пʼятниця, 20 травня 2011 13:13
Андрій Новак
Андрій Новак
Голова Комітету економістів України, Проректор Європейського Університету

"Земельне питання" має відповіді

Українське гаряче "земельне питання" підігрівається риторичними — чи стане земля товаром і чи не перетвориться ринок землі на другу прихватизацію по-українськи?

Перше риторичне питання — чи повинна українська земля стати товаром після законодавчого оформлення ринку землі?

Питання, на мій погляд, ставиться не коректно. Правильніше було б визначитись — чи повинна українська земля мати власника? На це можна давати конституційну відповідь, мовляв, власником землі є народ. Але хто такий народ? - Це ж його представники — люди, громадяни, які об'єднані в народ. Тобто, вибачайте прихильники комуністичних трактувань, народна власність — це власність представників народу — конкретних громадян. Виходить, що немає навіть ідеологічних перешкод для того, щоб земля мала своїх конкретних власників.

Інша справа — державна власність. Тобто власність держави як інституції політичної влади. Для виконання своїх інституційних функцій державі необхідно мати певні ресурси — законодавчі, силові, фінансові та, в тому числі, і земельні. Але чи потрібна державі для виконання своїх функцій вся земля? - Очевидно, що — ні. Ми вже жили в час і в країні, де державі належало все. Тепер, ще й досі вихідці з тієї держави тікають у всі сторони світу до країн, де державі належить дуже мало, а її громадянам все — власність, добробут, впевненість у майбутньому. Чи хотіли б ми ставати на ті самі "вседержавні" граблі?

Отже, земля, як і будь-яка власність повинна мати свого власника — лише тоді вона використовується найбільш ефективно, стає репродуктивною.

Друге риторичне питання — чи замість цивілізованого ринку землі ми не отримаємо другу українську "прихватизацію"?

Небезпека "дикої прихватизації" звичайно є. Але, чи не дикими є саме сьогоднішні методи відчуження ласих земельних ділянок як у міських кварталах так і у привабливих рекреаційних зонах? Тобто, дикість найбільше проявляється там, де відсутня чітка законодавча врегульованість, чіткі правила гри. Тому очевидно, що і в земельній сфері краще мати цивілізовані законодавчі правила, ніж правовий вакуум.

Інша справа — якими повинні бути ці правила гри.

Навіть у такій складній проблемі як українське земельне питання можна знайти рішення, яке б з одного боку запровадило інститут ефективного власника, а з іншого боку захистило від небезпек "втрати" українцями свого найціннішого ресурсу.

У земельному питанні дотримуюсь позиції, що в країні повинно існувати 5 категорій земель та принципів їх обороту відповідно до єдиного Земельного Кадастру України:

1. Заповідні землі — земля державної власності, що знаходиться під державною охороною і не може бути відчужуваною, тобто не може виставлятись на продаж чи оренду.

2. Землі державного резерву — земля державної власності, що може здаватись в оренду (до 25 років) за рішенням відповідних місцевої (районної) та обласної рад.

3. Землі житлової забудови — земля приватної власності, не може перевищувати 150м по периметру навколо житлової будівлі, та може бути об'єктом застави і спадку.

4. Землі промислової забудови — земля власності промислового об'єкта, не може перевищувати 300м по периметру навколо промислових будівель (для об'єктів особливого державного призначення до 1000м), та може бути об'єктом застави і спадку.

5. Землі сільськогосподарського призначення — земля державної власності, що перебуває в орендному обороті на умовах послідовного виконання 4 ступеней орендних угод:

- випробувальна оренда — до 7 років;

- короткострокова оренда — до 15 років;

- середньострокова оренда — до 25 років;

- довгострокова (максимальна) оренда — до 49 років.

Орендатор має першочергове право укладання угоди наступного ступеня у разі виконання угоди попереднього ступеня. Землі сільськогосподарського призначення можуть бути об'єктом застави і спадку на термін дії орендної угоди.

Відчуження земель в державних цілях для інфраструктури відбувається безумовно з покриттям реальних ринкових витрат орендаря, власника цих земель.

Така класифікація і відповідні принципи обороту землі по кожній категорії знімає протиборство між прихильниками і противниками запровадження ринку землі і, водночас, захищає українську землю від національних небезпек.

Зараз ви читаєте новину «"Земельне питання" має відповіді». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

4

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути