понеділок, 20 травня 2013 11:38

Науковці сперечаються хто створив найдавніші малюнки - люди чи неандертальці

У червні 2012 року команда вчених на чолі з Алістером Пайком (Alistair Pike) з університету Саутгемптона виявила найдавніші в Європі наскальні малюнки в печері Ель-Кастільо. Про своє відкриття вони повідомили в статті, опублікованій в журналі Science. Ця подія викликала нову хвилю наукових суперечок, які не вщухають досі.

Справа в тому, що мінімальний вік найдавнішого малюнка (червоного кола), визначений за допомогою радіовуглецевого аналізу та обчислення пропорції ізотопів урану і торію, становить 40 тисяч років.

Приблизно в цей же час перші представники виду Homo sapiens переселилися на територію Європи, де раніше жили неандертальці. Таким чином, постає питання: хто автор найдавнішої наскального живопису - людина чи неандерталець?

Думки вчених розділилися.
Головний захисник теорії про розумних неандертальців - Жоао Зільяо (Jo?o Zilh?o) з університету Барселони. Він налаштований досить радикально і має намір переконати всіх своїх скептично налаштованих колег у тому, що неандертальці не просто мали ознаки культури і абстрактного мислення, але і дуже нагадували сучасних людей.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Неандертальців погубили великі очі

Для того, щоб довести свою правоту, він апелював до різних знахідок науковців. Особливу цікавість становили артефакти, знайдені в 1950-х роках у французькому "Гроті північного оленя" (Grotte de Renne). Про відкриття вчені повідомили в статті, опублікованій в 2010 році в журналі PNAS. Серед знайдених предметів були кістяні шила, кам'яні леза і продірявлені зуби тварин, які, імовірно, нанизували на нитку для виготовлення прикрас.

Ці артефакти лежали шаром нижче типових побутових предметів ранніх Homo sapiens, що доводить їхню належність до більш раннього періоду. Однак пізніше вчені довели, що культурні шари могли змішатися, і тому належність артефактів неандертальцям поставили під  сумнів.

Головними противниками теорії Зільяо є антрополог Харольд Діббл (Harold Dibble) з університету Пенсільванії і палеонтолог Жак Ублін (Jacques Hublin) з Інституту Макса Планка. Вони не сумніваються в тому, що багато артефакти і малюнки могли бути зроблені неандертальцями, однак вважають, що подібний "прояв культури" було простим наслідуванням дій Homo sapiens, які жили по сусідству.

Діббл і Ублін кажуть: єдине, що зможе переконати їх в розумності неандертальців - це належність наскальних малюнків в Ель-Кастільо до більш раннього періоду, ніж 50 тисяч років тому. Досі немає жодних ознак переселення людини на територію Європи раніше за 50 тисяч років тому.

Зільяо і його колеги планують провести більш ретельний аналіз червоного кола, щоб, нарешті, переконати своїх колег. "Навіть якщо вони скажуть, що я попросту довів присутність сучасних людей в Європі в цей період, я відповім, що неандертальці і є сучасні люди", - заявив учений.

Зараз ви читаєте новину «Науковці сперечаються хто створив найдавніші малюнки - люди чи неандертальці». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua