— На вартість пального в Україні впливають три чинники — ціна нафти, курс валют і ситуація на ринку — дефіцит або надлишок бензину, дизпалива, — говорить аналітик Олександр Сіренко, 40 років.
— Світовий локдаун спричинив обвал цін на нафту в квітні торік. Уперше в історії зафіксували від'ємне значення вартості. Споживання нафтопродуктів значно впало. На ринку було багато сировини, нафтопереробні заводи її менше закуповували. Виник надлишок готової продукції, через це зменшилися ціни на бензин, дизель. Та українські водії не побачили значного зниження цін на заправках, на відміну від інших країн. Навесні торік оптова вартість пального впала. Можна було дешево купити будь-який продукт, мали багато пропозицій. Вітчизняні заправки посунули ціну максимум на 5 гривень. А мали зменшити вартість на 8–9 гривень. Правила гри на нашому ринку пального визначають кілька автозаправних мереж. Вони не змінювали ціни. Дрібніші заправки підтягували свою вартість пального під них.
Протягом останніх п'яти років в Україні скорочується споживання бензину. Натомість зростає попит на скраплений газ. Бо він дешевший. На ціну впливає розмір акцизу. Зокрема, на бензин він становить 230 євро на тисячу літрів. На скраплений газ — 52 євро. Торік намагалися змінити акцизну політику й вирівняти ситуацію. Нині є чотири законопроєкти про акцизи на пальне. Пропонують різні ставки. Який потрапить на розгляд Верховної Ради — поки що незрозуміло. В Україні залишився один великий нафтопереробний завод у Кременчуку на Полтавщині. Він не може виробляти тільки скраплений газ, що користується більшим попитом. Це технологічно неможливо.
Прогнозувати ціни на пальне в січні складно. Ще не подолали пандемію. Люди продовжують хворіти, не можуть працювати. Зупинене транспортне сполучення з Британією — великим споживачем пального в Європі.
— Зараз нафта тримається в межах 50 доларів за барель. В Україні поступово оновлюються запаси пального, на ринок надходять дорожчі нафтопродукти. Це штовхає ціни на бензин і дизельне пальне вгору, — каже 44-річний Сергій Куюн, директор Консалтингової групи "А-95".
— Зросли гуртові ціни. Роздріб наздоганятиме. Максимально у січні можуть зрости на гривню за літр. Через падіння вартості нафти навесні 2020-го середня ціна пального була нижча, ніж 2019 року. Всі заправки хочуть торгувати дешево, бо так можна більше продати. Але поки що передумов для зниження цін на пальне немає.
Країни ОПЕК+ (Організація країн-експортерів нафти. — ГПУ) домовилися про збільшення видобутку нафти. Невідомо, як на це відреагує ринок. Іде хвиля локдаунів, що призведе до скорочення споживання пального. Це може вплинути на вартість нафти. І як наслідок — на ціни на заправках.
Коментарі