі світових цін. На початку минулого року нафта коштувала 60 доларів за барель. Далі почалася пандемія — вона впала в ціні до 15. Потім у червні вартість зросла до 40, а наприкінці року була 50. Ніхто не може передбачити, що відбуватиметься з цінами на пальне. В Україні вартість коливатиметься разом зі світовою. Прогнозують, що нафта подорожчає до 100 доларів. Це означає, що ціна пального становитиме 33–34 гривні за літр. Уряд не може впливати на світову вартість. Єдиний спосіб здешевити пальне в Україні — знизити податки.
Коментарі