середа, 27 березня 2013 12:04

До анафеми Івана Мазепи в Росії ставляться обережно - історик

До анафеми Івана Мазепи в Росії ставляться обережно - історик
Тетяна Таїрова-Яковлева є провідним істориком з мазепознавства. Фото: Ольга Скороход

Анафема Івану Мазепі, прийнята російською православною церквою, не вкладається в церковні канони. Про це історик Тетяна Таїрова-Яковлєва розповіла в Києві на презентації своєї книги "Іван Мазепа і Російська імперія. Історія "зради".

"Анафема була зроблена за прямим наказом Петра і не мала нічого спільного з церковними канонами. Зберігся навіть лист з конкретною вказівкою піддати Івана Мазепу анафемі. Петро не один раз використовував анафему в своїх цілях. Потім він піддав анафемі коханця своєї першої дружини Євдокії Лопухіної, також тільки для того, щоб зробити йому гірше. Він ще його на кіл посадив", - розповіла вона.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: У 20 років Іван Мазепа був на прийомі у французького короля

За її словами, порушення присяги - це не виняткова подія в історії:

"Присягу порушували багато гетьманів, починаючи з Богдана Хмельницького, який присягав польському королю, а потім Росія ще й привела аргументи чому він цю присягу може порушити. Власне, аргументом було те, що польська сторона не витримує якісь умови угоди. Крім того, присягу порушували всі гвардійські офіцери Російської імперії 18 століття, які спочатку присягали Іоанну Антоновичу, а потім дозволяли його повалити і присягали Єлизаветі Петрівні або присягали Петру ІІІ, потім дозволяли його вбити і присягали Катерині, й так далі. Тому всі офіцери, починаючи з Орлових та Потьомкіних, теж повинні були бути піддані анафемі".

Ставлення до відлучення Мазепи від церкви в сучасній Росії вже не таке однозначне, як раніше, запевняє Таїрова-Яковлєва.

"Антимазепинська риторика останні роки два стихла в Росії. Особливо лютих нападів я давно не чую. Я сподіваюся, що період запеклого антімазепинського настрою минув. Зрозуміло, що він був пов'язаний з політикою. Фахівці з богослов'я кажуть, що за порушення присяги максимально, що накладається за церковними канонами - це відлучення від причастя, поки людина не покається або не сповідається. Це максимально. Мої знайомі священики Московського патріархату також дотримуються думки, що з богословської точки зору анафема Мазепи є неправильною позицією. Навіть керівництво патріархату висловлювалося досить гнучко в цьому питанні, мовляв треба розбиратися", - підбила підсумок історик.

Зараз ви читаєте новину «До анафеми Івана Мазепи в Росії ставляться обережно - історик». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

105

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути