
— Хотів зайнятися бізнесом, щоб працювати на себе, — розповідає черкащанин 25-річний Владислав Загородній. Він почав вирощувати гриби-гливи. Але справа не дала очікуваного прибутку.
— Першою моєю помилкою було те, що повірив бізнес-планам в інтернеті. Там було все дуже оптимістично описано. Купив технологію вирощування грибів із мінімальними вкладеннями. Це був диск і книжка, де описано, як із підручних засобів створити умови для росту грибів, — каже Владислав. — А треба було поговорити з грибниками, щоб довідатися, наскільки такі розрахунки є реальними.
Загородній задля власної справи покинув роботу в банку. Дружина взяла відпустку, щоб допомагати. У бізнес подружжя вклало всі заощадження — 10 тис. грн.
— Винайняли половину закинутої страусиної ферми в селі за 17 кілометрів від Черкас, платили за оренду 1250 гривень у місяць. Більше чотирьох тижнів витратили на переоснащення приміщення під цех для вирощування грибів. Тепер розумію, що треба було спробувати грибництво на мікрорівні — у своєму гаражі чи в селі у бабусі. Тоді було б на практиці зрозуміло, скільки ростуть гриби, які можуть виникнути труднощі. Бо ми витратилися на вентиляцію приміщення, солому, мішки, електроенергію. А потім виявилося, що врожай грибів наполовину менший, ніж розраховували. За бізнес-планом один мішок мав давати 2–3 кілограми грибів, а на практиці — 0,7–1,5.
Пара також не врахувала сезонного фактору. Почали грибництво наприкінці літа. Восени довелося утеплювати приміщення, встановлювати систему опалення. Згорнули бізнес після першого врожаю.
— Коли зайнялися власною справою, місячні витрати зросли вдвічі, — говорить Владислав. — Більше довелося витрачати на телефон, бензин, бо щодня їздив по 30–50 кілометрів. Цього ми теж не врахували.
Поширена помилка бізнесменів-початківців — вкладати у власну справу позичені або кредитні кошти, вважає 40-річний Олександр Охріменко, керівник Українського аналітичного центру.
— До не своїх грошей зазвичай більш недбале ставлення. Їх витрачати легше, бо ці кошти дали, а не заробив. До того ж на початку бізнесу є багато непередбачуваних витрат, а за банківський кредит ще й відсотки треба сплачувати, — каже Охріменко. — Підприємець із Черкащини вирішив вирощувати качок. Позичив гроші у банку й купив птахоферму. Але так похазяйнував, що не зміг платити по кредиту. За рік роботи він заробив менше грошей, ніж отримував працюючи менеджером із продажів. Потім віддав птахоферму банку. Але її вартість не покрила всього боргу. Підприємець почав переховуватися від банківських працівників.
Власна справа повинна бути пов'язана з тією сферою, де підприємець має досвід.
— Інакше буде багато неприємних сюрпризів. Один банкір узявся за заснування будівельної фірми. Хоча зовсім не мав уявлення про цю сферу. Не допомогли налагодити справу навіть мільйони гривень. Ніколи не вірте бізнес-планам. Їх пишуть теоретики. Вони ніколи не командували людьми, не знають, хто такий бригадир, прораб, робочі ніколи не посилали їх на три букви. Зате в їхніх планах багато пунктів про корпоративний дух, тремтіння працівників за робоче місце. Розумні бізнесмени перед започаткуванням власної справи пишуть два бізнес-плани — песимістичний і оптимістичний. Оптимістичний план спалюють. Якщо песимістичний варіант показує якийсь прибуток, то можна братися за справу.
Треба розробити образ клієнта
— Перш ніж починати власну справу, випишіть у блокнот 10–15 бажаних бізнесів. Оберіть той, про який вам щось відомо, де можуть допомогти знайомства, — розповідає 27-річний Михайло Дашкієв, російський бізнесмен. Проводить тренінги для підприємців-початківців.
Радить не обирати сезонний бізнес і не орієнтуватися на покупців з одного населеного пункту.
— Послуги або товари мають бути актуальними цілий рік для жителів усієї України. Але при цьому підприємець повинен розробити образ свого клієнта. Потім під нього підлаштувати свої послуги.
Найбільша помилка підприємців — нехтування клієнтами.
— Підприємці втрачають гроші, бо не відповідають на дзвінки, — каже Дашкієв. — Не взявши чотири-п'ять разів за день слухавки, компанія, що встановлює вікна, втрачає 20 відсотків прибутку і 6 відсотків клієнтів.
Коментарі