
— На Водохреща зі столиці виганяли нечисть. Вважали, коли митрополит опускає хреста в річку, з води вискакують чорти. Їх треба було дружно розстріляти. Це робили з гармат. Кияни приходили з власною зброєю, їм дозволяли стріляти в повітря. Люди без зброї голосно стукали в сковороди та каструлі, — розповідає київська письменниця 44-річна Лада Лузіна. 19 січня в столичному Центрі української культури разом із дитячою театральною студією "Арт-Балаган" показала обряд виганяння нечисті.
— Подібне дійство проводили по всій Україні, — говорить Лада. Вбрана в сукню-вишиванку. На голові має чорну з червоними квітами хустку. — Вірили, після Різдва Бог відпускає погуляти нечисту силу на 12 днів до Хрещення Сина Господнього. За легендами, у цей час легко зустріти біса, упиря, небіжчика. Про це згадує Микола Гоголь у "Ночі проти Різдва". Описує біса, який намагається нашкодити, бо йому недовго залишилося гуляти.
Посеред залу, де зібралися глядачі, з'являється коваль Вакула з повісті Гоголя. Несе мішок. До нього підкрадається чортеня з червоними рогами й хвостом із мотузки. Чоловік намагається боротися з ним, але до нього підступають інші біси. Їх грають школярі. Дівчата в чорних лосинах і червоних спідницях бігають навколо Вакули. Коли присідає, стрибають через нього й регочуть. Глядачів лякають хлопці з розмальованими чорними обличчями і пластиковими свинячими рилами.
Гостей попросили принести із собою ріжки та хвости. Хто захотів бути чортогоном, узяв посуд для створення шуму. Під час вистави глядачам роздають різки. Починають ганяти чортів. Лузіна жене одного мітлою, б'є ложкою по сковороді.
— У Києві цей обряд відтворювали більше 150 років тому, — продовжує Лада. — У болгар досі є подібний — сурва. На Новий рік у них ходять і танцюють сурвокари, одягнені в чортів. Їх вважають добрими духами родючості. Вони танцюють і закликають багатство в оселі, родючість на поля. Обряд сурвокарів внесений до списку нематеріальної культури ЮНЕСКО.
В альпійському регіоні є повір'я про різдвяного чорта Крампуса. Якось їздила в австрійський Зальцбург. Там проводять цілі паради Крампусів, — додає Лузіна. — 800 людей в образі чортів ходять вулицями та лякають перехожих, ганяються за ними з лозинами. Глядачі веселяться й заряджаються позитивом. Так вступають у новий рік духовно очищеними.
Коментарі
1