вівторок, 04 травня 2010 15:50

"Така морда годиться тільки на те, щоб гроші заробляти"

  Актор Микола Яковченко був майстром пускати у світ фрази-”перли”, як-от: ”Горілка була така, як молода артистка у першому спектаклі!”, ”Для чого людині хребет? Щоб голова в штани не впала!”, ”Для чого в носі перегородка? Щоб кози не парувались!”Свого пса
Актор Микола Яковченко був майстром пускати у світ фрази-”перли”, як-от: ”Горілка була така, як молода артистка у першому спектаклі!”, ”Для чого людині хребет? Щоб голова в штани не впала!”, ”Для чого в носі перегородка? Щоб кози не парувались!”Свого пса

На початку 1970-х, коли він ще жив, серед студентів Київського театрального інституту була популярною одна забава. Треба було голосом Миколи Яковченка прочитати шекспірівський діалог юних закоханих з "Ромео і Джульєтти" під балконом. Репліки Джульєтти квакаючими яковченківськими інтонаціями мали незмінний успіх.

У Києві чи в Одесі з ним неможливо було ходити вулицями. Перехожі впізнавали, віталися, розкланювалися. Актор Євген Пономаренко якось гуляв із ним Хрещатиком. Люди помічали лише одного з них – Яковченка.

– Миколо, хто з нас народний артист – я чи ти?! – не стерпів Пономаренко.

У театрі партнерам доводилося ще важче. Бувало, знаменитий Юрій Шумський не давав йому виходити на сцену першим, бо після Яковченка там уже нічого було робити навіть Шумському. Вони іноді так і домовлялися, що Шумський іде першим, хоч у п'єсі написано інакше й рокіровка нелогічна. Всі про це забували, коли виходив Яковченко з усмішкою від вуха до вуха. Зал аплодував і сміявся. Артист чекав, доки пересміються, кланявся публіці й аж після того звертався до партнера.


Славу йому принесли дві епізодичні ролі – спекулянта Довгоносика у спектаклі "В степах України" (1940-й, кіноверсія – 1952-го) та Сірка у фільмі "За двома зайцями" 1961 року. Він зіграв на сцені понад 200 ролей, у кіно – 55. І серед них немало серйозних. А всі хотіли бачити тільки смішне. Часом для концерту готував кілька номерів, починав із фірмового романсу Довгоносика "И в дальний путь на долгие года". Перейти до наступного публіка не давала, просила "ще Довгоносика".

Його обличчя мало надзвичайну комічну привабливість. Кінорежисер Іван Пир'єв казав Яковченку:

– Коля, таку морду, як у тебе, Бог дає один раз на сто ?років, та й то на Великдень! Не смій гримуватися – все зіпсуєш!

Сам артист, за свідченнями сучасників, стоячи перед дзеркалом, любив повторювати:

– Ах ти, пика, кормилиця моя рідненька!

Інший варіант:

– Аж плювати хочеться – така морда! Годиться тільки на те, щоб гроші заробляти!

Або:

– Кривлячи свою морду, я хотів грати драматичні ролі!

А їх, особливо на початку кар'єри, він зіграв немало. Як-от у п'єсі Корнійчука "Платон Кречет" – старого хірурга Бублика з монологом "Я вислухав 90 тисяч сердець і 90 тисяч пульсів". А його Лєщ в "Останніх" Горького викликав у залі жах.

Він мріяв про роль Отелло й читав його монологи друзям. Міг би зіграти й короля Ліра. Адже грав на сцені франківців цю роль Крушельницький, теж комік.

– Другий після мене, – за визначенням Яковченка.

У Шекспіра король Лір втрачає улюблених дочок. Для Яковченка ця тема була глибоко особистою. Рано втратив дружину, залишився з двома доньками на руках. Згодом померла й старша з них.

Однак драму самотнього батька артист зіграв не в Шекспіра, а в порожній радянській комедії "Фараони". Там персонажам-чоловікам сниться, що вони стали жінками й роблять їхню роботу. Яковченко грав Оверка, батька двох маленьких дівчаток, яких мусив доглядати. Одна його фраза з цього фільму-спектаклю зворушує й досі:

– Ось ситчику дівчаткам на платтячка взяв…


Після смерті дружини Микола Якович запив по-чорному. То було настільки очевидно, що жоден спогад про артиста цього факту не оминає. І складається враження, що він таким був усе життя.

Байки про його п'яні походеньки досі існують у різних варіантах. Він і сам їх залюбки розповідав про себе. Приміром, про те, як "трохи перебрав", упав на вулиці. Лікарі не знайшли пульсу, відвезли в морг. Там очуняв і посадив мерців грати в карти. Або як нібито одвезли його в морг, там вночі очуняв, підійшов до сонного сторожа, схопив за плече й гавкнув:

– Дай закурить!

Той зомлів із переляку.

Коли розказував анекдоти, а поряд були діти, коман?ду?вав:

– Мальчик, отойді!

Актор-франківець Євген Шах згадує, як одного разу запитав про покійну дружину Яковченка. Той сказав:

– Женю, давай домовимося, що ми з тобою, скільки я житиму, цих запитань не обговорюватимемо!

Свої драми ховав за маскою клоуна й анекдотами про себе самого.

– Те, що розповідають про нього – брехня наполовину, а то й більше, – казав актор Костянтин Степанков, чоловік Ади Роговцевої. – Він був блазнем для людей, для яких творив. Але це – королівський блазень!


Якось у спектаклі франківців "Антігона" грала грецька актриса Аспазія Папатанассіу. І Яковченко привітав

її віршами з Гомерової "Іліади" – в давньогрецькому оригіналі. Актриса потім не раз це згадувала.

Він був великим артистом і почувався своїм поміж великих. Шумський, Бучма, Ватуля, Яковченко, випивши, любили прогулюватися Банковою перед вікнами ЦК партії, де тепер Адміністрація президента. Обережний Гнат Юра, керівник франківців, викликав їх до себе:

– Що ви там гуляєте? Я вам тут відро поставлю, тільки не ходіть туди!

Микита Хрущов його любив, знав із передвоєнних, а потім і фронтових часів. На банкетах їх старалися не зводити разом, бо починали цілуватися після третьої чарки. У фільмі "Лада з країни Берендеїв" Яковченко грав короля. Кілька епізодів потім вирізали, бо надто був схожий на Хрущова.


На одному з останніх концертів конферансьє помітив, що в Яковченка розстебнуті штани й звідти виглядає кінчик білої сорочки, що видно й публіці. Щоб сказати про це, між двома концертними номерами він запросив артиста за куліси. Яковченко застебнувся й зауважив незворушно:

– Бач, старію. Ну, добре, що хоч тільки сорочка!

Тим часом у залі тривали шалені оплески.

– Чуєш? Може, саме це принесло мені успіх, а я застебнувся! – мовив артист і знову пішов на сцену.

Він називав себе старим клоуном або блазнем з очима, приголомшеними тугою. Помер нібито від того, що довго вирішували, достойний артист лікуватися у Феофанії чи ні. Перед операцією сказав останню в житті фразу:

– Клоун пішов на манєж!

Для газетного некролога довго шукали фото, на якому б Яковченко мав серйозний вираз обличчя. Знайшли один знімок – але там актор був у драному тільнику. Довелося спеціально домалювати костюм і сорочку.


 

Анекдоти про Миколу Яковченка

 

– Миколо Яковичу, ви в житті багато випили?
– Ти стільки не перепливеш!

В одному інтерв'ю актор-франківець Юрій Шумський сказав:

– Мій кабінет – моя творча лабораторія!

Після того Яковченко якось зайшов до нього й почав зазирати по кутках.

– Що ти там робиш, ?Миколо?

– Шукаю в твоїй творчій лабораторії пробірку.

Стоїть Яковченко на вулиці, гукає до дочки:

– Юночко, скинь мені з балкона 62 копійки!

– Так вони ж розсиплються!

– А ти їх у троячку загорни! – ціна популярної свого часу горілки – 3 крб 62 коп.


Зима, мороз. Іде вулицею артист Михайло Задніп?ров?ський, високий красень у шубі й шапці. А назуст?річ Микола Яковченко в піжамі й тапочках на босу ногу – бігав по пляшку.

– Як справи, Миколо?

– Літом поговоримо, літом…

 


Закінчив "чотири класи і калідор"

900, 3 травня – Микола Яковченко народився в Прилуках на Чернігівщині. Батько торгував рибою, мати – домогосподарка. Усі п'ятеро дітей – Микола, Сергій, Марія, Олена, Олександра – були схильні до артистизму. Олександра вже в зрілому віці могла кому-небудь зателефонувати голосом секретаря міськкому партії. А Миколу вважали в сім'ї "найтихішим".

1912 – 1916 – вчився в 2-му Прилуцькому вищому початковому училищі ім. Кислих. У атестаті – самі трійки, а поведінка – "5". Це не давало права йти до класичної, а лише до єврейської гімназії. Він і там вчився на трійки (але Закон Божий – "5"). Співав у церковному хорі. Про себе казав, що закінчив "чотири класи і калідор"

1918 – дебютував на сцені в півторахвилинній ролі. Був так загримований, що рідна сестра не впізнала. У Прилуках тоді було три театри, в усіх устиг себе спробувати. Наступного року пішов на фронт, служив нібито в червоноармійському санітарному поїзді. За деякими даними, повернувся з двома Георгіївськими хрестами. А цю нагороду тоді давали лише в білій армії.

1927 – вступив до трупи Київ?ського театру ім. Франка. Там із перервами трудився до кінця життя. До того працював у театрах Сімферополя, Черкас, Чернігова, Дніпропетровська.

1931 – одружився з 21-річною актрисою-красунею Тетяною Євсеєнко. Вона мала видатних залицяльників – усім відмовила, навіть акторові-красеню Вікторові Добровольському. Весілля гуляли на Шулявці. 1932-го в Яковченків народилася дочка Ірина, 1937-го – Юнона (Юна).

1939 – 1940 – воював на радянсько-фінській війні.

1941 – 1944 – артист фронтових бригад театру ім. Франка. Мав медаль "За оборону Сталінграда". Там якось грав Миколу в "Наталці Полтавці". Від близького вибуху снаряда на нього впала декорація-хата.
– Як снарядом не вб'є, то хатою задавить! – сказав.
Маршал Костянтин Рокосовський, що був на спектаклі, дуже сміявся.

1946 – від раку померла дружина Тетяна Марківна. Від тої самої хвороби молодими померли Ірина та Юна – 1970-го й 1980 року.

1958 – спроваджений на пенсію: у театрі ім. Франка взялися "омолоджувати" колектив. Подальша робота – кіно, "разові" вистави й концерти. У щоденнику писав чорною пастою "Немає роботи", а червоною – "Концерт!!!"

1968 – почав працювати в радіопередачі "Від суботи до суботи". Режисер – його зять Володимир Бохонко, чоловік Юни. 1970-го став народним артистом. Звання "заслуженого" одержав 1943 року.

1973 – у фільмі Леоніда Осики "Дід лівого крайнього" зіграв драматичну роль діда Бесараба. Юнона грала його доньку, синів – Кость Степанков, Василь Симчич, Борислав Брондуков, а онука – футболіст київського "Динамо" Анатолій Бишовець. Фільм на екрани не вийшов.

1974, 11 вересня – помер від перитоніту під час операції. Похований на Байковому кладовищі разом із дочками й зятем.900, 3 травня – Микола Яковченко народився в Прилуках на Чернігівщині. Батько торгував рибою, мати – домогосподарка. Усі п'ятеро дітей – Микола, Сергій, Марія, Олена, Олександра – були схильні до артистизму. Олександра вже в зрілому віці могла кому-небудь зателефонувати голосом секретаря міськкому партії. А Миколу вважали в сім'ї "найтихішим".

1912 – 1916 – вчився в 2-му Прилуцькому вищому початковому училищі ім. Кислих. У атестаті – самі трійки, а поведінка – "5". Це не давало права йти до класичної, а лише до єврейської гімназії. Він і там вчився на трійки (але Закон Божий – "5"). Співав у церковному хорі. Про себе казав, що закінчив "чотири класи і калідор"

1918 – дебютував на сцені в півторахвилинній ролі. Був так загримований, що рідна сестра не впізнала. У Прилуках тоді було три театри, в усіх устиг себе спробувати. Наступного року пішов на фронт, служив нібито в червоноармійському санітарному поїзді. За деякими даними, повернувся з двома Георгіївськими хрестами. А цю нагороду тоді давали лише в білій армії.

1927 – вступив до трупи Київського театру ім. Франка. Там із перервами трудився до кінця життя. До того працював у театрах Сімферополя, Черкас, Чернігова, Дніпропетровська.

1931 – одружився з 21-річною актрисою-красунею ?Тетяною Євсеєнко. Вона мала видатних залицяльників – усім відмовила, навіть акторові-красеню Вікторові Добровольському. Весілля гуляли на Шулявці. 1932-го в Яковченків народилася дочка Ірина, 1937-го – Юнона (Юна).

1939 – 1940 – воював на радянсько-фінській війні.

1941 – 1944 – артист фронтових бригад театру ім. Франка. Мав медаль "За оборону Сталінграда". Там якось грав Миколу в "Наталці Полтавці". Від близького вибуху снаряда на нього впала декорація-хата.
– Як снарядом не вб'є, то хатою задавить! – сказав.
Маршал Костянтин Рокосовський, що був на спектаклі, дуже сміявся.

1946 – від раку померла дружина Тетяна Марківна. Від тої самої хвороби молодими померли Ірина та Юна – 1970-го й 1980 року.

1958 – спроваджений на пенсію: у театрі ім. Франка взялися "омолоджувати" колектив. Подальша робота – кіно, "разові" вистави й концерти. У щоденнику писав чорною пастою "Немає роботи", а червоною – "Концерт!!!"

1968 – почав працювати в радіопередачі "Від суботи до суботи". Режисер – його зять Володимир Бохонко, чоловік Юни. 1970-го став народним артистом. Звання "заслуженого" одержав 1943 року.

1973 – у фільмі Леоніда Осики "Дід лівого крайнього" зіграв драматичну роль діда Бесараба. Юнона грала його доньку, синів – Кость Степанков, Василь Симчич, Борислав Брондуков, а онука – футболіст київського "Динамо" Анатолій Бишовець. Фільм на екрани не вийшов.

1974, 11 вересня – помер від перитоніту під час операції. Похований на Байковому кладовищі разом із дочками й зятем.

Зараз ви читаєте новину «"Така морда годиться тільки на те, щоб гроші заробляти"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути