5 вересня стартувала передвиборча кампанія до місцевих органів влади. Вибори відбудуться 25 жовтня. Найзапекліша боротьба розгортається за посади міських голів у найбільших містах країни. Серед них - Львів.
Яка ситуація у Львові
Найбільше місто Західної України давно стало її культурним та історичним центром. У ньому зосереджується чималий капітал міжнародних компаній і українських бізнес-груп. 15-й рік міським головою Львова є 52-річний Андрій Садовий. Складається враження, що цей політик має найвищий рівень підтримки і завжди керуватиме містом. Насправді ситуація вже давно змінилася. 62% львів'ян хочуть бачити на посаді мера нову людину. Такі результати соціологічного дослідження озвучує директор соціологічної групи "Рейтинг" Олексій Антипович.
"Рейтинг мера Львова та його партії почав стрімко падати після сміттєвого колапсу у Львові. Садовий звинувачував у цьому Адміністрацію Порошенка, яка нібито знищувала рейтинг мера як потенційного конкурента тодішнього президента на виборах 2019 року.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Якщо місто завмирає у заторах, у ньому занепадає економіка"
На президентських виборах Садовий спочатку балотувався у президенти і всіх переконував у серйозності своїх намірів. А в останній момент публічно підтримав Анатолія Гриценка. Занадто непослідовними рухами Садовий перехитрив свій же електорат і частину своїх однодумців".
62% львів'ян хочуть бачити на посаді мера нову людину
Зараз падіння рейтингу міського голови Львова теж пояснити нескладно. Місто потребує нових рішень і стратегії. Їх треба спрямовувати не тільки на збільшення кількості закладів харчування та готелів, а й на створення комфортних умов для городян і бізнесу.
"В Андрія Івановича є один-єдиний мінус: він занадто довго на посаді. 14 років – це величезна каденція. Діти не просто пішли в школу і закінчили її – вони вже закінчили університети. Виросло нове покоління", - говорить директор соціологічної групи "Рейтинг" Олексій Антипович.
Як показує проведене на замовлення "Львівської мануфактури новин" дослідження компанії "Соціоінформ", за Садового готові проголосувати 37,4% виборців. При цьому - цілком упевнені у такому виборі - 26% городян, за даними на перші числа вересня. Рейтинг цього політика - найвищий серед кандидатів, однак очевидно, що в один тур Садовий не переможе. Аналітики прогнозують другий тур виборів у Львові. У ньому боротьба розгорнеться між Андрієм Садовим, Русланом Кошулинським, Олегом Синюткою та Ігорем Васюником.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Група "Першого грудня" презентувала книгу-кардіограму життя України
Тактику, яку здебільшого обирають політики на місцевих виборах, - критикувати центральну владу. Це робить і Садовий, і його конкуренти. Хоча і представник ВО "Свобода", ексзаступник голови Верховної Ради Руслан Кошулинський, Олег Синютка від "Європейської солідарності", колишній голова ОДА мали свого часу потужні посади.
"Великі бюджети у таких містах використовують, щоб продемонструвати: чиновники багато чого роблять, - розказує про особливості нинішньої кампанії політолог Володимир Фесенко. - Але ж не кажуть, що це вдається завдяки децентралізації. Ні, це, мовляв, їхня робота, вони цього досягли. Перед виборами мерам вигідно показувати, що в усьому поганому винна центральна влада. А все добре на місцевому рівні зробили вони".
Хто має реальні шанси стати мером Львова
У Львові буде одна із найцікавіших передвиборчих кампаній. Саме зараз місто має реальний шанс на розвиток.
"На цих виборах тенденції змінилися. Львівський виборець розділився. Вперше за останні три кампанії вибір йому дасться нелегко, - говорить виконавчий директор аналітичного центру "Український інститут майбутнього" Віктор Андрусів. - Раніше все було очевидно. Мер, який чимало зробив для міста, завжди перемагав. І були інші більш маргінальні партії з їхніми кандидатами. Тепер прийшло багато сильних, нових кандидатів".
Вперше за 20 років у Львові боротьба розгортатиметься не між двома і вже навіть не між трьома кандидатами. І кожен із них має непогані шанси увірватися у другий тур проти Садового.
"Є таке поняття "бронзовіння". Коли людина довго перебуває на одній посаді і перетворюється на пам'ятник, - продовжує Андрусів. - Відбувається заморожування розвитку, бракує динаміки. Останній строк Садового зробив місто нудним і нецікавим. Всі його ініціативи ми вже бачили. Нічого нового не відбувається. Садовому треба бути послідовним хоча би в чомусь і не балотуватися (у березні 2019 року Андрій Садовий заявив, що більше не балотуватиметься на посаду міського голови, - Gazeta.ua). Місто потребує нової енергії. А Садовий – це таке собі снодійне для Львова, яке тримає його у дрімоті".
І в цьому фахівці одностайні: львів'яни втомилися від Андрія Івановича. Є великий запит на новий підхід до розвитку міста.
Руслан Кошулинський із партії ВО "Свобода" має стабільну підтримку протягом останніх 5 років. Однак із 2015-го його рейтинг не змінився, він тримався на рівні 14%. А останні заміри соціологічної групи FAMA показують, що впевнено на початок вересня його підтримують близько 9% львів'ян.
"Кошулинського обмежує "Свобода". Він має електоральну стелю – 14-15%", - говорить Володимир Фесенко.
Місто потребує нової енергії
Руслан Кошулинський не має шансів обійти Андрія Садового. Тому нинішньому меру вигідно мати його своїм головним конкурентом.
Олег Синютка - також один із лідерів виборчих перегонів. У нього теж непогані шанси. На початок вересня його підтримують понад 11% львів'ян. Однак він не є самостійною політичною фігурою. У тому сенсі, що його рейтинг безпосередньо прив'язаний до рейтингу "Європейської солідарності".
"ЄС" намагається переконати, що треба проголосувати у Львові за Порошенка, - продовжує Володимир Фесенко. - Висувають Синютку, але головний мотив – проголосувати не стільки за нього, як за підтримку експрезидента. Всупереч Зеленському.
Для більшості містян головне – місцеві проблеми і потреби. Як міська влада займатиметься комунальними справами, як працюватиме транспорт, якими будуть дороги. Натомість виборцю пропонують політичне протистояння, тільки заради того, щоб підтримати Петра Олексійовича".
Особистий рейтинг Олега Синютки вдвічі менший за рейтинг партії "ЄС". Бо цей кандидат має найвищий після Садового особистий антирейтинг.
"Рейтинг Синютки тримається на рейтингу "ЄС" і Порошенка. Це як тінь колишнього президента", - вважає політичний експерт Тарас Семенюк.
Ці слова підтверджує і той факт, що рекламну кампанію з обличчям Синютки через місяць поміняли на обличчя Порошенка. А його гасло "Без Львова немає України" отримало багато критики: "А без Вінниці, без Хмельницького, без Чернівців – є Україна?"
Ще один претендент на мерську посаду – незалежний кандидат Ігор Васюник. Його кампанія неординарна. Почав її першим і веде найактивніше. Судячи з відгуків львів'ян, гасло "Львів – перший!" Васюника привернуло увагу. Для них справді важливо тримати дух першості. Тому, очевидно, цей кандидат вгадав із головним меседжем.
"Слідкую уважно за тим, що робить і говорить Ігор Васюник. У нього модерна програма, здорові підходи, - продовжує Тарас Семенюк. - Принаймні він шукає альтернативу. Наприклад, безкоштовний транспорт. Очевидно, мають бути механізми, які покриють ці витрати. Хтось же має за нього платити. Васюник прорахував, знайшов вихід, як це може працювати. Це є свого роду ноу-хау, фішка. Цей кандидат може себе проявити, бо кампанія тільки починається".
Третина львів'ян вагаються, кому віддати голос
Майже 33% мешканців Львова досі не визначилися, за кого з кандидатів на посаду мера Львова голосуватимуть 25 жовтня. Водночас містяни, які нібито вже визначилися з кандидатом, можуть швидко змінити свої симпатії. Станом на зараз дві третини виборців можуть передумати й легко віддати перевагу іншому кандидату. Про це свідчать дані соцопитування Центру з інформаційних проблем територій.
Рейтинг Синютки тримається на рейтингу "ЄС" і Порошенка. Це як тінь колишнього президента
"Навіть ті люди, які ніби вже визначилися з кандидатом, не є стійкими, тобто можуть змінити свої симпатії. Ні електорат Садового, ні інших кандидатів не є сталим. Реально визначеною є близько третини, а дві третини виборців можуть "мігрувати" від одного кандидата до іншого. Тож можу сказати, що динаміка кампанії буде високою", – каже керівник Центру з інформаційних проблем територій Петро Жук.
Соціолог зауважує, що причина такого високого рівня невизначеності й невпевненості - у психологічному стані виборців, які перебувають у депресії, "застої". Так, львів'яни ніби й прагнуть змін, проте орієнтуються на стабільність, "аби не було гірше".
"Львів перебуває у психологічній стагнації, серед мешканців активно наростає незадоволення тим, що відбувається у місті. Це незадоволення здебільшого є пасивним, але в будь-який момент може стати активним. Якщо це станеться до виборів, то Андрій Садовий мером більше не буде. Тому ситуація залежить від дій конкурентів Садового, чи пришвидшать вони процес переростання пасивного незадоволення львів'ян в активне, чи "стабільність за будь-яку ціну" перестане бути мотивом для значної частини виборців", – відзначає Петро Жук.
Так, справді чимало львів'ян говорять, що хочуть зрушень у місті, росту, втім зважаючи на далеко не втішну ситуацію в країні, бояться цих змін. Не впевнені, що зміни будуть на краще. Тому вагаються і приглядаються до кандидатів.
Стабільність за будь-яку ціну перестане бути мотивом для значної частини виборців
Водночас експерти наголошують, що цьогоріч львів'яни мають досить широкий вибір – на противагу чинному меру Андрію Садовому є три альтернативних кандидати. Петро Жук зауважує, що львів'янам важливо, аби мер міста був господарником, займався містом і вирішував його проблеми, а не вів активну діяльність у великій політиці.
"Львів'яни хочуть, аби мер займався містом і його проблемами, залежав саме від них, а не від лідерів партії, які його висунули на цю посаду. Тому Олег Синютка і Руслан Кошулинський, які підкріплені силою своїх партій, мають електорат обмеженого росту.
Перемогти Садового у другому турі, вважаю, Олег Синютка не зможе. У Руслана Кошулинського дещо вищі шанси. Але великий потенціал є в Ігоря Васюника. Він є політично нейтральним, налаштованим на розвиток і перспективу міста, а саме такі можуть об'єднати довкола себе виборців. Тобто у другому турі Васюник мав би шанси найбільше", – резюмує Петро Жук.
Що обіцяють кандидати
Андрій Садовий свого часу справді зміг поліпшити ситуацію в місті. Але проблема в тому, що він на цьому будує вже третю передвиборчу кампанію.
"За його каденції місто таки відновилось, набрало туристичної динаміки. І він на цьому акцентує в своїх рекламах. Та насправді вже 8 років обіцяв звести сміттєпереробний завод. Так і не зробив", - говорить політичний експерт Тарас Семенюк.
Хоча обіцяв зведення сміттєпереробного заводу із 2005 року. Про запровадження електронного квитка йшлося ще 8 років тому. А зараз заявляє, що змушений балотуватися на посаду мера, бо не доробив усього задуманого - ремонти кількох вулиць і не встиг збудувати сміттєпереробний завод і запровадити електронний квиток в громадському транспорті. "Кинути це все напризволяще - несерйозно, тому я йду", заявив Садовий у відеозверненні.
Експертне видання "Слово і діло", що аналізує, як українські політики виконують обіцянки, повідомили, що Андрій Садовий реалізував 30% того, що пообіцяв львів'янам 2015-го. Серед невиконаних - 260 км велодоріжок до 2020 року, придбання 100 автобусів для міста. До речі, якби хоча б ці дві обіцянки було виконано, епідеміологічна ситуація у Львові була би значно кращою. Зараз, як ніколи, у місті є запит на пересування велосипедами та в більшій кількості автобусів, аби уникати великого скупчення людей.
Олег Синютка також має досвід в управлінні містом. Він, як і міський голова, конкретних пунктів програми для Львова не пропонує. У більшості інтерв'ю критикує нинішнього мера. Зокрема, у телепередачі однопартійця Олексія Гончаренка розповідав, як допомагав усунути наслідки безгосподарності Андрія Садового із проблемою вивезення сміття.
Кампанію "Без Львова немає України" будує на загальноукраїнських тезах, протиставленні та боротьбі з представниками центральних органів влади: президент, уряд, ВРУ. Іноді складається враження, що Олег Синютка веде кампанію до парламенту, а не в органи міської влади.
Політологи припускають, що його компанію розробили в офісі "Європейської солідарності" "за шаблоном", проаналізувавши базові потреби виборців, а не реальні можливості кандидата й умови роботи міської влади.
"Садовий мав конфлікт із Порошенком. Для Львова це погано закінчилося у вигляді сміттєвої проблеми, - каже політолог Володимир Фесенко. - Якщо припустити, що буде мер від Порошенка, то з новим президентом може виникнути та сама проблема".
Кандидата Руслана Кошулинського напряму не ідентифікують із ВО "Свободою" і його рейтинг не залежить від рейтингу партії. Це підтвердила статистика останніх 5 років, коли підтримка "Свободи" падала, а рейтинг Кошулинського лишався на рівні.
Проте багато в чому стратегії Кошулинського і Синютки схожі. Обидва кандидати не публікують чіткої програми, не втрачають нагоди критикувати мера Садового. У багатьох випадках ця критика спрямована на підтримку широких мас населення, які не знають добре обов'язків міського голови.
Все залежить від городян. За діючого міського голову голосуватимуть ті, хто боїться змін
"Схоже, що кандидати забули головне, - говорить Віктор Андрусів. - Місцеві кампанії будуються на конкретиці. Наскільки людина розуміє проблему і готова її вирішити. Місцеві вибори – це про проблеми, з якими люди стикаються щодня. Про дорогу, під'їзд, лампочку. Тому найбільше шансів має той, хто вийде із проривними, інноваційними рішеннями. Зможе їх донести до львів'ян".
До назви й іміджу міста апелює Ігор Васюник. Пропонує зробити "Львів – першим!" Повернути втрачену першість міста і зробити його передовим за якістю життя в Україні. Васюник заявив про кілька проєктів для міста. Один із найбільш амбіційних - "Якісний і безкоштовний громадський транспорт". Опирається в цьому на досвід країн СЄ і США.
"Це не просто ідея, Васюник пропонує механізм, - каже політичний експерт Тарас Семенюк. - Щодо безкоштовного проїзду у міському транспорті все порахував, знайшов, хто оплатить це поліпшення комфорту для львів'ян".
Він пропонує відмовитися від хлорування води в місті. Хоче впровадити альтернативну і безпечну систему дезінфекції, щоб львів'яни мали чисту питну воду з кранів. Зараз із цим є величезні проблеми.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Парламент ухвалив закон про захист пам'яток ЮНЕСКО в Україні
Окрім того, кандидат розробив програмний документ "Стратегія розвитку Львова – 2030". Над нею разом із Ігорем Васюником працювала група українських та міжнародних експертів під керівництвом "Українського інституту майбутнього".
"Він зосереджується на реальних схемах ефективної роботи міста, а не на критиці. Підходить до цього виважено", - говорить Семенюк.
Як обиратимуть львів'яни
Кількість кандидатів на посаду міського голови Львова чимала. Але вибір у львів'ян не дуже великий. Одні представники політсил - без чіткої програми, інші є уособленням старої влади. Не дивно, що 58,5% львів'ян не визначилися, за кого голосуватимуть на виборах мера Львова. Такі результати соціологічного дослідження агенції Fama, проведеного на початку вересня.
Ймовірно, рішення ухвалюватимуть ближче до виборів, а поки що більш прискіпливо будуть вивчати кандидатів.
"У суспільстві є великий запит на технократів і людей, що без особливого пафосу виконуватимуть свою роботу і даватимуть результати, - говорить політолог Володимир Фесенко. - Цілком ймовірно, що серед кандидатів з'явитися джокер.
Він має відповіді на основні 3 проблеми міста, які визначили львів'яни - транспорт-затори, вартість комунальних послуг і корупція у міській владі.
Головне питання цих виборів для Львова - чи завершиться ера Садового. Відповідь на нього дізнаємося 25 жовтня.
"Все залежить від городян. За діючого міського голову голосуватимуть ті, хто боїться змін", - підсумовує Фесенко.
Коментарі