Військове міністерство США почало будівництво Панамського каналу 4 травня 1904 року.
Канал 10 років будувало 70 тис робітників. Він коштував $400 млн.
Ще у XVI ст хотіли побудувати канал, який об'єднав би Тихий і Атлантичний океан. Іспанський король Філіп II заборонив розглядати такі проекти, бо "що Бог поєднав, людина роз'єднати не може". Інтерес до об'єднання океанів з'явився на початку XIX ст. зі зростанням міжнародної торгівлі.
Розглядали можливість побудови каналу у Нікарагуа і в Панамі. Нікарагуа могли обрати через рівнинні місцевість, близькість США та невеликої ділянки землерийних робіт.

Панамський перешийок ширший і вкритий гірськими пасмами. У 1889 почали будівництво каналу в Нікарагуа зупинили через недофінансування припинили.
У 1881 році французька компанія Фердинанда де Лессепса почала будувати канал у Панамі. Ця ж компанія займалась будівництвом Суецького каналу.
Через погані умови праці та фінансові проблеми компанія Лессепса збанкрутувала. Будівництво продовжив Філіпп-Жан Буно-Валілла, але до ХХ ст. воно велося повільно.
В 1902 році Конгрес США придбав французьку компанії, що будувала Панамський канал. Виділив кошти для завершення робіт. Але Колумбія, якій тоді належала Панама не ратифікувала договір про купівлі. Боялася втратити контроль над територією.
Президент США Теодор Рузвельт вирішив підтримати панамський сепаратистський рух. 3 листопада 1903 Панама оголосила незалежність від Колумбії.
Влада Панами відразу підписала зі США договір. Він гарантував американцям право на постійну присутність у зоні будівництва каналу. За це Панама отримала $100 млн та захист від Колумбії на 9 років.
4 травня 1904 року США продовжили будівництво панамського каналу. 15 серпня 1914 року Панамський канал офіційно відкрили.

В 1977 році президент США Джиммі Картер передав Панамський каналу уряду Панами.
Щорічно через Панамський канал проходить 14 тис суден, від приватних яхт до танкерів.
Коментарі