вівторок, 03 березня 2015 15:55

Вибори мають відбуватися кожні два роки
2

Керівник ”Правого сектора” Дмитро Ярош (праворуч, сидить спиною), прес-секретар організації Борислав Береза (сидить поруч) і командир полку спецпризначення ”Дніпро-1” Юрій Береза під час першого засідання Верховної Ради восьмого скликання, 27 листопада 2014 року. Усі троє стали народними депутатами
Фото: фото: Сергій Старостенко
Керівник апарату Дніпропетровської облдержадміністрації Геннадій Корбан (ліворуч) та новообраний нардеп Борис Філатов (позаду у вишиванці) в буфеті Верховної Ради під час перерви в засіданні парламенту, 27 листопада 2014 року. Філатов до обрання у парламент працював заступником губернатора Дніпропетровщини олігарха Ігоря Коломойського

21 листопада лідери п'яти фракцій у Верховній Раді підписали

коаліційну угоду. В ній виклали умови й терміни впровадження реформ. Одна з них – виборчого законодавства. Коаліціянти вирішили відмовитися від змішаної виборчої системи. Її мажоритарна складова є полем для махінацій і підкупу виборців. Хочуть запровадити пропорційну систему з відкритими списками.

Однак у коаліційній угоді немає нічого про зменшення прохідного бар'єра та кількості народних депутатів. Також у суспільстві відсутня дискусія щодо можливості формування двопалатного парламенту. Такі є, зокрема, в унітарних за устроєм Великій Британії, Франції, Італії, Іспанії, Норвегії, Польщі. До нижньої палати депутатів обирають за списками партій, до верхньої – представників від кожного регіону країни.

Чи потрібно зменшити або прибрати прохідний бар'єр на виборах до Верховної Ради? Чи не забагато народних депутатів у парламенті? Чим був би корисний для України двопалатний парламент?

Прохідний бар'єр запровадили для того, щоб структурувати склад Верховної Ради. Щоб там не було 20 партій, кожну з яких представляли б один чи двоє депутатів. Бар'єр логічно тримати на рівні 3–4 відсотків. Тоді в парламент потраплятимуть політичні сили, які мають помітну підтримку в суспільстві.

Кількість народних депутатів мала би бути десь від 300 до 400.

Унітарні держави переважно мають однопалатний парламент, а з федеративним устроєм – двопалатний. ДВОПАЛАТНА ВЕРХОВНА РАДА ЩЕ БІЛЬШЕ УСКЛАДНИТЬ СИСТЕМУ УХВАЛЕННЯ РІШЕНЬ. А під час війни треба дуже швидко формувати консолідовану позицію.

Євген ГЛІБОВИЦЬКИЙ, 38 років, експерт зі стратегій

Ця Верховна Рада оновилася. Але була обрана за системою, яка дозволяє красти голоси й підкуповувати людей. Її треба реформувати так, щоб кандидат від політичної партії був максимально близький до виборців і округу. Щоб люди пов'язували себе не з "парашутистами", а зі своїми. Щоб можна було одночасно обирати партію і кандидата. За пропорційної системи з відкритими списками, голосуючи за кандидата, одночасно вибирають партію.

Україні категорично не можна запроваджувати двопалатного парламенту. Він передбачає триступеневу процедуру ухвалення законів: нижня палата, верхня, а потім ще президент. У нас зараз два ступені – Верховна Рада і президент. У двопалатному парламенті, якщо верхня палата накладає вето на закон, – його треба переглядати наново в нижній. В умовах країни, яка перебуває у стані війни й у повній системній кризі, ДВОПАЛАТНИЙ ПАРЛАМЕНТ – ШЛЯХ ДО ЗАСТОЮ.

Сергій ГОЛОВАТИЙ, 60 років, юрист, екс-міністр юстиції і колишній народний депутат

Прохідний бар'єр потрібен, щоб до Верховної Ради потрапляли добре організовані політичні сили. 3 відсотки – оптимальна межа. При 5 процентах, як зараз, чи при 7 виникає колосальна спокуса використати адміністративний ресурс або гроші олігархів.

Віктор НЕБОЖЕНКО, 61 рік, політолог

Знижувати чи скасовувати нинішній 5-відсотковий прохідний бар'єр не варто. А от ЗАПРОВАДИТИ ДЕРЖАВНУ СИСТЕМУ ФІНАНСУВАННЯ ПОЛІТИЧНИХ ПАРТІЙ – треба. Її обсяг має залежати від підтримки під час парламентських виборів. Двопалатний парламент – не потрібен. Це прерогатива федеративної держави. В унітарній Польщі є сенат і сейм. Але питання про доречність і ефективність сенату постійно обговорюється в політичних та юридичних колах.

Віталій ПОРТНІКОВ, 47 років, журналіст

Якщо переходити до відкритого списку кандидатів у нардепи, то прохідний бар'єр не потрібен. Бо не буде одномандатного округу, як маємо зараз. Зміна означатиме, що країну треба розбити на 150 округів. У кожному "розігруються" три мандати. Політичні сили виставляють своїх кандидатів. Виборці підтримують партію, наприклад, "Батьківщину" чи "Народний фронт". Беруть їхній список і відмічають там трьох людей або розставляють їх по місцях. Тоді дивляться, у кого в списку який кандидат набирає більшість.

Двопалатний парламент можна зробити, якщо перейти до моделі з крайовим устроєм. Кожен край у парламенті представлятимуть дві особи. Вони блокуватимуть закони, які можуть нашкодити територіям і порушити права громад. Президент слідкуватиме за цілісністю суверенітету, стратегічними напрямами. КЛАНИ НЕ ЗМОЖУТЬ КЕРУВАТИ УРЯДОМ, БО ДРУГА ПАЛАТА КОНТРОЛЮВАТИМЕ ЙОГО. Єдине, що треба обирати парламент не на п'ять, а на чотири роки. Маємо частіше оновлювати систему.

Олег СОСКІН, 60 років, політолог

Прохідний бар'єр варто залишити на рівні 4–5 відсотків. Бо в суспільстві десь 3 проценти людей здатні голосувати за найабсурдніші політичні сили. Вибори мають відбуватися кожні два роки. Це оновлюватиме парламент і забезпечуватиме постійний контакт політиків із суспільством.

Україні потрібен двопалатний парламент. Тоді нижня палата обиралася б за пропорційною системою з відкритими списками. А верхня – за мажоритарною, у два тури. У нижній палаті має бути 300 депутатів, у верхній – по три-чотири від області. Мінусів у двопалатного парламенту майже немає. Єдине – можуть затягувати законодавчий процес. Буває, верхня палата накладає вето на рішення нижньої.

Олександр ПАЛІЙ, 40 років, політолог

Прохідний бар'єр варто зменшити до 3 відсотків. Скасувати – не можна, щоб до Верховної Ради не потрапляли випадкові люди. ЩО НИЖЧИЙ ПРОХІДНИЙ БАР'ЄР, ТО БІЛЬША ДИНАМІКА У ЗМІНІ ПАРЛАМЕНТАРІЇВ. А в нас суспільство змінюється, а склад парламенту оновлюється погано. Ще треба частіше проводити вибори – раз на два роки. Тоді більше нових партій потраплятимуть до Ради.

Парламент мав би бути двопалатний. Бо в нас погано представлені регіони. Понад половина народних депутатів – кияни. Серед мінусів двопалатного парламенту – важче проходитимуть закони. Їх можна буде гальмувати. Бо дві палати пройти важче, ніж одну. Депутатів має бути не більше, ніж 400 чоловік.

Євген ЗАХАРОВ, 62 роки, правозахисник

Високий прохідний бар'єр – ознака авторитарності країни. Наприклад, у Росії він становить 7 відсотків, у Туреччині – 10. Що нижчий бар'єр, то більше може бути в парламенті демократичних сил. Нам варто повернутися до 3-відсоткового, як був на виборах у 2006–2007 роках. У такому разі втрачається менше голосів виборців. За такого закону в теперішню Верховну Раду пройшли б "Свобода", "Сильна Україна" Тігіпка та "Громадянська позиція" Гриценка. Парламент виграв би від цього. Нульового бар'єра не може бути. Інакше пройде якась партія педофілів, як було в Голландії.

Зменшення кількості депутатів до 300 та утворення двопалатного парламенту – ЦЕ СТАРА ІДЕЯ ЛЕОНІДА КУЧМИ. Не треба її втілювати. Маємо оптимальну кількість обранців. Так само нам не потрібні верхня й нижня палати. Україна – унітарна держава, а не федерація чи конфедерація.

Тарас БЕРЕЗОВЕЦЬ, 39 років, політтехнолог

Потрібно знижувати прохідний бар'єр до 3 відсотків. Тоді більше громадян матимуть своїх представників у Верховній Раді. Не треба, щоб ключові політичні сили лишалися за бортом. Як зараз це сталося зі "Свободою". З другого боку, не потрібно зводити ситуацію до абсурду, скасовуючи бар'єр. Тоді в Раді буде 15 партій. ПАРЛАМЕНТ ПЕРЕТВОРИТЬСЯ НА РОЗДРІБНИЙ РИНОК.

450 депутатів для України – це багато. 300 було б оптимально, але треба подумати ще й про другу палату. Вона представляла би регіони й складалася із сенаторів. Хіба не знадобився б у нинішніх умовах їхній досвід? У нас зараз молода влада. Спікерові – 36 років, прем'єрові – 40, президентові – нема 50.

Вадим КАРАСЬОВ, 58 років, політолог

3 відсотки було б достатньо, щоб у Верховній Раді врахували інтереси різних верств населення. Зокрема, найслабших соціальних груп. Зараз скасовувати прохідний бар'єр не потрібно, бо в нас досі не структурувалося суспільство. Кількість народних депутатів варто скоротити на сотню. А вивільнені кошти використовувати на їхніх помічників. Вони допомагають працювати з виборцями і над законопроектами. Я був знайомий із конгресменом, у якого тільки на листах "сиділи" п'ятеро людей.

Микола КУЛЬЧИЦЬКИЙ, 67 років, колишній народний депутат

Зараз ви читаєте новину «Вибори мають відбуватися кожні два роки». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 1
Голосування Як ви облаштовуєте побут в умовах відімкнення електроенергії
  • Придбали додаткове обладнання для оселі задля енергонезалежності
  • Добираємо устаткування та готуємося до купівлі
  • Не маємо коштів на таке, ці прилади надто дорогі
  • Маємо ліхтарі та павербанки для заряджання ґаджетів, нас це влаштовує
  • Певні, що незручності тимчасові і незабаром уряд вирішить проблему браку електроенергії
  • Наша оселя зі світлом, бо ми на одній лінії з об'єктом критичної інфраструктури
  • Ваш варіант
Переглянути