четвер, 20 липня 2017 11:29

Енергетичний поштовх для творчості пішов від Майдану. За певний час втратимо його

Західна Європа більше сконцентрована на технічних моментах у музиці. Емоції і запал – сильна сторона українців, – каже музичний критик Любов Морозова

– Батьки працювали в інституті кібернетики. У мене дитинство проходило серед перфокарт – карток із купою циферок, на яких щось малювала. Абсолютний слух помітили в музичній школі, – Любов Морозова наливає в чашку трав'яний чай у столичній кнайпі "Купідон".

Зустрічаємося опівдні.

– Останні два тижні була в дитячому таборі. Поряд шаленіла дискотека. Щовечора звучав арсенал російськомовної української музики. Ми з чоловіком-композитором сиділи і з точки зору класичної теорії аналізували ці твори. Зокрема, чому вони зачіпають. Це – комерційна музика. На неї витрачають великі кошти. Там працює чимало талановитих людей.

Зараз композитори часто експериментують. У поп-музиці – у першу чергу. Навіть звуки навколишнього світу стають її частиною.

Які звуки з минулої епохи ми втратили і які з'явилися?

– У 1980–90-х були особливі звуки механіки – наприклад, як мотали стрічку касетні магнітофони. У мого чоловіка є ностальгія за скрипом дитячих гойдалок. Якось німецька композиторка Карола Баукхольд спустилася з диктофоном у київське метро, щоб записати звук потяга. В Німеччині вони курсують безшумно.

Ви курирували музичну частину в проекті "Донкульт". Чи зіткнулися з багатьма стереотипами західних і східних українців одні про одних?

– "Донкульт" почався в 2014 році як реакція на події на Донбасі. Це мав бути невеликий проект, націлений на збір коштів для постраждалих від бойових дій музеїв. Коли стало зрозуміло, що ці території будуть в особливому статусі надовго, організатори вирішили зробити щось більше. Показали киянам, яка на сході країни культура, який збіг обставин призвів до сьогоднішньої трагедії.

Східняки – трударі. Львів'яни – значно більш розслаблені. Для них норма – встати о 10-й, випити філіжанку кави, і лише потім узятися за роботу. Зате у Львові народжується багато ідей. Поєднання їх зі східним техніцизмом може давати цікавий результат.

  Любов МОРОЗОВА, 35 років, музичний критик. Народилася в Києві. Батько – програміст, мати – філолог. Закінчила відділ теорії музики у Вищому музичному училищі імені Рейнгольда Глієра та Національну музичну академію імені Петра Чайковського. Куратор музичних програм культурних форумів і проекту цифрових концертів Берлінського філармонічного оркестру ”Digital Concert Hall у просторі Plivka”. Читає курс лекцій з історії музики. Улюблені композитори – Сергій Прокоф’єв, Яніс Ксенакіс, Джачинто Шелсі. Любить подорожувати. Чоловік Максим Коломієць – композитор і гобоїст. Виховують дітей – 9-річну Алевтину і Марка, 7 років. Живе в Києві
Любов МОРОЗОВА, 35 років, музичний критик. Народилася в Києві. Батько – програміст, мати – філолог. Закінчила відділ теорії музики у Вищому музичному училищі імені Рейнгольда Глієра та Національну музичну академію імені Петра Чайковського. Куратор музичних програм культурних форумів і проекту цифрових концертів Берлінського філармонічного оркестру ”Digital Concert Hall у просторі Plivka”. Читає курс лекцій з історії музики. Улюблені композитори – Сергій Прокоф’єв, Яніс Ксенакіс, Джачинто Шелсі. Любить подорожувати. Чоловік Максим Коломієць – композитор і гобоїст. Виховують дітей – 9-річну Алевтину і Марка, 7 років. Живе в Києві

Вони співпрацюють?

– Зараз багато музикантів із Донбасу переїхали до Львова. Тому співпраця відбувається. Але загалом класичне музичне товариство в Україні досить закрите, обмінів мало. Здебільшого все стікається в столицю.

У нас був також проект "Галіція-культ" у Харкові.

Як там поставилися до "бандерівців"?

– Харківські націоналісти ще послідовніші за львівських. У Львові націоналізм проявляється досить м'яко, бо немає протистояння. В Харкові воно є. Це змушує україномовних жителів міста до активної позиції.

Збираєтеся провести "Слобода-культ" в Ужгороді. Яку головну ідею закладаєте?

– Поєднати найвіддаленіші регіони України. Від Харкова до Ужгорода – доба їзди. З культурних діячів Харкова, яких залучаємо до проекту, здається, жоден ще не був на Закарпатті. Хочу виміряти шлях між ­містами "Мелодією" Мирослава Скорика. Цікаво, скільки разів можна її зіграти у поїзді "Харків – Ужгород".

Якби не трагічні події, регіони й далі були б законсервовані у своїх уявленнях один про одного. Анексія Криму і агресія на Донбасі під­штовхують щось робити в культурі.

Є загроза сепаратизму?

– Кожен регіон має потенціал відколотися. Якщо сусідні країни пропонуватимуть українцям краще життя, то втрачатимемо території.

Чому зараз мало сучасної української класики?

– У Спілці композиторів – 350 членів. З них активно пишуть 5–10. Вся нова музика сконцентрована в гетто двох фестивалів – "Київ музик фест" і " Музичні прем'єри сезону", який цього року не відбувся через брак фінансування. Тобто зазвучати можеш тільки двічі на рік.

Але новий час потребує творів, які осмислюють його.

– Днями бачила в Харкові роботу над постановкою опери Чайковського "Мазепа" в новій редакції. Опера написана на пушкінський сюжет, де гетьман виставлений зрадником і лицеміром.

Треба було зробити замовлення композитору за рік-півтора. Він би підготував партитуру, яка відображає сучасний погляд на Мазепу й на ті події. Потрібно було створити нового героя – пристрасного, харизматичного, цікавого сьогоднішньому глядачеві.

Натомість традиційно пішли легшим шляхом: зі старої партитури викинули третій акт і переклали текст Пушкіна українською. У світі вже давно опери не перекладають – ставлять в оригіналі. Український текст не пристосований під ту мелодику. Важко розчути, про що співають. Крім того, на початку й наприкінці опери вставили улюблену пісню Степана Бандери "Чорна рілля ізорана". Яке відношення він має до Мазепи? Сцена в кінці: на задньому плані страчують Кочубея, а на передньому його донька усміхаючись співає молитву. На екрані йдуть фотографії героїв Небесної сотні і воїнів АТО.

Постановка мала викликати відчуття патріотизму, а дала протилежний ефект.

За якими іменами і творами Україна впізнавана у музичному світі?

– Є міфи і є правда. Міф: у світі найбільше знають Лисенка, Скорика і Станковича. Правда: єдиний широко відомий там український композитор – Валентин Сильвестров. Живе у Києві на Русанівці.

Леонтовича як композитора не знають. Відомі лише його твори. Його "­Щедрик" хор Кошиця у 1920-ті завіз в Америку під час гастролей. Пісня "Ой ходить сон коло вікон" перетворилася на Summertime Гершвіна.

З молодих авторів за кордоном виконують твори Анни Корсун, Максима Шалигіна, Олексія Ретинського, Максима Коломійця, Олексія Шмурака.

Ви вивчаєте постаті українців, яких вважають митцями світу. Таких багато?

– Хто такі українці і неукраїнці? Чому б не казати так про євреїв, поляків, німців, які жили тут і багато зробили для України? З Пауля Целана, чернівчанина єврейського походження, почалася історія німецькомовної поезії після Другої світової війни. Він хотів повернутися в Чернівці. Закінчив життя самогубством – кинувся в Сену. До останніх днів думав про Буковину.

Ігор Стравінський і Сергій Прокоф'єв мають українське коріння. Конструкція творів Петра Чайковського характерна для української народної пісні. Леонарда Бернстайна вважають ключовою фігурою в американській музиці. Його батьки – з-під Рівного.

Чому Росія так на слуху у світі?

– Вона пропагує себе від часів Мазепи.

Спостерігаємо музичний сплеск в Україні. З чим це пов'язано?

– Енергетичний поштовх для творчості пішов від Майдану. За певний час втратимо його.

Західна Європа більше сконцентрована на технічних моментах у музиці. Емоції і запал – сильна сторона українців після Революції гідності. Крім того, у нас досі живий фольклор. Але копіювати Захід не варто. Технічно нам не догнати його. Ми цікаві світові щирістю нашої музики.

Зараз ви читаєте новину «Енергетичний поштовх для творчості пішов від Майдану. За певний час втратимо його». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути