— У деяких населених пунктах Укрпошта є всім — магазином, поштою, банком. Якщо там припинять роботу наші відділення, то держава втратить контакт із мільйонами своїх громадян, — говорить генеральний директор держпідприємства Ігор СМІЛЯНСЬКИЙ, 41 рік.
— В інших країнах уряди фінансують поштових операторів. У Словаччині порахували, що утримання неприбуткових поштових відділень коштує 10 мільйонів євро на рік. Створили спеціальний фонд і фінансують мережу. У Франції вирішили, що газети мають доставляти щодня. Виділили гроші пошті, щоб вона виконувала цей обов'язок. Україна теж повинна зробити стратегічний вибір. Не можна сказати — давайте розносити пошту щодня у містах і селах і не надати можливості це робити.
Минуло п'ять місяців, як вас призначили керівником Укрпошти. Що за цей час здивувало на підприємстві, шокувало?
— Пишуть, що я приїхав з Америки. Але насправді тривалий час, хоч і з певними перервами, жив в Україні. Тому знав, що в поштових відділеннях бракує комп'ютерів. А от скільки їх треба — здивувало. 79 відсотків усіх відділень Укрпошти не комп'ютеризовані.
Вразило, що 1100 із 3600 автівок не проїхали за рік жодного кілометра. Це за папірцем. Якщо перевірити реальний стан, то їх буде ще більше. Вже маю приклад, коли на машину без двигуна щомісяця списували бензину на 30 тисяч гривень.
Можливо це дивно звучить, але Укрпошта є великою роздрібною компанією. Порахували, скільки зараз продаємо найменувань товарів. Виявилося — 140 тисяч. Для порівняння, велика американська мережа магазинів "Волмарт" має в асортименті 35–45 тисяч товарів. Наводитимемо лад із товарами, цінами.
Кажуть, Нацбанк "поховав" ідею створення Поштового банку. Досі вважаєте, що це правильний крок?
— Класичний банк не будемо створювати. Але за саму ідею — надавати фінансові послуги населенню в "глибинці" — треба боротися. Якщо 65 відсотків міст і сіл України не мають банківських установ, це не означає, що вони їм не потрібні. Розраховую, що Укрпошті дадуть можливість розширити фінансові послуги й вести рахункове обслуговування клієнтів. Бо що ми зараз маємо? Людина в одному вікні отримала пенсію. Потім перейшла в інше — сплачує готівкою комунальні. Замість того, щоб ми зарахували ці платежі у безготівковій формі.
Зараз навіть існує спеціальна програма ООН. Американський мільярдер Білл Гейтс пожертвував 700 тисяч доларів на її реалізацію. Мета — через поштові установи ліквідувати нерівність доступу до фінансових послуг у світі. Банки скорочують мережі, а поштові відділення є всюди.
Наша мета — не кредитувати. А надавати базові послуги: перекази, рахунки, оплата комунальних, депозити, щоб люди могли зберігати гроші. Ці кошти почнуть працювати на економіку України. Рівень довіри до Укрпошти вищий, ніж до банків. І ми повинні це використати.
Укрпошта стане конкурентом Ощадбанку?
— На 65 відсотках території ми конкуруватимемо тільки з грошима "під матрацом". У великих містах — з усіма фінансовими установами.
Де підприємство є монополістом?
— За законом, маємо монополію на доставку конвертів. Але реально існує багато "сірих" компаній, які доправляють їх. У деяких регіонах ми навіть програємо тендери в державних установах. Як можна проводити тендер, якщо за законом є одна компанія, що може доставляти? Хто ці конверти розносить? Наші листоноші. Деякі банки платять їм, щоб умовляли пенсіонерів переходити до них на обслуговування. По 30–100 гривень за клієнта. Кредити видають через наших працівників. Особливо в селах, бо листоноша знає всіх.
Треба збільшувати листоношам зарплату. Це планується наступного року?
— Із січня в державі зросте мінімальна зарплата до 3200 гривень. Але одним підвищенням зарплат нічого не вирішимо. Я за те, щоб була індивідуальна система оплати праці. А наслідки Радянського Союзу, коли всі отримують однакову зарплату, премії — це вже не працює. Один оператор обслуговує 100 клієнтів за день, інший — 20. Їхня праця повинна оплачуватися по-різному. Якість обслуговування також має впливати на зарплату. Одна груба відповідь — і ми втрачаємо 10 клієнтів.
Ви казали, що першочергове завдання — позбутися черг у відділеннях. Вдалося покращити обслуговування?
— Іноді черги створюються штучно. Наприклад, у Києві діє таке правило: якщо сплачуєте за комунальні послуги з 10 по 20 число, маєте знижку 10 відсотків. Тому в цей період у відділеннях величезні черги. Робитимемо великі інвестиції в ІТ-інфраструктуру. Щоб не оформляти рахунки на папері, а проводити безготівкові розрахунки через комп'ютери. Це значно скоротить час обслуговування. Буде створена служба моніторингу якості. Зараз скарги пишуть мені в соцмережах. Укрпошті треба навчитися працювати з клієнтами, адекватно реагувати на скарги.
Коментарі